Магазин

Подземни дворци Москве - Московски метро као царске палате

"Подземне дворце Москве", како често називају московски метро, од осталих метроа света издвајају велелепне станице распоређене на 14 линија које дневно превезу скоро осам милиона путника. Чак 44 станицa проглашено је културним и историсјким наслеђем. Осим што је за становнике Москве он примарни облик транспорта, московски метро је право ремек-дело и један од највећих симбола како Москве, тако и целе Русије.
Подземни дворци Москве - Московски метро као царске палате© wikimedia/Ludvig14

Универзални одговор на питање шта прво видети у Москви је дефинитивно метро. Ово је подземни летопис главног града, луксуз дворчева доступан свима, збирка ремек-дела сликарства и скулптуре, грандиозни музеј чуда. Прва линија је свечано отворена пре 88 година а сада има више од 200 станица у систему најповољнијег јавног превоза. Свака четврта станица је објекат културног наслеђа. Велики значај је придаван стварању и градњи сваке станице, није се штедело на новцу. На подземним палатама радили су најистакнутији и талентовани стручњаци.

Покретне степенице дужине 127 метара које воде до перона станице "Парк Победе", специфичан мирис московског метроа који се не може поредити ни са једним другим и станице које су део искоријског и културног наслеђа своје путнике свакодневно остављају без даха.

Издвајамо занимљивости о московском метроу које ће вас сигурно навести на то да пожелите да се њиме провозате и истражите његове лепоте:

  • При изградњи московског метроа, односно при градњи нових тунела, достигнута је невероватна брзина градње од чак 650 метара месечно. Касније, приликом изградње метроа у Санкт Петербургу, тај рекорд је оборен, а метро се градио скоро дупло брже
  • Прва линија, Сокољническа, отворена ја 15. маја 1935. године и у тренутку пуштања у рад имала је свега 13 станица и била дуга 11,2 километра
  • Све линије московског метроа су линијске, осим линије Кољцеваја - она је кружног облика и "пролази" кроз  сваку линију (односно пресеца), на тај начин их повезујући и олакшавајући путницима да пређу са једне на другу линију. Иначе, Кољцеваја линија градила се пуних једанаест година
  • Мирис московског метроа не може се упоредити, али ни помешати ни са једним другим - за оваo можемо захвалити креозоту, средству којим су се подмазивале шине
  • Прва станица на којој су били уведени системи за очитавање карата била је станица "Красније вaрота" - тамо су 1959. године постављени први системи који су примали картонске карте a карта је била временски ограничена на 35 минута и коштала је тадашњих 50 копејек (50 пара)
  • Мозаике за станицу "Новокузњецка" склапали су у Лењинграду, који је у то време био под блокадом
  • Станица "Плошад Револуции" позната је по томе што њени холови више подсећају на музеј бронзаних фигура, него на станицу 
  • Станица "Парк Победе" je најдубља станица московског метроа - њени перони налазе се 73 метра испод нивоа земље.
  • На станици 'Комсомољска" налази се највећи број стубова - чак 146
  • На свим линијама московског метроа (а има их укупно 14), осим Бутовске, број вагона у композицији је 6, 7 или 8
  • Мушким гласом се објављују станице у возовима који се крећу ка центру Москве, док се женским објављују када се креће ка периферији, односно од центра. На Кољцевој линији, при кретању у смеру казаљке на сату станице објављује мушки глас, док при кретању против казаљке на сату - женски
  • Укупна дужина московског метроа је 438,6 километара и има 250 станица, од којих је чак 44 званично проглашено историјским и културним наслеђем
  • Станица "Александровски сад" свој назив је током сторије мењала чак шест пута: "Имени Коминтерна", "Коминтерна", "Улица Коминтерна", "Воздвиженка" и "Калининска". 

  • На прелазу између станица "Плошад Илича" и "Римска" постоји чак и фонтана
  • На станицама метроа нећете видети ни једну канту за отпатке - у циљу борбе са тероризмом све канте уклоњене су пре више од десет година
  • Московски метро један је од ретких на свету који путницима омогућава бесплатни интернет
  • На 30 станица московског метроа налазе се природни "украси" - окамењени елементи који су се сами прилепили на мермерне зидове или стубове
  • Московски метро је "pet friendly"не само када су у питању путници и њихови љубимци - у њему је свој дом пронашло чак 500 паса о којима се запослени и путници брину
  • У метроу непрестано раде пумпе за испумпавање подземних вода - уколико би се десило да се све пумпе искључе, већина станица у кратком року би биле потопљене
  • Најдуже покретне степенице у московском метроу налазе се на станици "Парк Победе" - скоро 127 метара дугачке. Најкраће се налазе на станици "Саларјево" - путници се њима подижу или спуштају свега три метра 
  • Пре око сто година, двадесетих година двадесетог века, немачка компанија "Siemens - Bauunion" предлагала је да се у Москви изгради метро, међутим, њихов предлог одбијен је без размишљања.

image