Данас се црна гардероба може наћи у сваком ормару, без обзира на пол, годиште и лични стил особе. Црна може представљати елеганцију, минимализам, луксуз, али може бити и симбол жаљења или бити асоцирана са негативним карактеристикама човека (многи фиктивни зликовци носе црну боју). Свакоме пристаје и лако је уклопити је са другим бојама и због тога је толико популарна данас.
"Црно злато"
Ипак, мало пре почетка средњег века, црна боја за текстил је некада била веома ретка, зато што процес добијања тамних пигмената није био довољно развијен у многим деловима света. Када је дошло до унапређења текстилне индустрије, боје као што су пупрурна, плава и црна су биле искључиво резервисане за високе друштвене слојеве. Посматрањем многих историјских уметничких дела се може потврдити да су аристократе уживале у ношењу вибрантних боја, заједно са црном одећом, која је постепено постајала симбол ауторитета и моћи. (Слика: Јан Ван Ајк, "Портрет Арнолфинијевих", 1434. године)
Временом, црна боја текстила се све чешће производила и користила, тако да више није била толико ретка. У зависности од земље и културе, значење црне боје се мењало. Негде је представљала елеганцију и префињеност, негде се носила искључиво на сахранама, а на појединим подручјима је била резервисана искључиво за радничке униформе. Сигурно је било да је црна убрзо постала једна од најпопуларнијих боја за тканине. Међутим, издвајају се два кључна тренутка у историји када је заиста постала "светска".
Црна постаје "мејнстрим" помоћу кравате и хаљине
Сматра се да је Боу Брумел, један од првих британских модних "инфлуенсера" деветнаестог века, изумео мушко формално одевање ("црна кравата"), верујући да модеран човек мора носити црне панталоне, капут и чисту белу мајицу, јер је "како би човек заиста био елегантан, не би требало да се превише издваја".
Годинама касније, модна дизајнерка Коко Шанел је 1926. године лансирала једну од најутицајнијих креација у историји моде: малу црну хаљину. "Вог" магазин ју је назвао "Шанеловим Фордом", упоређујући је с популарним аутомобилом који је свако могао да приушти. Шанел је желела да се свака жена, без обзира на друштвени статус, може осећати удобно, али у исто време префињено.
Хаљина је била сличног стила као униформе које су многе раднице у бутицима носиле и постала је хит у високој моди. Од тада су многи креирали на хиљаде различитих верзија "мале црне хаљине" и данас свака жена има барем једну црну хаљину која може уједно да се носи преко дана, на послу или у излазак.
Неке од најпознатијих црних хаљина у историји, поред оригиналног "Шанел" дизајна су: Одри Хепбурн на постеру за филм "Доручак код Тифанија", "осветничка хаљина" принцезе Дајане и бројне кратке црне хаљине које би холивудске глумице у деведесетим носиле на црвени тепих, најчешће без аксесоара.
Увек прилагодљива и безвременска
Црна боја у моди делује као да има бесконачно примена. Може представљати елеганцију, прочишћеност, лепоту у једноставном и минималном дизајну. Стилисти ће увек предложити ношење црне за истицање фигуре и префињен изглед. У многим деловима света, црна се асоцира са смрћу и жаљењем, јер је дубока, мистериозна и "гута" светло око ње. Исто тако, црна боја је толико визуелно доминантна, да многи историчари сматрају да је имала велику улогу у успеху ратних пропаганди (најчешћи пример су нацистичке униформе Другог светског рата).
Без обзира на контекст, црна боја скоро увек може бити одличан избор и неизоставни део света моде, па самим тим и уметности, јер представља специфичну лепоту и поетичност, али и ауторитет и загонетну дубину.