Слика Леонарда да Винчија "Мона Лиза" (или "Ђоконда", како је неки називају) насликана је у 16. веку, а сматра се једним од највећих уметничких дела у историји. Према мишљењу познавалаца уметности, једини конкуренти могли би јој бити "Девојка са бисерном минђушом" или евентуално "Врисак". Шта је то толико посебно у осмеху ове девојке и због чега је ово дело толико препознатљиво?
Ни у 2023. години слава најпопуларнијег платна Леонарда да Винчија не јењава, а рекло би се да се са временом контроверзе и теорије завере само нижу. Историчари, критичари и експерти из области уметности већ вековима расправљају ко је заправо била девојка са слике, а поједине теорије изненађују чак и најокорелије заговорнике теорија завере.
Портрет трудне жене трговца свилом из Фиренце
Једна од најраспрострањенијих теорија гласи да је "Мона Лиза" настала по лику фирентинског џентлмена која се звала Лиза дел Ђокондо, а сагласно историјским списима, ова жена била је у другом стању баш у тренутку када је Леонардо да Винчи сликао портрет - у периоду између 1503. и 1506. године.
Доказ томе можемо наћи и на самој слици: руке младе жене скрштене су на стомаку, што је карактеристично за жене у другом стању. Још једну потврду овој теорији дали су и канадски истраживачи 2006. године: помоћу ласерског и инфрацрвеног скенирања они су креирали 3D приказ слике, они су открили да се на раменима даме са слике налазила танка тканина коју су жене епохе ренесансе носиле током трудноће.
Да Винчијева мајка, уметников доживљај себе у женском телу или жена лаког морала
Претходна теорија можда је најраспрострањенија, али свакако није једина која се везује за ово ремек дело. Поједини сматрају да се на популарној слици налази да Винчијева мајка, док други - да је "Мона Лиза" настала као покушај аутора да себе прикаже у женском облику.
Ипак, постоји и једна контроверзна верзија настанка овог дела која се појавила захваљујући инфрацрвеном скенирању канадских научника: дама са слике готово да нема обрве и трепавице, на основу чега се може закључити да је лик "Мона Лизе" заправо лик жене која је пружала сексуалне услуге. У Италији у 16. веку за припаднице најстаријег заната било је карактеристично потпуно избељивање обрва и трепавица, па чак и њихово потпуно уклањање - сматрало се да је тако њихов поглед заноснији и сексуалнији.
Тајна тајанственог осмеха је у нарушеном здрављу
Поред саме личности која се крије иза уметничког дела и осмех даме са платна представља једну од загонетки: да ли се она смеје због шале коју је да Винчи испричао током осликавања, или је можда она увек била тако насмејана и весела? Или је можда у питању висок ниво холестерола од кога је патила девојка? Иако звучи чудно, историчар Вито Франко дошао је управо до овог закључка.
У време ренесансе сви представници аристократије истицали су се пунијим формама, а који килограм вишка сматрао се статусним симболом. Ипак, по речима Франка, жена са слике тесто је волела више него што би требало, а ниво холестерола превазилазио је све дозвољене границе: под очима "Ђоконде" виде се наслаге масних киселина, док јој је лево око захваћено ксантелазмом.
Мистериозни нестанак обрва и трепавица
Као што смо раније навели, на лицу младе "Мона Лизе" нема ни обрва ни трепавица, али - да ли је то одувек било тако? Шта ако су оне једноставно нестале? Ова теорија баца сумњу на верзију о жени лаког морала, а главни "кривац" за њен настанак је Паскал Кот, инжењер који је спровео сопствену анализу уметничког дела како би доказао да су трепавице и обрве постојале раније. За то је Кот користио високотехнолошку камеру којом је направио неколико слика познатог платна, а затим добијене слике увеличао 24 пута: како се испоставило, он је открио један једини потез четкицом на капку левог ока "Ђоконде", а ово откриће подстакло је даља размишљања.
Шта ако је уметник испрва насликао и обрве, а оне из неког разлога само нестале након неколико векова? На пример, приликом рестаурације слике или због прејаке светлости? У потврду ове теорије су и историјски списи да Винчијевог савременика, Џорџа Вазарија, које је навео да је "Мона Лиза" имала густе обрве.
Због "златног пресека" је са "Мона Лизе" немогуће скинути поглед
Да ли сте се некада запитали због чега је "Мона Лиза" толико очаравајућа, да је једноставно немогуће скинути поглед са ње? Одговор на ово питање дали су математичари: цака је у "златном пресеку". Научници су открили да на слици постоји много геометријских фигура које утичу на то како је посматрачи доживљавају: на пример, лице "Ђоконде" се идеално уклапа у златни правоугаоник, док други правоугаоник пролази кроз њену десну руку и стапа са левим латком, при чему се његова горња ивица поклапа са главом "Мона Лизе". Овакви трикови за постизање равнотеже засновани су на озбиљним математичким прорачунима из чега можемо закључити да је да Винчи био не само виртуоз са четкицом, већ и сјајан математичар.
Тајни симболи на слици - шта значе "LV" и "72"
Филм Дена Брауна снимљен 2006. године, "Да Винчијев код" само је додатно подстакао бројне спекулације да се у слици великог уметника крију тајне поруке, и ма колико ово деловало нестварно, легендарна слика заиста садржи тајне шифре. Приликом "потраге" за обрвама и трепавицама на лицу "Мона Лизе" Паскал Кот превидео је јако важан детаљ - цифре и слова која су једва видљиви у очима девојке. "Симболи се не виде голим оком, али када погледате помоћу лупе, можете их уочити", навео је италијански истраживач Силвано Винчети.
И заиста, у левој зеници "Ђоконде" сакривени су симболи "LV" за које се претпоставља да су иницијали уметника, док се у десном оку назиру симболи "C" и "E" за које научници још увек нису нашли логично објашњење. Ови симболи нису једини: Винчети је уочио и број "72", за који се сматра да симболизује двојакост људске природе односно борбу између две крајности, будући да се број 7 у хришћанству повезује са Богом, док број 2 у кабали повезује са мушким и женским полом. Други научник, Ђузепе Папањи, пак сматра да је број "72" заправо шифровано име Свевишњег.
Оптичка варка "Мона Лизе" - какво се животињско царство скрива на слици
Кроз векове су бројни научници "разбијали главу" над питањима ко је мистериозна жена која је инспирисала великог уметника и која је тајна њеног осмеха, а амерички уметник Рон Пичирило је отишао корак даље и одлучио да мистерију "Мона Лизе" сагледа са друге стране - и то у правом смислу те речи. Његово откриће изненадило је све! Почео је Пичирило од тога што је детаљно изучио све дневнике Леонарда да Винчија, као и све списе у којима се велики уметник спомињао, а затим почео студиозно да истражује његове слике, посебну пажњу посвећујући овом делу.
Сасвим случајно он је дошао на идеју да слику окрене на бок и открио је право животињско царство: на слици су се скривали и глава лава, и глава мајмуна, па чак и бивола (врсте бика). Занимљиво је да из ове перспективе и "Ђокондин" осмех постаје јаснији, а девојка као да вам честита што сте открили њену тајну - бар је Рон Пичирило тако сматрао.