Како препознати онлајн велнес преваранте

Свако ко жели да води рачуна о свом здрављу данас може пронаћи на стотине хиљаде савета, поготово у дигиталном облику. Пошто је дељење савета постало лакше, теже је докучити ко је заиста стручњак који нам жели добро, а ко само покушава за заради преко спонзора за дијететске суплементе или фитнес опрему. На срећу, постоји неколико начина на које можемо да се "заштитимо".

Тражење стручњака који ће нас усмерити на прави пут до здравијег живота, било да је то тренер, нутрициониста, лекар и др. може бити стресно. Нисмо сигурни коме да се обратимо, финансије могу бити проблем или једноставно не можемо уграбити времена за консултацију. У таквим тренуцима, многи се окрену ка интернету.

Делује као да постоји бесконачан извор информација, фитнес трендови се редовно мењају, што држи пажњу и буди радозналост, тако да велнес објаве са интернета "постају" лични тренер, нутрициониста и помоћ у мотивацији. Ипак, постоји велики број превараната, које је некада веома тешко препознати, јер неће увек деловати довољно "очигледно". Следећих неколико ставки могу бити показатељ да пажљивије проверавање информација може бити добра идеја:

Превише добро да би било истинито

Сигурно је да све што вреди имати захтева одређен напор, а то укључује и здравље. Ако одређен режим, дијета, производ и сл. звучи исувише добро да би било истинито, вероватно је боље веровати свом инстинкту. Тврдње да се праћењем одређених правила и режима до идеалне фигуре може доћи "преко ноћи/за само неколико дана", обећавање раста мишића без напора или узимање различитих пилула за брзо мршављење су само неки од примера.

У неким случајевима може доћи до "брзих" резулатата, али су они најчешће краткорајни и неодрживи на дуже стазе. Свака трансформација захтева одређене промене стила живота и "пречице" никада нису одговор које би квалификовани стручњаци препоручили.

Терминологија без објашњења

"Детокс, супер-храна, токсини" и слични изрази се често користе као замена за детаљна и стручна објашњења. Велики пример су многобројни детокси, који се редовно промовишу, али ретко пружају увид у врсту токсина и штетних материја, који се наводно избацују из тела. Коришћење терминологије која ће људима звучати познато (иако је не могу дефинисати) је моћна маркетиншка тактика, коју би требало препознати и размислити пре куповине производа/програма. 

Посебни програми или производи

Најбољи пример су фитнес/велнес инфлуенсери, који често пласирају своје програме или представљају различите производе, уз обећања да ће сигурно помоћи у жељеном побољшању здравља и изгледа. Преваранти ће често саветовати да је, уз њихове нове рутине, опрему и др., увек добро примењивати ригорозну дијету. Тај режим исхране ће убрзо донети резултате, што ће подсвесно навести особу да мисли да су купљени производи били заслужни за резултате. Пример се може надовезати на следећу ставку:

Препоручивање веома рестриктивних дијета

"Брзе дијете" најчешће доносе видљиве резултате за кратко време, али постоје два велика проблема: ефекти трају веома кратко и нису добре за целокупо здравље организма. Нагле промене у режиму исхране могу бити велики стрес, може доћи до недостатка потребних хранљивих материја, витамина, минерала... Ако дијете које овакви промотери препоручују делују исувише рестриктивно и неодрживо на дуже стазе, онда није проблем у дисциплини појединца, већ у самом програму.

Како избећи "замку" инфлуенсера 

Кратка пауза пре слушања онлајн савета

Данас је веома лако лажирати онлајн идентитет, каријеру и специјалност - довољно је да особа навуче бели мантил и тврди да је доктор/нутрициониста или да се претвара да има много искуства у свету фитнеса, само зато што изгледају витко/мишићаво. Пре бележења савета инфлуенсера, боље је анализирати сопствени реакцију на њихов садржај - да ли њихов савет заиста делује добронамерно?

Да ли проузрокује осећај кривице, анксиозности, збуњености ('не вежбам довољно/правилно, не једем како треба, недостаје ми опрема, све је до мене'...). Наведена осећања стварају притисак и наводе да се по сваку цену, "послуша" оно што особа са екрана говори, јер нас је убедила да има сва решења за наше недостатке. У таквим тренуцима је боље "искључити се" и двапут размислити.  

У многим случајевима, бројни савети су само део маркетинга за спонзорисање производа компаније која сарађује са одређеним инфлуенсером. Ако се у једној објави/видео клипу појави име бренда, онда је добро одмах посумњати у искрену и добронамерну препоруку.

Квалификације

У доба интернета, проверавање извора информација је лакше него икада, али многи и даље одбијају да дубље претраже одређен савет. Ако је сасвим немогуће пронаћи потврду на одређене теорије или дијететску/фитнес препоруку, онда је боље бити скептичан. Уместо "слепог" праћења инфлуенсера, боље је пронаћи стручњаке који могу помоћи у одређеном циљу. Здравље је исувише драгоцено да би се ризиковале нетачне информације, које могу довести до контра ефекта и нанети штету огранизму.  

Најбоље је потражити правог професионалца у стварном свету и озбиљно схватити његове препоруке, као и послушати их ако објасне и разоткрију одређене заблуде о здрављу. На крају, ако се особа заиста одлучи за праћење савета добијених од онлајн извора, онда је добро претражити имена наведених стручњака и видети да ли имају сопствени веб-сајт, који ће имати адекватне информације о његовој струци, као и да ли се појављују у тиму истражитеља у одређеним студијама.