Непоуздани наратори: Три књиге које читаоца доводе у заблуду

Један од најлепших делова читања је однос који се гради између ликова и читалаца. Добро написано дело нам се "увуче под кожу", поистовећујемо се са ликовима, почињемо да им верујемо, да навијамо за њих, a на крају схватимо да су нас све време лагали. Многи познати аутори користе овај концепт, који се може применити у различитим жанровима.

Књиге нас уводе у другачији свет, у којем се изгубимо и доживљавамо емоције других ликова, смејемо се и плачемо с њима, нестрпљиво ишчекујемо развијање приче и углавном се надамо "срећном крају". Међутим, кроз причу постаје јасно да наратори не преносе истиниту и објективну причу, већ користе сопствена осећања и личне мотиве, како бисмо били "на њиховој страни" и оправдали њихове поступке. Нека од најпознатијих књижевних дела, која су примери овог феномена "приповедача који лаже" су:

"Лолита", Владимир Набоков

"Лолита" није љубавни роман, јер опсује неприкладан однос између одраслог човека, Хамберта Хамберта и малолетнице Долорес Хејз. Ипак, поетичан начин на који наратор дочарава своја осећања и догађаје, се могу поредити са неким од најромантичније написаним књигама у историји.

Управо због тога је "Лолита" савршен пример "непоузданог наратора", који вешто претвара мрачну реалност његовог односа са малолетном девојчицом у једну трагичну "љубавну" причу, представљајући себе као жртву интензивних осећања према њој, која никако не може да контролише. Иако је очигледно да је Хамберт опасан, да је био у психијатријској болници и да га полицајци описују као убицу, он читаоцу исказује своју рањиву страну и придобија његово поверење или чак емпатију.

Кроз цео роман, Хамберт се претвара да није прави кривац и крије се иза појаве једног начитаног и префињеног господина, који једноставно није могао да сузбије своје емоције и нагоне. Поред тога, током суђења, пороти (па самим тим и читаоцу) објашњава да је Долорес била заинтересована за њега и да је заправо она инцирала везу, упркос великој разлици у њиховим годинама, покушавајући да убеди публику да он не би требало да сноси одговорност за своје поступке.

Може се рећи да је "Лолита" једна од најконтроверзнијих књига у протеклих неколико деценија, јер се о њој и дан данас, скоро седамдесет година након што је написана, могу водити страствене дебате о "правим циљевима" аутора. Да ли је величао једну непримерну везу или је намерно представио монструма приче као жртву коју нико не разуме, користећи "лепе речи", како би обамнуо читаоце? Можда је то управо била и сврха романа, како би навео публику да преиспитују сопствене моралне вредности.

"Према Хамбертовм приповедању се може закључити да је свестан да говори одређене неистине, тако да је читалац добио "упозорење" и не би требало да верује свему што ће Хамберт испричати. Наратор је могао "исправити" одређене делове приче, како не би изгледао као кривац," пише Исаура Берге у дисертацији "Истина између редова" за Гент универзитет.

"Ишчезла", Џилијен Флин

Књига прати живот брачног пара, Ника и Ејми, који говоре лажи не само једно другом, већ и читаоцу. Роман је описан као психолошки трилер, који представља велики притисак који људи у љубави и браку често осећају када покушавају да буду "савршен" партнер. Временом, илузија "идеалног брака" почиње да бледи и потиснуте фрустрације крећу да испливавају на површину, у овом случају прерастају у озбиљне преваре, измишљене приче и злочине.

Наратори се мењају током приче. Испрва саосећамо са Ником, који из сопствене перспективе описује да се осећа бесно, забринуто и исфрустрирано када Ејми нестаје на дан њихове пете годишњице брака. Затим, Ејми наводи читаоца да почне да оправдава њене поступке, то јест лажирање сопствене смрти како би Нику уништила живот, након што сазнаје да је имао аферу. Због начина на које у свом дневнику описује своје утиске и "истину" о њиховом браку, Ејми се приближава читаоцу на смешан и допадљив начин. Такође, Ник и Ејму су писци, тако да своје вештине примењују како би мењали причу и прикривали праву истину о догађајима:

"Језик и литература су веома битни у овом делу. Ник и Ејми константно користе језик (и одају почаст својим професијама) како би преварили читаоца," пише Алисија Муро у истраживачком тексту "Лажи ме: Непоуздани наратори као ствараоци идентитета".

Књига је савршен пример непоуздане нарације у којој се приповедачи мењају, њихове приче и мишљења повремено делују као потпуне супротности, тако да већину времена није могуће схватити да ли наратори лажу сами себе, једно другог или публику.

"Паклена поморанџа", Ентони Барџис

"Моје најпознатије дело је роман којег се одричем. Написано је када сам био млад и када ми је био потребан новац. Написао сам га за три недеље и постао је материјал за филм који велича секс и насиље. Филм није пренео оно што сам хтео да кажем у књизи. Људи га погрешно тумаче и то ће ме прогонити до смрти. Никада није требало да га напишем," својевремено је изјавио Ентони Барџис, аутор књиге. Његова изјава управо потврђује моћ речи непоузданог аутора, које могу манипулисати, завести и очарати публику, толико да људи осећају емпатију и разумевање, чак и за веома опасне ликове.

"Паклена поморанџа" је позната дистопијска црна комедија, од које је направљен култни филм Стенлија Кјубрика. Приповедач и главни јунак је Алекс, тинејџер који је заљубљен у класичну музику и специјалан коктел од млека и "ултранасиље". Догађаји у роману који истражују теме слободне воље, зрелости и моралне одговорности - испричани су из његове перспективе.

Управо овај наративни избор је један од разлога зашто је књига била тако озлоглашена. Алекс ужива у својим злочинима, невероватно је самозадовољан након својих поступака, а понекад себе приказује као жртву, што само буди додатно разумевање код читалаца.

"Алекс покушава да наведе читаоца да навија за њега, да му покаже да "није толико лош". Има неколико позитивних особина, као што је љубав према музици. У неколико сцена, читалац има прилику да види страствен начин на који Алекс описује једну композицију, која показује његова дубља осећања," пише Исаура Берге.

Једну узнемирујућу сцену, која укључује сексуални напад (и која је заправо била ублажена за филм) у почетку је тешко разумети и схватити шта се дешава, јер Алекс сакрива обим својих гнусних злочина под сленгом и ноншалантним ставом приповедања.

Ако се његово гледиште узме као објективно, може деловати као да аутор романа велича насиље и деструктивне тенденције (што, наравно, није истина). Наведена чињеница постаје јасна када се укључи последње (често исечено) поглавље књиге, у којем Алекс сазрева и одриче се свог насилног живота. Међутим, чак и без таквог краја, књига је фасцинантан зарон у поглед на свет насиља, дроге и Бетовена, кроз перспективу некога ко има изопачене моралне вредности и не види грешке у свом понашању.