Просечан руски корисник друштвених мрежа на њима проведе нешто више од сат и по дневно, подаци које је "Медиаскоуп" објавио у свом истраживању из марта текуће године. Број корисника друштвених мрежа расте из године у годину и, иако су неке стране платформе попут Инстаграма и ТикТока руским корисницима онемогућиле приступ без ВПН-а, интересовање за друштвене мреже не јењава, али, уз једну нијансу - многи корисници једноставно су прешли на руске канале комуникације. Које су то најпопуларније друштвене мреже за чије постојање можемо захвалити Русима?
ВКонтакте - 25. најпопуларнији сајт на свету
Још од 2006. године, када је Павел Дуров креирао ВК, он заузима прво место међу свим друштвеним мрежама у Русији, како по покривености становништва тако и по времену ангажовања: користи га 44 процената становника Русије старијих од 12 година, који дневно проводе у просеку 45 минута "скролујући" по насловној страни и "лајкујући" објаве. Сваког месеца 79,5 милиона Руса посети ВК, а уколико се у обзир узме и страна публика, тај број достиже и 101,7 милиона корисника месечно. Према подацима портала "СимиларВеб", ВК је 25. најпопуларнији веб сајт на свету.
Поред личних профила корисника, ту су и налози са вестима, различите групе, медији, профили славних, али и "собе" за ћаскање, у којима корисници могу да комуницирају између себе. Ова друштвена мрежа такође има свој сервис за стримовање музике, услуге видео хостинга, платформу за игре, као и огроман број других сервиса и мини-апликација. Ни блокчејн технологије нису "заобишле" ВК, па тако она има чак и сопствену платформу за трговину НФТ токенима. Једна од најновијих функција ВК су кратки вертикални клипови, попут "рилса" са Инстаграма и ТикТока, који дневно прикупљају стотине милиона прегледа.
Телеграм - један од ТОП 5 месинџера на свету
АјТи ентузијаста, Павел Дуров стоји и иза овог амбициозног пројекта на коме корисници могу размењивати поруке како приватно, тако и у групама, а број корисника Телеграма расте из дана у дан: близу половине руског становништва има своје налоге на овом месинџеру, а укупан број регистрованих корисника премашује 800 милиона! Телеграм се налази и у ТОП 5 месинџера на целом свету.
Оно што Телеграм издваја од других месинџера јесте постојање стотине хиљада канала о најразличитијим темама - од личних блогова, преко јавних личности, до медија, у којима се текстуалне поруке, фотографије и видео снимци приказују хронолошки и без алгоритамског утицаја, што привлачи многе кориснике који желе да контролишу време провођења на друштвеним мрежама.
Дзен - платформа на којој преко 70 милиона корисника ужива у едукативном и занимљивом садржају
И док су друге друштвене мреже свој фокус ставиле на кратке видео снимке, фотографије и објаве у текстуалном формату, Дзен одлучио је да корисницима омогући и креирање едукативних и занимљивих текстова са већим бројем карактера. За јако кратко време, Дзен је у виртуелном простору окупио преко 70 милиона корисника, а велики број травел блогера, финансијских стручњака, психолога свакодневно дели шаренолик садржај који до својих корисника долази захваљујући алгоритму који препознаје преференције.
Однокласники - преко 40 милиона пријатеља из школских клупа у виртуелном свету
Само шест месеци пре него што је Дуров лансирао апликацију ВКонтакте, појавили су се Однокласники - друштвена мрежа која је за циљ имала повезивање бивших пријатеља из школских клупа (реч "однокласники" на руском значи "другови из разреда") и њихово окупљање у виртуелном свету. Иако популарнија међу старијом генерацијом, ова друштвена мрежа не заостаје за другим - налоге на њој има око 20 процената руског становништва, а број активних корисника на месечном нивоу премашује 40 милиона.
ТенЧет - платформа за тражење посла базирана на вештачкој интелигенцији
Инспирисан ЛинкедИн-ом, ТенЧет је веома брзо стекао поверење бројних корисника који су на овој платформи почели да траже посао, објављују тендере, али и организују аукције. Оно што је занимљиво јесте да сваки кориснички налог има своју оцену, коју му дају корисници са којима је сарађивао, а коју израчунава софтвер са вештачком интелигенцијом - на основу њих други корисници могу видети репутацију и финансијске показатеље и одлучити да ли се упуштати у сарадњу или ипак не.
РуТјуб - пандан ЈуТјубу који је доживео ренесансу у 2022. години
Као и већина "домаћих" друштвених мрежа, и видео платформа РуТјуб настала је давне 2006. године, када је држави био потребан медиј који може да подржи видео садржај и велики број корисника. Ипак, тек је онемогућавање монетизације за руске кориснике на ЈуТјубу руски пандан "винуло у небеса" - само прошле године број активних корисника порастао је на 23 милиона, а на преко 300 хиљада канала многи блогери, новинари и јавне личности деле своје снимке.