Тим научника са Универзитета на истоку Велике Британије који се бавио истраживањем образаца спавања деце узраста од 8 до 38 месеци установио је да чешће дремке у току дана могу бити повезане са споријим когнитивним развојем деце и мањим вокабуларом.
Истраживање обухватило 463 деце узраста до три године
Како би добили што релевантније податке, научни тим је својим истраживањем обухватио 463 деце узраста од 8 до 38 месеци, чији су родитељи испитивани о обрасцима спавања деце, њиховој способности да памте информације и количини речи којом владају, односно разумеју и могу да изговоре.
"Наше истраживање показује да то колико често дете дрема одражава његове индивидуалне когнитивне потребе", навела је Теодора Глига, професор психологије и водећи истраживач у овој студији.
Како су повезани дужина сна и когнитивне способности? Нека деца су ефикаснија у консолидовању информација током сна од друге деце, а баш из тог разлога им и треба мање времена за дремку, објашњавау научници. Заправо, време проведено у дневном спавању одражава брзину обраде и консолидације прикупљених из спољашњег света информација, а на основу тога колико спавају током дана може се установити и брзина њихове обраде, односно когнитивне способности.
Свако дете има другачије потребе када је дужина сна у питању
Ипак, научници апелују на родитеље да својој деци не ограничавају дужину сна у нади да ће тиме побољшати њихове когнитивне способности, већ да малишане пусте да спавају онолико колико им је воља. Такође, деца сама могу осетити да ли им је дремка потребна, ослањајући се на свој биоритам - на тај начин неким малишанима она није потребна уопште, док други њиховог узраста ипак имају неколико дремки током дана јер то њихов организам тражи.
"Претходни научно-истраживачки радови сугерисали су да родитељи треба да подстичу честе дремке код деце предшколског узраста", рекла је Глига. "Наши резултати показују да деца имају различите потребе за сном".
Како је истраживање било спроведено током 2020. године када је цео свет био под "локдауном" услед пандемије Корона вируса, научници сматрају да су добили јединствену прилику да проуче унутрашње потребе деце за спавањем, имајући у виду да у јаслицама и вртићима ретко када спавање буде прилагођено појединцима, већ најчешће групи.