Ауто-школа у Јапану нуди тест вожње у алкохолисаном стању

Једна ауто-школа у Јапану је увела необичну опцију контролисане вожње у алкохолисањом стању, у нади да ће се смањити број људи који конзумира алколхол пре него што седну за волан. Идеја је настала као део полицијске кампање, која служи као упозорење на опасности од "превише самоуверене" вожње након пића.

Ауто-школа Чикушино у граду Фукуока на југозападу Јапана недавно је почела да нуди контролисано искуство вожње у алкохолисаном стању, да би показали возачима да самопоуздање које добију када возе након пића само може да промени њихову перцепцију о реалности и погорша способности вожње. 

Кампања је покренута поводом 17-годишњице смрти троје деце из Фукуоке (два брата од четири и три године и њихове једногодишње сестре), који су погинули када је у њихов породични аутомобил ударио службеник општинске управе, који је у том тренутку возио под дејством алкохола.

Међу возачима који су учествовали у недавном експерименту било је двоје новинара дневног листа Маинићи шинбун (Mainichi Shinbun), Хјелим Ха и Рокухеи Сато. Један учесник имао је задатак да пије и вози, а други да остане трезан и посматра колегу као сапутник.

Пред возачима је био задатак да савладају три различите препреке. Прво је требало да возе цикцак, у другом да направе S кривину, а трећа деоница је имала низ оштрих кривина које је требало прећи. Траса се прво мора савладати у трезном стању, а затим, возачи конзумирају алкохол и понављају исте тестове. 

Репортерка Хјелим Ха је била возач и попила је лименку пива од триста педесет милилитара, шољицу вина од шљиве (пиће под називом умешу) и исто толико милилитара жестоког алкохолног пића шочу. Све је попила у року од једног сата и кренула на пут. 

Алко-тест је открио 0,30 мг алкохола по литру удаха код новинарке, што је двоструко више од ограничења од 0,15 мг које важи у Јапану. Ха је рекла да се осећала способно да вози, иако су јој руке очигледно биле хладне, лице црвено и срце убрзано. Наводно, возач који је изазвао судар пре седамнаест година исто је веровао да је могао да вози.  

Рокухеи Сато, њен колега и сувозач, се неконтролисано повијао напред-назад зато што је Хјелим непрестано убрзавала и успоравала дуж правог дела пута. Затим, оборила је све чуњеве на делу пута где је требало да вози цикцак око њих. На крају, заменик директора школе је зауставио новинарку пре него што је покушала да савлада S кривину. Хјелим није могла да верује колико је грешака направила, а још неке од њих су биле улажење у кривину при већој брзини и лутање у супторну траку.

"Иако конзумација пића слаби вештине које су људима потребне за вожњу, као што су когнитивни капацитет, расуђивање и способност маневрисања возилом, возач ће да претпостави да вози безбедно, а то је највећа опасност од вожње у алкохолисаном стању", рекао је представник ауто-школе, пише Маинићи шинбун.

Представници јапанске националне полицијске агенције истичу да многи возачи који су у прошлости пили и никада нису доживели инцидент могу почети да верују да су непобедиви, што их наводи на понављање опасног понашања.

Уз то, навели су неколико података који указују да су смртни исходи саобраћајне несреће већи за чак седам пута, ако возач управља аутом у алкохолисаном стању.

"Позивамо људе да промисле о ризицима пре него што почну да пију. На пример, да уопште не возе до кафића, уз претпоставку да када буду попили, неће бити у стању да доносе исправне одлуке", рекао је Јоичи Фурукава, заменик шефа одељења саобраћајне полиције префектуре Фукуока.

Постоје бројне алтернативе за вожњу у алкохолисаном стању, од коришћења јавног превоза, до таксија или чак апликација за безбедну вожњу, која ће послати возача по нас након журке, који ће нас у нашем личном возилу безбедно оставити код куће.