Игра са татом може имати значајни утицај на школски успех детета, показује студија

Истраживање је показало да деца која се са очевима играју, читају, певају и цртају могу имати "мали, али веома значајан" напредак у предшколдском образовању и раним разредима основне школе. Само десет минута квалитетно проведеног времена на дан може направити разлику не само у односу између тате и детета, већ и у когнитивном развоју малишана, поготово када су у питању логички задаци.

Позитивни утицаји вежбања различитих вештина са оцем су се највише могли видети код деце у старости од четири до десет година, што значи да очеви могу имати велику улогу у развијању дететових когнитивних способности и креативности пред полазак у школу.

"Отац који активно учествује у васпитању има јединствен и важан ефекат на школски успех детета, али на мало другачији начин него мајка. Деца чији су очеви више ангажовани када је у питању усавршавање одређене образовне вештине, као што је читање, су показала боље резултате у школи, највише у раним разредима," објаснили су аутори студије која је објављена на сајту британског Лидс Универзитета.

Анализом података од скоро пет хиљада домаћинстава, научници су утврдили да, ако очеви учествују у интерактивним играма са децом од три године, када наврше пет година, већ показују одређене знакове когнитивног напретка. Поред тога, седмогодишњаци, који су често учили са очевима када су имали пет година, показали су боље резултате на различитим тестовима знања.

Позитивни ефекат је забележен без обзира на пол детета, националност породице или финансијску ситуацију у кући.

Мама и тата морају бити тим

Иако је сигурно да су присуство и ангажовање оба родитеља веома важни, научници су уочили одређене разлике између утицаја које оба родитеља могу имати на дете. Пре свега, закључили су да мајка и отац углавном имају другачији приступ и стилове комуникације када је у питању учење детета. На пример, мајке често помажу код развијања способности социјализације, као и регулисање емоција и понашања у друштву.

С друге стране, очеви поспешују напредак у школи, јер чешће преузимају улогу родитеља који је задужен за "помоћ око учења", поготово код предмета као што је математика. 

Аутори студије препоручују да је најбоље и да мајка и отац истовремено преузму улоге "забавног родитеља за игру" и "озбиљног учитеља/учитељице", али и да пронађу добар баланс. Према анализи, многе мајке у породицама чешће преузимају улогу главног неговатеља, али показано је да је присуство и улога оца важна не само за благостање детета, већ и за његов будући успех у школи.