Возни парк руског цара Николаја II Романова: "Његово Величанство Цар" и још 32 аутомобила

Иако на почетку веома резервисан према најновијим технологијама тог доба, руски цар Николај II убрзо је заволео аутомобиле. Царски фаворит био је Делоне-Белвил, који је носио и назив "Његово Величанство Цар", а поред њега, возни парк династије Романов чинило је још 32 возила на које је утрошено право мало богатство.

Први сусрет руског цара Николаја II са аутомобилом одиграо се 1896. године приликом његове посете Сверуској индустријској и уметничкој изложби у Нижњем Новгороду, али тада на њега ово "чудо технике" није оставило никакав утисак. Штавише, цар је са много већим задовољством дегустирао вина у павиљону кнеза Голицина.

Прва вожња Николаја II: "Ниједном нисмо ударили пешака"

Тек нешто касније, 1904. године, Николај се први пут провозао у аутомобилу који је возио његов брат, велики кнез Михаил. Николај се возио и са кнезом Владимиром Орловим, који је у то време поседовао луксузни Делоне-Белвил, један од најскупљих аутомобила тог времена, а списи Орлова откривали су како су те вожње изгледале:

"Ниједном нисмо ударили пешака. Наравно, увек сам био изузетно опрезан, јер је по мом мишљењу неприхватљиво да аутомобил у којем се вози цар удари свог поданика".

Убрзо су аутомобили постали свакодневница и у царској Русији, а како не би деранжирао Орлова, Николај II је одлучио да је време да купи сопствени аутомобил, односно, читав возни парк. У томе му је, наравно, помогао и Орлов, као врсни познавалац те индустрије и пасионирани љубитељ четвороточкаша.

Најновији Мерцедес, Делоне-Белвил, два Ролс Ројса и други четвороточкаши

Како би се припремио за куповину аутомобила, Николај II је наредио да се изграде гараже, а већ током 1905. и 1906. године су летње резиденције царске породице, Царско село и Петергоф, добиле посебно уређене просторије за прве аутомобиле. За цара и његову породицу купљена су четири аутомобила, и то не било каква, већ најновији модели Мерцедесa, а до краја 1906. године царска породица је на попуњавање возног парка потрошила преко 100.000 рубаља. Поређења ради, у то време је просечна годишња плата једног министра била између 1.000 и 1.500 рубаља.

Већ наредне године основана је и "Сопствена гаража Његовог Царског Величанства", и тада је возни парк употпуњен новим, првокласним аутомобилима: стигла је још једна тура Мерцедеса, као и Делоне-Белвил (који се цару толико допао код Орлова), као и француска возила марке Рено и Пежо. Из године у годину, возни парк се попуњавао новим аутомобилима, па је тако 1911. године царска флота допуњена са два Ролс Ројс Силвер Гоуст модела.

Укупно, у власништву царске породице се налазило 26 аутомобила - 9 личних возила цара и 17 возила царске пратње. Сам Николај II никада није сео за волан, али је зато уз сваки аутомобил долазио и возач, који је чланове царске породице возио у било које доба дана или ноћи.

Делоне-Белвил - бисер царског возног парка

Лични аутомобил цара Николаја II био је управо Делоне-Белвил, који му је пажњу привукао још када га је возио кнез Орлов. Данас овај назив не значи апсолутно ништа, али је у то време то био најскупљи модел аутомобила. Ова машина је и заиста била посебна: са дужином од 5,5 метара и висином од преко 2, Делоне-Белвил је био изнад свих осталих, у сваком смислу те речи. Кров лимузине могао је да се отвори како би путници уживали у сунчевим зрацима током вожње, а унутар возила су постојали и посебни ормарићи за одлагање царских торби. Овај модел се, иначе, називао "Његово Величанство Цар", а због чега - објаснићемо у наставку.

Шестоцилиндрични бензински мотор са 45 коњских снага могао се похвалити и једним од најнапреднијих система паљења: на пример, за паљење аутомобила није коришћен електрични стартер, већ усавршени пнеуматски систем, који је на рачун компримованог ваздуха наизменично ротирао радилицу и клипове. Са оваквим перформансама, Делоне-Белвил је могао да развије брзину и до 120 километара на час, што је било достојно чланова једне царске породице.