"Ја нисам твој зликовац": Кампања против негативних стереотипа о људима са ожиљцима у филмовима

Британска добротворна организација која представља људе са ожиљцима или видљивим разликама у физичком изгледу је затражила од многих ТВ канала и стриминг платофрми (Нетфликс, Дизни плус), да популарни филмови које људи гледају за Ноћ вештица, као што је Страва у Улици брестова, прикажу са упозорењима везана за негативне стереотипе о људима са ожиљцима.

Циљ кампање коју је покренула организација "Чејнџинг фејсес (Changing Faces)" је да искорени филмски клише, који подразумева да главни негативци у причи скоро увек имају ожиљке на лицу или било које различитости у физичком изгледу, како би се издвојили као "лоши" ликови, преноси "Гардијан".

"Знамо да Ноћ вештица може бити узнемирујуће време за оне са видљивим разликама у физичком изгледу", рекла је Хедер Блејк, извршна директорка организације. "Филмска индустрија игра велику улогу у томе, јер јача старомодне и штетне стереотипе. Они се преносе у свакодневни живот за оне са видљивим ожиљцима, на начине који могу имати трајни утицај."

Кампања се покреће у периоду слављења празника Ноћи вештица, када многи људи одлуче да гледају класичне хороре или трилере. Писмо, које је послато Амазоновом Прајм видеу, Епл ТВ-у и многим другима, наглашава да би било добро да стриминг платформе разматрају стављање писаног упозорења пре одређених филмова или серија.

Само неки од примера популарних негативаца који имају карактеристичне ожиљке су Џокер, Фреди Кругер, Фантом из опере, Мајкл Мајерс, Франкенштајн, као и бројни зликовци у Џејмс Бонд филмовима. Осим што се гледају на екранима, наведени ликови су често инспирација за многе костиме током Ноћи вештица па организација сматра да због тога постоји још већи разлог да се ови стереотипи укину, како будуће генерације не би посматрале људе са ожиљцима у негативном светлу.

"Штетна уверења могу још више да се ојачају помоћу савременог, брзог приступа овом архивираном садржају, без икаквог објашњења о утицају који може имати", рекао је Блејк.

У писму се позивају ТВ канали и сервиси за стримовање да размотре укључивање обавештајног текста пре него што се садржај пусти, наглашавајући да филм садржи негативне приказе оних са видљивим разликама у изгледу. Поред тога, у писму се тражи да одређене компаније размотре подршку за оне који су погођени овим стереотипом, као и да нуде више информација о негативним животним искуствима које људи са видљивим разликама могу имати због њих.

"Платформе за стриминг могу помоћи у подизању свести и развијању индустрије тако што ће уважити ове филмске стереотипе", објашњава Блејк.

Оганизација "Чејнџинг фејсес" покренула је своју кампању "Нисам твој зликовац" 2018. године, уз подршку Британског филмског института, који је рекао да више неће финансирати филмове у којима се негативци појављују са ожиљцима на лицу.