Знање о сајбер безбедности у дигиталном добу у коме живимо је веома важно, али многи од нас још увек нису довољно информисани о потенцијалним опасностима, као и начинима спречавања хакерских напада. Срећом, етички хакер Лаура је за "Дејли мејл" објаснила како сами можемо да одредимо да ли постоји ризик за нас и наше уређаје.
Шта је етички хакер
"Мој посао је да "упаднем" клијентима у телефон, објашњавам им како да то примете и помогнем им да ме "избаце"," објаснила је.
Другим речима, етички хакери користе "неетичке поступке" да би људима помогли да идентификују проблем са њиховим апаратима, а често нуде и симулације хаковања, како би клијентима показали на шта треба да обрате пажњу ако су изложени ризику. Неке од главних "црвених заставица" су:
Тачкице на екрану
Ако се на екрану Андроида ниоткуда појави зелена тачкица (или на екрану Ајфона наранџаста тачкица), то може бити знак да смо хаковани или да је на наш телефон инсталирана неисправна апликација. Овакве тачкице се појављују када је укључена камера или микрофон, али и када постоји могућност да се на телефону налазе апликације за шпијунирање.
"Злонамерни програми могу да снимају звук микрофоном, читају наше поруке и пронађу нашу локацију. Овакве апликације често користе сајберкриминалци или људи који желе да нас уходе," објашњава Лаура.
У овом случају, добро је да прегледамо све апликације које имамо, избришемо оне које су нам непознате или да покушамо да телефон вратимо на фабричка подешавања. Ако је сумњива апликација још увек ту, можемо да се обратимо стручњаку и уређај однесемо у сервис.
Телефон се брзо загрева
"Када су дељење локације, микрофон и друге функције константно укључене, онда се много више троши батерија и телефон ће брже да се загреје. Тада је добро да поново прегледамо све апликације које имамо. Неке могу да се "увуку" када смо желели да инсталирамо нешто друго, а некада случајно можемо да их преузмемо када кликнемо на непознати линк."
Лаура додаје да су многе опасне апликације "замаскиране", тако да иконице или називи личе на апликације које свакако имамо у телефону, тако да је важно да будемо веома пажљиви када покушавамо да пронађемо "уљеза".
Мејлови од банке и апликација
Ако добијамо неочекиване и необичне мејлове од банке или од апликација које редовно користимо, поготово ако је у њима питање да ли желимо да мењамо шифру налога, то значи да наше информације могу бити у опасности. У овом случају, Лаура саветује да брзо реагујемо.
"Ако приметите да шифре које користите за налоге и апликације које најчешће посећујете више нису у функцији, онда постоји могућност да су хакери преузели налоге."
Позиви и поруке од банке
На крају, добро је да запамтимо да хакери не морају да имају приступ интернету да би нас преварили. Могу да се претварају да су наша банка, да направе број телефона који изгледа убедљиво и шаљу нам поруке или праве позиве који нас наводе да делимо информације о рачуну или доносимо одређене штетне финансијске одлуке. Ако немамо поверења, најбоље је да одемо у нашу банку и уживо решимо проблем.