Често када "уђемо у ватру" са партнером, родитељима или колегом на послу, категорично бранимо свој став, нападамо њихова мишљења. Неретко сви вичемо, причамо у глас. Признаћете да овакве ситуације се заврше љутњом и лупањем вратима и не доводе нас до решења.
У моментима расправа и свађа препоручљиво је да за почетак покушамо да избегнемо следеће фразе, јер оне могу подстаћи и довести свађу на виши ниво.
- "Ти увек..."
- "Не могу да верујем..."
- "Ово је зато што ти..."
- "Не слушаш ме..." или "Никад не слушаш..."
Имајмо на уму да није пожељно да тада говоримо овако директно, јер јасно имплицирамо да улазимо у сукоб: ""Један од главних показатеља да је саговорник изнео валидне аргументе, јесте употреба оптужујућег језика са наше стране", каже Мет Абрахамс, предавач на Станфорду.
Саслушати саговорника, па изнети своје мишљење
Реченице које оптужују другу особу, неће помоћи да смиримо затегнут однос и можда пронађемо решење. Зато, уместо њих треба да прибегнемо другачијој методи - да саслушамо саговорника и онда да се надовежемо на оно што је рекао: "Мислим да је веома важно да чујемо шта друга страна има да каже и додамо оно што желимо да ми истакнемо", истиче Абрахамс, а преноси Си-Ен-Би-Си.
Стручњак наводи сликовит пример. Ако се са неким расправљамо око политике, пожељно је да чујемо шта каже, чак иако се не слажемо са њим и онда да изнесемо своју страну приче:
"У животу нас очекују разна неслагања са људима, али треба да се подсетимо да мишљења других људи нису погрешна и не указују да неко има нешто против нас. Важно је ценимо разлике у мишљењима, каже Абрахамс.
Према стручњаку оптужујуће фразе и реченице у расправама заменити са:
- "Стварно те чујем..."
- "Покушавам да разумем..."
- "Могу да замислим да из ваше перспективе ово изгледа..."
Такође, Абрахамс наглашава да можемо да се припремимо за тешке разговоре. Треба да схватимо да се тада ради о неком "горућем" питању или ситуацији, а не о нама: "Фокусирајте се на тему, а не на особу. Будите оријентисани на садашњост. Покушајте да не износите аргументе из прошлости. Гледајте на то као на проблем који треба решити, а не као битку коју треба добити", појашњава.