Снепчет дисморфија - друштвене мреже рађају нове идеале лепоте
Психолози су таквој појави дали звучан назив - "Снепчет дисморфија", а појам је први пут јавно коришћен 2018. године у британском листу "Индепендент", када је естетски хирург изнео поражавајућу статистику: у пластичној хирургији већ неко време постоји нова тенденција где све више нових пацијената долази са захтевима за ситним корекцијама, а као пример како би желели изгледати, уместо познатих личности (као што је то било пре), показују управо своје слике, али са филтерима.
За појам "Снепчет" већина је чула - друштвена мрежа за размену фотографија и видеоснимака позната не само по високом нивоу поверљивости (временски ограничен преглед послатог садржаја), већ и по филтерима. И "Снепчет" није једина апликација - ту су и Инстаграм, и Фејстјун (Facetune), и многе друге. Поједини произвођачи мобилних телефона отишли су и корак даље - они аутоматски у самој камери имају опцију "заглађивања" тена и истицања очију.
Затим, треба да разумемо значење речи "дисморфија". Дисморфија је претерана брига због несавршености (или недостатака) тела или његових делова, које могу бити како реалне, тако и имагинарне. Људи са поменутим поремећајем међу најчешћим су пацијентима пластичних хирурга, али чак ни након извршених естетских захтева њихово се незадовољство не смањује већ напротив - увек још нешто није како су замислили, увек може још да се коригује. Још мрвицу хијалурона у јагодице, капци још малчице да се подигну, грбица на носу да се смањи, и тако у недоглед.
Како је то повезано са друштвеним мрежама и снепчетом?
Исфилтриране фотографије постале су део свакодневнице, а пошто се стандарди лепоте мењају на друштвеним мрежама, тај тренд прешао је са екрана електронских уређаја и у реалан живот. Увек блистава кожа и порцелански тен, крупне очи са "мачкастим" ефектом, савршено симетричне обрве и пуне усне често су недостижне за све девојке и жене, које једном руком листају друштвене мреже а другом траже број клинике за естетску медицину, желећи да ефекат филтера пренесу и у реалност. Међутим, стандарди лепоте које су поставиле друштвене мреже далеко су од реалних, а толико су високо постављени да утичу и на самопоуздање и на ментално здравље на дуже стазе.
Према једном истраживању, људи који константно проверавају своје друштвене мреже и броје лајкове, доживљавају више свакодневног стреса него они који их ређе посећују. Кад томе додамо и естетски притисак да увек изгледамо лепо добијамо рецепт за стрес, анксиозност и проблеме са расположењем.