Магазин

Од грчке трагедије и железничке станице до великих свечаности: Историја црвеног тепиха

Тепих јарке црвене боје је неизоставни део скоро сваког свечаног догађаја данас, али је пре неколико хиљада година имао сасвим другачије значење. У историји се први пут појављује као назнака драматичне смрти, а вековима касније је постао симбол ексклузивности, славља, луксуза и гламурозних догађаја високог друштва. Како је дошло до промене симболике црвеног тепиха и какве то везе има са возовима у 20. веку?
Од грчке трагедије и железничке станице до великих свечаности: Историја црвеног тепиха© Freepik/kstudio

Простирање црвеног тепиха се први пут спомиње у грчкој митологији 458. године пре нове ере, у трагедији о Агамемнону. Док се Агамемнон бори у Тројанском рату, он и његова жена Клитемнестра у међувремену проналазе нове љубавнике. Агамемнон је своју љубавницу Касандру довео назад - његова жена није била задовољна овим потезом, а била је и кивна на њега јер је жртвовао њихову ћерку боговима, да би му подарили јак ветар за пловидбу.

У трагедији се затим спомиње "црвено тло", када Клитемнестра свом мужу простире црвени тепих у знак добродошлице. Међутим, црвена боја је у овом контексту значила да га је заправо навела да буквално ушета у сопствену смрт, јер га је она (или њен љубавник) одмах потом убила. 

Дакле, најстарије забележено појављивање црвеног тепиха је више трагично него гламурозно, али како је кроз године добио потпуно другачију улогу?

Краљевска боја

Од средњег века су многи сликари почели да користе црвену боју у свом раду, како би нагласили моћ и богатство својих владара. Такође, црвена, љубичаста и плава су стотинама година важиле за "краљевске боје", јер је ове пигменте било тешко пронаћи и произвести, тако да су били резервисани само за најбогатије.

Како су године пролазиле, црвени тепих је постао важан део великих догађаја у средњем веку, често је био постављен испред палата, двораца и простирао би се све до улаза. Дочекати краљеве без црвеног тепиха је било незамисливо.

Железница

Црвени тепих је имао занимљиву везу са јавним превозом у прошлости, тачније са железничким станицама. Може се рећи да је ово била прва модернија прекретница за претварање тепиха у симбол гламура. У Њујорку су се 1902. године постављали црвени теписи који би путницима помогли да пронађу пут до својих кола. У већини случајева, црвени тепих су добијали путници прве класе, тако да се верује да је одавде потекла фраза "Третман црвеним тепихом", која се односи на људе који имају привилегије и добијају посебан третман у односу на друге. 

Осим црвене боје, на тепиху би било одштампано име експресне локомотиве "20th Century Limited", што је тепих чинило још упечатљивијим. 

Холивуд и савремени значај

Први црвени тепих на церемонији у Холивуду је био постављен за премијеру филма "Робин Худ" 1922. године. На догађају су тепихом прошетале највеће звезде тог времена и од тада је наставио да се користи на сличним свечаностима, јер су сви знали да, ако је ту црвени тепих, онда ће се појавити и најславнија имена.

Ова традиција се наставила деценијама касније, иако телевизија још увек није била у боји и није могла да прикаже јарку црвену нијансу. "Наравно, слика је била црно-бела, али тада сама црвена боја није била толико важна, већ цео процес ходања по тој писти", објаснила је историчарка Ејми Хендерсон за Си-Ен-Ен.

Данас се на скоро свакој церемонији може видети црвени тепих и није више резервисан искључиво за глумце, већ и за музичаре, манекене, продуценте... Хендерсон објашњава да је овај тепих одувек представљао другачији, чаробни, гламурозни свет, али се ова традиција у последње време мења теписима другачије боје. 

На додели Оскара прошле године, тепих је био бледе боје шампањца, како би се истакла одећа гостију, док је на Мет Гали тепих био беж боје са плавим и црвеним акцентима. Овакво одступање од класичног изгледа тепиха за свечаности је добило различите похвале и критике, али сигурно може да буде увид у потенцијалну будућност промене традиције. 

У сваком случају, интересантно је да је црвени тепих имао "крвави" почетак, али је данас синоним за луксуз и узбудљиве друштвене догађаје који обележавају годину.

image
VV inauguration
banner