Магазин

Дидро ефекат: Зашто купујемо ствари које нам нису потребне

Сигурно имате витрину скупог посуђа које не користите а у ормару неколико одевних комбинација за посебне прилике, које се скоро никада не десе. Иако је узбуљиво тражити новитете у продавници или ишчекивати пакет након онлајн куповине, врло брзо се запитамо: Зашто имам оволико ствари које уопште не користим?
Дидро ефекат: Зашто купујемо ствари које нам нису потребне© Unsplash/freestocks

Често је тешко одолети куповини, било да је за блиске људе или за себе, поготово у предстојећем празничним периоду. Ближи се крај године а око нас су свуда информације о празничним снижењима. Полако припремамо листе за куповину и размишљамо о идејама за поклоне за драге и важне особе. Међутим, неретко одлучимо да мимо ових спискова, док обилaзимо тржне центре ''почастимо'' и себе. Понесе нас празнични дух, све је снижено, сви су насмејани, зашто да не?

Проблем настаје када ова потреба за чашћавањем себе долази без икаквог повода и често, или када убеђујемо себе да нам је одређени предмет много потребнији него што заиста јесте. Ово је познато као "дидро" ефекат.

Назван је по чувеном француском филозофу Дидроу из 18. века који је цео живот био сиромашан. У његовој 52. години живота, Катарина Велика, тадашња царица Русије, откупила је целу његову библиотеку. Од зарађеног новца, Дидро се почастио скупоценим црвеним бадемантилом. Уместо да се радује, растужио се, јер се сад изглед његове куће више није слагао уз овај нови, луксузни комад - одударао је. Због бадемантила, одлучио је да промени ентеријер дома и купи потпуно нов намештај за сваку просторију.

"Дидро" ефекат је много више од иницијалног задовољства које осећамо када кући однесемо нову ствар. Када купимо скупоцену хаљину ил одело, често нам се ''тражи'' да уз то укомбинујемо нове ципеле, накит или сат. Не иде баш да "стара'' верзија нас носи нову хаљину – потребни су и нови аксесоари да употпунимо нову верзију себе. Другим речима, куповина једне нове ствари често доводи до куповине друге.

Иако на први поглед ово не делује као озбиљан проблем, потреба за доказивањем преко материјалних добара, доживљај куповине као пут до среће, може да доведе до великог стреса или кризе идентитета, а људи могу упасти и у велике дугове.

Како избећи, или умањити "дидро" ефекат у друштву које га охрабрује?

За почетак, покушајте да не дозволите да вас не поведу промоције и рекламе. Једини циљ које оне имају је да се тај производ продаје. Куповина не гарантује унутрашње задовољство и испуњење, а често не можете бити сигурни да ћете икада користити то што сте купили када узбуђење прође. Такође, пре сваке куповине, можете себи направити строг списак ствари које су вам заиста потребне. На овај начин се може избећи импулсивна куповина нечега што нам је у тренутку запало за око. Овакви предмети углавном заврше на неком ''сигурном месту'', док не осетимо прави моменат за њих, или их потпуно заборавимо.

Најбоље је пронаћи средину. Не препоручују се екстреми и није циљ да себи ограничавате задовољство куповине. Међутим, свако задовољство мора имати меру. Важно је пронаћи разлику између забаве, функционалности и искрене жеље за куповином нечега лепог, јер, како каже Дидро "Био сам апсолутни господар свог старог бадемантила, а сад сам постао роб новог".

image