Што више дигитални асистенти звуче као људи, лакше ће нас убедити да обавимо онлајн куповину

Kада дигитални асистенти на мобилним уређајима или компјутерима показују карактеристике сличне нашим (као што је пријатељски глас), корисници не само да су склонији да им поделе личне податке, већ су склонији куповини одређеног производа, посебно ако би им га дигитални асистент "љубазно" препоручи, показало је недавно истраживање.

У дигиталном добу, виртуелни асистенти као што су као што су Гугл асистент, Сири, Алекса, постали су саставни део живота, било да су на мобилним телефонима, интернет претраживачима или "смарт" производима у домаћинству. Ови асистенти могу да нам помогну да тражимо информације, подешавамо будилнике на телефону, а сада је доказано да могу да утичу и на наше навике током куповине.

Истраживачи у Шпанији су желели да проуче како људске особине ових асистената могу изменити перцепцију корисника о онлајн безбедности, тако да их охрабре да помоћу гласовне функције од асистента траже да им обави онлајн куповину. Тим је био инспирисан претходним запажањем да, иако су дигитални асистенти све више интегрисани у наш свакодневни живот, њихова употреба за куповину путем гласовних команди остаје релативно неистражена.

"Ова тема је од значајна јер смањује дистанцу између технолошких иновација и људске психологије, нудећи увид у то како се гласовна технологија може учинити привлачнијом и поузданијом", рекао је аутор студије Гиљермо Калахора-Кандао, доктор економије и пословних истраживања на Универзитету у Сарагоси.

Студија је укључивала онлајн анкету, у којој су учесници још од раније били упознати са технологијом виртуелних помоћника и концептом куповине гласом. Сваки учесник је био насумично распоређен да комуницира са једним од три популарна виртуелна помоћника: Алекса, Гугл Хром или Сири.

Слушали су аудио снимке асистената који су читали рецензије производа, а затим су им постављана питања, како би се потврдило да обраћају пажњу на садржај. Учесници су изјавили да су се осећли сигурније, као и да су лакше прихватили идеју коришћења виртуелних асистената за куповину када би ови дигитални уређаји показивали карактеристике више налик људима, као што је топао и пријатељски глас.

Што је више дигитани асистент подсећао на човека, посебно у домен гласа, то је била већа вероватноћа да ће му корисници веровати.

Овај осећај повећане безбедности био је директно повезан са већом вероватноћом коришћења виртуелних асистената за будућу куповину, као и за препоруку гласовне куповине другима. У суштини, студија је открила да што више можемо да се повежемо са овим помоћницима на људском нивоу, они за нас постају поузданији и кориснији.

Међутим, студија има одређена ограничења. Постоји могућност да би резултати студије били другачији када би се корисников однос са виртуелним асистентима посматрао током дужег временског периода. Аутори су такође истакли потенцијал за даље проучавање како различите врсте гласова могу утицати на перцепцију корисника о сајбер безбедности и на њихово понашање у куповини.

"Студија наглашава важност разумевања перцепције корисника у свету е-трговине који се брзо развија, где поверење игра кључну улогу," сматра Калахора-Кандао.

Аутори додају да истраживање такође указује на будуће могућности за промену дизајна интерфејса вештачке интелигенције, сугеришући да би хуманизација технологије могла бити кључна за њено шире прихватање од стране корисника, па затим и употребу у различитим секторима, а не само у куповини.