Транссибирска магистрала: Жила куцавица и "Гинисовка" Русије која повезује 87 градова

Транссибирска магистрала је најдужа железничка пруга на свету и рекордер Гинисове књиге рекорда. На путу од Москве до Владивостока она пролази кроз 5 федералних округа Русије, 11 области, 5 крајева, 2 републике и 1 аутономну област, спајајући чак 87 градова и преко 3.900 насељених места. Како је текла њена изградња и чему она служи данас?

Историја железничког транспорта у Русији датира још из времена владавине царске династије Романов. Иницијатор пројекта изградње најпознатије светске железнице, био је цар Александар III, који је желео да копненим путем споји све дарове природе сибирске области и омогући превоз робе и путника по читавој земљи.

Када је саграђена, Транссибирска магистрала је својом лепотом очаравала многе уметнике раздобља 19. и 20. века. Један од њих је и чувени руски јувелир Карл Фаберже, који је инспирисан железницом за царску породицу Романов креирао и посебно јаје. Ово ремек-дело јувелирског заната Фаберже је даровао члановима императорске династије 1990. године, а уметнина је понела назив железнице.

Станица Миасс - место "рођења" Транссибирске магистрале

Желећи да своју замисао реализује у најбржем могућем року, Александар III је 31. маја 1981. године потписао наредбу у којој је наведено да изградња може да почне. Камен темељац највећег инфраструктурног објекта "ударен" је на станици Миасс. По првобитном плану, железница је требало да буде дуга 2862 километра и спаја Оренбургску губернију и Чељабинск, а затим кроз Курган и Омск дође све до Иркутске губерније. 

Међутим, убрзо су се планови променили и одлучено је да се она на завршава у Иркутску. Радови на изградњи Транссибирске магистрале су били изузезно захтевни, будући да су се изводили у самом срцу Сибира, где влада вечни мраз и где је терен махом неприступачан и окован ледом. Без обзира на то, грађевинци су радили пуном паром, градећи између 500 и 600 километара пруге сваке године. 

Колико је коштала изградња најдуже железнице на свету

Буџет овог амбициозног пројекта је био процењен на 350 милиона златних рубаља (рубаља у злату), али се брло брзо испоставило да је то недовољно новца за тако захтевну железницу. Трошкови су расли из дана у дан понајвише због јединствених климатских услова. На једног деоници грађевинци су морали да се боре са леденом стихијом, а само неколико стотина километара даље - са поплавама.

Други велики проблем са којима су се сусретали радници била је логистика - грађевински материјал је морао да се допрема из далеких крајева претежно поморским саобраћајем, што је додатно повећавало трошкове. На крају крајева, изградња Транссибирске магистрале је Царску Русију коштала невероватних милијарду и по златних рубаља!

Скоро 10 хиљада километара пруге повезује 87 градова

Дужина Транссибирске магистрале износи 9.288 километара - она је најдужа и најимпозантнија железница на свету која се налази и у Гинисовој књизи рекорда. Пруга пресеца 8 временских зона и пролази кроз 5 федералних округа Русије, 11 области, 5 крајева, 2 републике и 1 аутономну област, спајајући Москву и Владивосток, који се налази на самом истоку земље.

Сам почетак Транссибирске магистрале данас се налази у Москви, на Јарославској железничкој станици. Одатле, најмање једном дневно, возови крећу на велики пут кроз Сибир. Путовање траје око 7 дана, а на свом путешествију путници пролазе кроз 87 великих градова и преко 3.900 насељених места: прво кроз Европску Русију, затим Урал, Западни Сибир, Источни Сибир и Забајкаље, да би на крају стигли и на Далеки Исток.