ЧетГПТ оптужили за сексизам: Ево како овај АИ софтвер замишља мушкарце, а како жене

Чет-бот ЧетГПТ недавно се сусрео са још једном оптужбом - овога пута да је потпуно сексистички настројен. Разлог за то јесу фотографије које је генерисао на основу корисничких упита, а које су јасно показивале шта он "мисли" о мушкарцима, а шта о женама.

Када би вас неко замолио да замислите и опишете успешног инвеститора или имућног генералног директора - шта би вам прво прошло кроз главу? Слика мушкарца или жене? Ако питате софтвер са вештачком интелигенцијом, то је сасвим сигурно мушкарац.

ЧетГПТ на мети критика због сексизма

Тестирањем алгоритама који се крију у позадини најпознатијег чет-бота на свету, ЧетГПТ-а, установљена је једна законитост, а до је да је у 99 од 100 посто случајева овај АИ софтвер на успешним позицијама замишљао мушкарце. Било да је у питању позиција извршног директора, серијског предузетника или инвеститора, на сликама које је генерисао ЧетГПТ били су приказани припадници јачег пола у пословном окружењу које одише луксузом и у финим, кројеним по мери оделима.

Са друге стране, када су се софтверу упућивали захтеви да генерише фотографију пословног асистента (секретара), резултати су, на изненађење учесника експеримента били потпуно супротни. У само једном случају ЧетГПТ је генерисао слику мушкарца, док су на свим другим фотографијама на овој позицији биле даме. Ово је покренуло низ негативних критика на рачун рада софтвера са вештачком интелигенцијом, пренео је магазин Дејли Мејл. У стварности је ситуација драматично другачија: на челу сваке треће компаније налази се жена.

Поред сексизма присутан је и расизам

Сексизам није једини проблем када је реч о раду овог АИ софтвера. ЧетГПТ је "дао себи за право" да на високе позиције на каријерној лествици ставља искључиво особе светле пути. Чак иако се у захтеву истраживача ни једном није јасно и недвосмислено указало на то да лик на генерисаној фотографији мора бити светле пути, чет-бот је одлучио да је то једино исправно (или логично), показали су подаци које је обавио портал Фајндер.

Овакав рад чет-бота забринуо је многе, будући да се велики број компанија (око 70 процената) данас ослања на софтвере са вештачком интелигенцијом у процесима регрутације и селекције кандидата. Добијени резултати могу у великој мери утицати и на кандидате који аплицирају на одређену позицију, премда они могу бити "отписани" у самом старту од стране АИ софтвера, а самим тим се наћи у незавидној ситуацији и сусрести са проблемима у запошљавању.