Ако волите вино, захвалите се астероиду који је "збрисао" диносаурусе

Следећи пут када желите да попијете чашу вина, наздравите у име астероида - изумирање диносауруса, изазвано огромним астероидом Кратер Чиксулуб пре око 66 милиона година, је помогло да грожђе напредује и расте, каже нова студија. Овај догађај је вероватно био разлог за нагло распрострањење винове лозе широм света, али - зашто би разарајући астероид имао овај ефекат и "поклонио" нам грожђе?
Ако волите вино, захвалите се астероиду који је "збрисао" диносаурусе© Freepik/freepik

Фосилне семенке грожђа које датирају од пре између 60 и 19 милиона година са подручја Колумбије, Панаме и Перуа су недавно откривене. Једна од ових врста представља најранији познати пример биљака из породице грожђа на западној хемисфери, а семенке помажу да се закључи како је породица грожђа еволуирала.

Пре око 66 милиона година, астероид већи од Монт Евереста ударио је у Земљу, убивши три четвртине живота на планети, укључујући диносаурусе - и није случајност да се грожђе први пут појавило у фосилним записима отприлике у исто време када је астероид Чиксулуб ударио Земљу, рекли су истраживачи.

Последице су омогућиле малим сисарима и неким птицама да напредују, тако да су поставиле темеље за цветање винове лозе.

"Ово откриће је важно јер показује да је након изумирања диносауруса грожђе заиста почело да се шири светом. Ово је најстарије грожђе икада пронађено у овом делу света, неколико милиона година је млађе од најстаријих икада пронађених на другој страни планете", објаснили су научници.

Такође сматрају да је нестанак диносауруса могао помоћи у промени шума, јер су велике врсте вероватно рушиле дрвеће док су лутале. Без великих диносауруса који би их уништавали, шуме су постале претрпане слојевима дрвећа, што је затим омогућило биљкама винове лозе, као што је грожђе, да се "пењу" и расту на њима.

Диверзификација птица и сисара у годинама након масовног изумирања можда је такође помогла грожђу ширењем семена, рекли су истраживачи, додајући да се шума "ресетовала", тако да се променио састав биљака.

"Увек размишљамо о животињама, диносаурусима, јер су оне биле највеће ствари које су биле погођене, али изумирање је имало огроман утицај и на биљке", објашњавају истраживачи.