Магазин

"Крој филма" - интерпретација култних филмова кроз модни дизајн

Костим је један од кључних делова филмова. Он диктира време и место приче, нарав карактера, културу у којој се радња дешава... Такође, камера и платно дају одећи потпуно ново значење и тежину. Ове ставке чине свет моде и филма скоро нераздвојним. Директан спој ова два популарна медија се могао видети на ревији ''Крој филма: могућности платна'' на Факултету драмских уметности у Београду.
"Крој филма" - интерпретација култних филмова кроз модни дизајн© Ања Кнежевић, Youtube Screenshot/RokettoJanpu

Факултет драмских уметности је први пут организовао ревију у склопу двадесетог Фестивала студентског филма, а тема ревије је повезала две велике уметности - филм и моду. "Убити Била", ''Ми нисмо анђели'', ''Клеопатра'', ''Мајстори, мајстори'' су само неки од филмова које су аутори представили кроз одевне предмете. 

''Модна ревија се иначе не дешава на овом фестивалу, али одлучили смо да направимо већи пратећи програм за јубилеј. Сасвим случајно сам се нашла на састанку организатора и јавила ми се ова идеја. Одабрали смо да то буде ревија костима, јер је то деловао као најбољи начин повезивања филма и модног дизајна.

Није било много времена, имали смо само нешто више од месец дана, али смо убрзо ступили у контакт са свим дизајнерима и почели да радимо. Поред тога, требало је одрадити монтажу, инсерте, музику, али успели смо. Испрва смо имали листу предложених филмова за инспирацију, али смо ипак одлучили да ауторима дамо потпуну уметничку слободу да одаберу оно што их инспирише. Пратили смо процес рада и договарали се у сваком тренутку. Задовољна сам резултатом дивне сарадње и драго ми је да се добро завршило,'' говори Лана Јуреша, студенткиња филмске и телевизијске продукције на ФДУ за РТ Балкан.

Јубиларни програм фестивала је ове године имао новитет, према идеји студенткиња прве године. Организаторке Лана Јуреша, Лена Баљак и Миона Ђенисијевић су одлучиле да споје два уметничка света и одрже интересантну манифестацију која је пружила младим дизајнерима и креативцима прилику да прикажу своје идеје.

Сваки од дизајнера је имао задатак да креира костим према одређеном филму. Одабир жанрова је био разноврстан, а међу изборима се пронашло и неколико филмова домаћих редитеља. Интерпретације су биле различите, у зависности од самог аутора. Неки су се водили према костимима карактера у филму, а неки су се осврнули на естетику сценографије, музику или карактер ликова.

Један од аутора, Марија Милић, описује њен приступ креирању хаљине према филму ''Врати се'', редитеља Педра Алмодовара.

''Инспирација ми је била естетика целог филма. Мене интересује шпанска култура и волим филмове Педра Алмодовара, хтела сам да акцентујем емоције главног лика током свих догађаја кроз које пролази. Генерално, у мом раду је емоција најбитнија ствар и то сам желела да пренесем кроз овај костим.''

Ања Кнежевић, која је радила костим по филму редитеља Квентина Тарантина, ''Убити Била'', одговара на питање о процесу скупљања рефернци пред дизајнирање одевних комада.

''Инспирација за било који костим треба да има добру референцу, волим да мој рад подсећа на оригиналан извор. Надахнута сам ониме што ме тренутно интересује у дизајну, било да је у тренду или не, али углавном се испостави да јесте. Мој лични доживљај дешавања у филму су ми били полазна тачка.''

Приступи су били различити, али сваки комад је имао јединствен шарм који се осети када су креатори надахнути и имају уметничку слободу.

Видео: Ксенија Благојевић

image