Србија и Балкан

Вучић поручио Куртију: Србија има своје границе

Коментаришући посету специјалног саветника Стејт департмента Дерека Шолеа, Вучић је рекао да разговор био коректан и да је он показао поштовање према Србији, али да он није оптимиста
Вучић поручио Куртију: Србија има своје границе© FOTO TANJUG/ TARA RADOVANOVIĆ

Србија има своје границе, установљене повељом УН и Резолуцијом 1244, које не одређује Курти већ међународно јавно право, рекао је председник Србије Александар Вучић.

Он је изјавио да премијер привремених приштинских институција "жели себе да представи као велику жртву и неког новог Зеленског, а мене као малог Путина" и додао да се "наслушао глупости током последњих годину дана", али да се не обазире на то.

Коментаришући посету специјалног саветника Стејт департмента Дерека Шолеа, Вучић је рекао да разговор био коректан и да је он показао поштовање према Србији, али да он није оптимиста зато што су западне земље признале независност "Косова".

"Разликујемо се по питању односа према Косову и Метохије и то је то", изјавио је председник.

Вучић је боравио у Степановићеву код Новог Сада где је обишао радове на изградње брзе пруге Нови Сад-Суботица за брзине возова до 200 километара на час, која је деоница међународне брзе пруге од Београд до Будимпеште.

"Имамо малих проблема са радовима, али смо замолили кинеске извођаче да за најмање шест месеци убрзају радове, како бисмо могли да радимо бар упола као ви у Кини", рекао је Вучић обраћајући се кинеској амбасадорки Чен Бо, преноси Танјуг.

Нова пруга до Суботице крајем 2024. године

Додао је да је некад боље да платите више, али да завршите раније.

"Видите резултате какве смо постигли на прузи Београд-Нови Сад. Ми смо имали вере да ћемо да променимо будућност железнице, да то не буде само социјална категорија, већ да железница почне да ради и живи и постигли смо невероватне резултате са том пругом и очекујемо да они буду још бољи, посебно када будемо завршили још 108 километара до Суботице. Рачунамо да све ово можемо да завршимо до краја 2024. године, што ће бити много пре мађарске стране", рекао је Вучић.

Истакао је да је то веома важно због развоја севера земље и развоја туризма на Палићу и Тополи али и даљег развоја Врбаса, Ловћенца и других места која се налазе уз трасу пруге.

"Србија данас упоркос тешким околностима кроз које пролазимо и криза у свету може да види јасну разлику у доносу на оно време које смо изгубили", истакао је Вучић.

Навео је да су све пруге у Србији изграђене између 1884. и 1976. када је изграђена последња пруга Београд-Бар.

У обиласку су председник Скупштине Војводине Иштван Пастор, Покрајинске владе Игор Мировић,  министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић, директор "Србијагаса" Душан Бајатовић и амбасадорка Кине у Србији Чен Бо.  

Ова деоница дуга је 108,2 километра, део је глобалне иницијативе Кине "Појас и пут" и иницирана је на самиту 16 земаља Централне и Источне Европе и Кине на самиту одржаном 2016. године.

Радовима, које изводи конзорцијум кинеских компанија, обухваћена је изградња два колосека пруге до границе са Мађарском код Келебије, реконструкција девет железничких станица међу којима су Бачка Топола, Жедник, Наумовићево и Суботица, као и изградња нових станца у Ловћенцу, Руменци и Врбасу.

Планирана је изградња железничких чворова у Новом Саду, Врбасу и Суботици.

На читавој деоници пруге биће изграђено 49 надвожњака, подвожњака и вијадукта, а највећи објекат биће вијадукт код Врбаса дуг 1.600 метара.

Вредност пројекта је 1,16 милијарди долара и финансира се из кредита кинеске "Ексим" банке.

Радови су почели 22. новембра 2021. године, свечаношћу на којој су тастер за почетак изградње заједнички притиснули председник Вучић, министар спољних послова и спољне трговине Мађарске Петер Сијарто и амбасадорка Кине у Србији Чен Бо.

Први део овог пројекта, брза пруга од Београда до Новог Сада пуштена је у саобраћај 19. марта 2022. године, а њом су се  брзим возом "Соко" прво провезли председник Вучић, премијер Мађарске Виктор Орбан и чланови Владе Србије.

Ту деоницу дугу 75 километара конзорцијум кинеских компанија "Чајна релвеј интернешенел" и "Чајна комјуникејшенс констракшн компани" почео је да гради крајем 2017. године, а коштала је око милијарду долара.

image