
Фразе у пословној комуникацији које могу открити вашу несигурност

У пословном окружењу често се сусрећемо са ситуацијама у којима је важно да саговорник види да смо сигурни у себе и да смо спремни да своју позицију одбранимо на прави начин - разговор за посао, састанак са руководиоцем на тему повишице или презентовање резултата пред менаџментом компаније само су неке од њих. Доносимо вам шест "погрешних одговора", као и предлоге како да комуницирате у пословном окружењу, а да ваше несигурности не буду у првом плану.

"Извините… Извините?"
Извињавање се сматра врстом љубазности, и сасвим је адекватно у ситуацијама када случајно закачите колегу у пролазу у уском ходнику, или проспете кафу на нечије белешке. Ипак, уколико за време свог излагања или разговора са колегама или надређенима користите извињење у контексту који "испада" из ових непредвиђених ситуација, ваше колеге могу закључити да себе не сматрате достојним саговорником или да нисте сигурни у оно што презентујете. И чак ни фантастична презентација у коју сте уложили много времена и труда неће поправити утисак, а резултат који сте можда и очекивали сигурно ће изостати због вашег инфериорног тона приликом наступа.
"Могу ли на кратко да вас прекинем?"
Када у комуникацији користите глаголе који имају неку негативну конотацију и изазивају неку врсту осећаја непријатности, врло је вероватно да ће ваш саговорник пожелети да у такву комуникацију ни не улази, или се трудити да је што пре заврши. Нарочито уколико од вашег колеге тражите да га прекинете у послу како би вам посветио пажњу и саслушао вас. Да се негативан сценарио који након таквог увода следи не би обистинио, комуникацију би требало започињати неким интригантнијим реченицама, попут "Дошао/ла сам на једну занимљиву идеју како да повећамо продају" или "Имам предлог да…". Такође, важно је да када комуницирате са менаџментом не започињете разговор проблемом, већ предлогом решења, а чак иако ваш предлог не буде усвојен, оставићете дојам запосленог који има иницијативу и који се труди да пронађе начин за решавање проблема.
"Не знам" или "Нисам сигуран/на"
Када вас послодавац запошљава, или када инвеститор улаже новац у неку вашу пословну идеју, од велике је важности да оставите утисак особе која је професионална и која може да изађе на крај са одређеним пословним изазовима и задацима. Отворено признавање да нешто не знате или се у нечему не сналазите може одвести једино у пропаст. Наравно, десиће се ситуације у којима ће се од вас очекивати конкретан и експлицитан одговор на одређену тему, а уколико не владате потребним информацијама, никако немојте то баш тако рећи. Информишите вашег саговорника да вам је за добијање тражене информације потребно одређено време, будући да податке треба да затражите од одређеног организационог дела или колеге. Паралелно, можете доставити и неке друге податке који могу заинтересовати вашег саговорника и показати да ипак одређеним делом информација владате.
"Нема на чему" или "Немојте се захваљивати"
Како у свакодневној, тако и у пословној комуникацији, захвалност не би требало да изостаје. Ипак, важно је да на захвалност колега не реагујете на начин да то умањује ваш допринос, будући да уколико га сами умањујете, и други ће стећи дојам да нисте ништа специјално учинили за њих. Зато када се следећи пут неко од колега или запослених захвали за вашу помоћ, уместо класичног "Нема на чему" реците "Драго ми је да сам помогао/ла." Такође, када вас ваш руководилац на крају радне недеље или пројекта похвали и истакне ваш допринос, немојте се снебивати и говорити како ваш допринос није толико значајан, већ се захвалите за то што је он примећен и да вам је драго што се ваш труд цени.
"Бојим се да нећу успети"
Када вам руководилац предложи да на себе узмете неку нов функционал, или пројекат какав до сада нисте реализовали, немојте се расплињавати у објашњавању које страхове имате када је та врста посла у питању. Ставите фокус на финесе које се тичу посла, на очекивања која руководство има када је у питању ваше ангажовање и на редослед активности које је потребно спровести како би се посао завршио. Уколико имате неке недоумице, сада је право време да их изнесете и искристалишете сва питања и могућа решења. Такође, будите слободни да узмете неко време за размишљање. На тај начин ћете свима ставити до знања да датој ситуацији приступате одговорно и да сте спремни да сагледате све плусеве и минусеве предлога, а затим са неким ко је искуснији у датој области, или са вашим психологом "пречешљајте" све што вас у тој ситуацији мучи.
"Покушаћу" или "Потрудићу се"
Када на задатке руководиоца или пословних партнера дате одговор да ћете се само "потрудити", а не "урадити" остављате утисак да сте неко ко у своја знања и способност итекако сумња. А ако ви сами сумњате у себе и своје компетенције, како треба да вас да гледа ваш надређени или инвеститор који треба у неки пројекат да уложи свој новац? Уколико се сусретнете са задатком који превазилази ваше могућности, уместо "Покушаћу" затражите све потребне информације, испитајте терен и евентуално тражите да вам се додели помоћник са искуством у тој области, нарочито ако је у питању битан и хитан посао. Ако сте, пак, потпуно потковани када је у питању добијени задатак, онда јасно и експлицитно реците да ћете га реализовати, и преговарајте око рокова тако да са сигурношћу у договореном року завршите све што се од вас очекује.