Подземни дворци Москве - Московски метро као царске палате
Универзални одговор на питање шта прво видети у Москви је дефинитивно метро. Ово је подземни летопис главног града, луксуз дворчева доступан свима, збирка ремек-дела сликарства и скулптуре, грандиозни музеј чуда. Прва линија је свечано отворена пре 88 година а сада има више од 200 станица у систему најповољнијег јавног превоза. Свака четврта станица је објекат културног наслеђа. Велики значај је придаван стварању и градњи сваке станице, није се штедело на новцу. На подземним палатама радили су најистакнутији и талентовани стручњаци.
Покретне степенице дужине 127 метара које воде до перона станице "Парк Победе", специфичан мирис московског метроа који се не може поредити ни са једним другим и станице које су део искоријског и културног наслеђа своје путнике свакодневно остављају без даха.
Издвајамо занимљивости о московском метроу које ће вас сигурно навести на то да пожелите да се њиме провозате и истражите његове лепоте:
- При изградњи московског метроа, односно при градњи нових тунела, достигнута је невероватна брзина градње од чак 650 метара месечно. Касније, приликом изградње метроа у Санкт Петербургу, тај рекорд је оборен, а метро се градио скоро дупло брже
- Прва линија, Сокољническа, отворена ја 15. маја 1935. године и у тренутку пуштања у рад имала је свега 13 станица и била дуга 11,2 километра
- Све линије московског метроа су линијске, осим линије Кољцеваја - она је кружног облика и "пролази" кроз сваку линију (односно пресеца), на тај начин их повезујући и олакшавајући путницима да пређу са једне на другу линију. Иначе, Кољцеваја линија градила се пуних једанаест година
- Мирис московског метроа не може се упоредити, али ни помешати ни са једним другим - за оваo можемо захвалити креозоту, средству којим су се подмазивале шине
- Прва станица на којој су били уведени системи за очитавање карата била је станица "Красније вaрота" - тамо су 1959. године постављени први системи који су примали картонске карте a карта је била временски ограничена на 35 минута и коштала је тадашњих 50 копејек (50 пара)
- Мозаике за станицу "Новокузњецка" склапали су у Лењинграду, који је у то време био под блокадом
- Станица "Плошад Револуции" позната је по томе што њени холови више подсећају на музеј бронзаних фигура, него на станицу
- Станица "Парк Победе" je најдубља станица московског метроа - њени перони налазе се 73 метра испод нивоа земље.
- На станици 'Комсомољска" налази се највећи број стубова - чак 146
- На свим линијама московског метроа (а има их укупно 14), осим Бутовске, број вагона у композицији је 6, 7 или 8
- Мушким гласом се објављују станице у возовима који се крећу ка центру Москве, док се женским објављују када се креће ка периферији, односно од центра. На Кољцевој линији, при кретању у смеру казаљке на сату станице објављује мушки глас, док при кретању против казаљке на сату - женски
- Укупна дужина московског метроа је 438,6 километара и има 250 станица, од којих је чак 44 званично проглашено историјским и културним наслеђем
- Станица "Александровски сад" свој назив је током сторије мењала чак шест пута: "Имени Коминтерна", "Коминтерна", "Улица Коминтерна", "Воздвиженка" и "Калининска".
- На прелазу између станица "Плошад Илича" и "Римска" постоји чак и фонтана
- На станицама метроа нећете видети ни једну канту за отпатке - у циљу борбе са тероризмом све канте уклоњене су пре више од десет година
- Московски метро један је од ретких на свету који путницима омогућава бесплатни интернет
- На 30 станица московског метроа налазе се природни "украси" - окамењени елементи који су се сами прилепили на мермерне зидове или стубове
- Московски метро је "pet friendly"не само када су у питању путници и њихови љубимци - у њему је свој дом пронашло чак 500 паса о којима се запослени и путници брину
- У метроу непрестано раде пумпе за испумпавање подземних вода - уколико би се десило да се све пумпе искључе, већина станица у кратком року би биле потопљене
- Најдуже покретне степенице у московском метроу налазе се на станици "Парк Победе" - скоро 127 метара дугачке. Најкраће се налазе на станици "Саларјево" - путници се њима подижу или спуштају свега три метра
- Пре око сто година, двадесетих година двадесетог века, немачка компанија "Siemens - Bauunion" предлагала је да се у Москви изгради метро, међутим, њихов предлог одбијен је без размишљања.