Свет

Ко ће платити поправке "Принца од Велса", брода који је више стајао, него пловио

Некад поносни учесници једног од најкомплекснијих морнаричких пројеката у Британији, компаније које су градиле "Принца од Велса" нестрпљиво чекају владин извештај о кваровима на њему – јер неко ће то морати да плати
Ко ће платити поправке "Принца од Велса", брода који је више стајао, него пловиоGetty © Jeff J Mitchell / Staff

Конзорцијум британских и европских компанија које су заједничким снагама градиле понос британске флоте, носач авиона "Принц од Велса", нервозно ишчекује извештај владе о оштећењима на броду и разлозима због којих највеће пловило британске морнарице има толико проблема са кваровима. Нервозу подстичу позиви јавности да она компанија која није добро обавила свој посао мора да плати штету, пише британски "Телеграф".

Изградња брода коштала је три милијарде фунти, док је на понижење што је понос британске морнарице провео више времена на поправкама него на мору мало теже ставити цену.

Истражитељима је највише у фокусу француска компанија "Тејлс", једна од три чланице конзорцијума који је правио брод.

"Принц од Велса" покварио се прошлог лета због техничких проблема са пропелером са десне стране брода, а касније је утврђено да је спона која повезује пропелер и погонска вратила отказала, што је довело до оштећења кормила.

Читав низ проблема настао је око пропелера брода, па су почеле су спекулације да би главни кривац могао бити "Тејлс", компанија која се не бави бродоградњом, али је специјализована за радарске и радио системе. Изабрани су да склопе комплексне компоненте које су потребне да би брод пловио и били су главни извођач одговоран за тај посао, са много подизвођача које су ангажовали.

Стручњаци кажу да кривица вероватно није само на једној компанији која је била ангажована на изградњи, већ на више њих. Други чланови конзорцијума који су градили "Принца од Велса" су "БАЕ системс", највећа британска одбрамбена компанија, као и бродоградитељ "Бабкок". У мањој мери, у градњи је учествовао и "Ролс Ројс", који је обезбедио гасне турбине за моћни мотор, а делови трупа су се градили у мањим бродоградилиштима. Уз то, и британско Министарство одбране је било део конзорцијума који је градио "Принца од Велса", што значи да би део трошкова поправки могли да плате и порески обвезници.

Владин извештај требало би ускоро да буде готов, а у међувремену, позивајући се на незваничне изворе из морнарице, британски медији пишу да су истражитељи усредсређени на компоненту на осовини пропелера и покушавају да утврде да ли је она отказала због грешке у дизајну или уградњи. Ако се испостави да је тако, компанија која је била одговорна за дизајн и уградњу сносиће трошкове поправке, каже некадашњи британски министар одбране Марк Франсоа. И додаје да грађани не могу да приуште брод од три милијарде фунти са фалинком.

Уговором о градњи носача авиона, како се наводи, предвиђа се заједничка одговорност свих извођача радова, па су, с обзиром на то, све компаније заинтересоване да се до краја испита шта се десило и ко је заказао.  

Поправке ће бити обављене у бродоградилишту "Бабкока" у Розинту, у оквиру уговора о одржавању са Министарством одбране, мада тај уговор не предвиђа ништа више од рутинског одржавања.

Проблеми са пропелером само су последњи у низу. Брод је 2020. имао проблема са плављењем због чега је за две године провео мање од 90 дана на мору, док су поправке коштале 3,3 милиона фунти.

Прошле недеље, одговарајући на питања чланова британског парламента, вице адмирал Пол Маршал рекао је да ће поправке бити готове до пролећа, али додао да су откривени недостаци и на левој осовини брода.

Из британске морнарице оптимистично саопштавају: "Посвећени смо томе да обезбедимо да 'Принц од Велса' настави свој оперативни програм, као што је планирано, у јесен 2023".

 

image