Економија

Дизел криза "дрма" Европу и САД

Ово "прљаво" али витално индустријско гориво све се више производи у Азији, док су европске и америчке залихе све мање
Дизел криза "дрма" Европу и САД© AP Photo/Christophe Ena)

Дизел криза ових дана влада у целом свету, тако да у САД тренутно има свега 106 милиона барела дизела и лож уља. Последњи пут, пише "Блумберг", залихе су биле тако ниске средином октобра 1951. године, када је у Белој кући био Хари Труман. 

У последњих 40 година, америчке залихе дизела никада нису пале испод 85 милиона барела, чак ни на крају грејне сезоне.

Криза је и у Европи, а на овом континенту ситуација ће се вероватно и погоршати како се ближи фебруар, односно рок за блокирање увоза горива из Русије која је највећи страни добављач дизела. Према неким анализама залихе горива у северозападној Европи могле би пасти рекордно ниско.

Овако низак ниво залиха је алармантан јер је дизел "радни коњ" глобалне привреде. Покреће камионе и комбије, багере, теретне возове и бродове. Недостатак би значио веће трошкове за све, од транспорта преко пољопривреде до изградње.

Бајденова администрација је тако пред веома тешком дилемом. Ако се не буде мешала у тржиште, цене ће вероватно, пре пада, и даље расти, а ако интервенише, било постављањем минималног нивоа залиха или ограничавањем извоза, повећање цена ће се вероватно осетити негде другде у свету.

На пример, ако се извоз ограничи, суседи, укључујући Мексико, Бразил и Чиле, остали би без дизела. 

Велепродајне цене дизела на "спот" тржишту у њујоршкој луци, порасле су ове недеље на више од 200 долара по барелу. Не рачунајући период од три недеље од краја априла до средине маја, то је рекорд. 

Зато америчке рафинерије уживају најбољу маржу за дизел икада, а профит од претварања барела сирове нафте у дизел достиже рекордних 86,5 долара по барелу, што је отприлике 450 одсто више од 15,7 долара по барелу, колико је био просек у периоду од 2000. до 2020. године. 

Разлога за колапс залиха и скок цена има више. Прво, локална потражња за дизелом се после пандемије опоравила брже него за бензином и млазним горивом. Друго, инострана потражња је такође јака, са америчким извозом дизела на неуобичајено високом нивоу. Треће, САД имају мањи капацитет прераде него раније.

Још један разлог је и специјална војна операција Русије у Украјини. САД су увозиле значајне количине мазута које су касније претваране у дизел. Та трговина окончана је увођењем санкција Русији.

У међувремену, рафинерије у Азији и на Блиском истоку повећавају испоруке овог витално значајног индустријског горива, пише "Блумберг".

Извоз из Азије у септембру је достигао готово трогодишњи максимум од 306.000 барела дневно, а како истиче водећа аналитичарка за Азију Серена Хуанг, европска зависност од азијских и блискоисточних залиха вероватно ће потрајати јер стиже и зима.

Подаци компаније „ПВМ ојл глобал" показују да је мера премије за дизел у Европи у односу на Азију, порасла на 60,50 долара по тони. Тај "диференцијал", који је у просеку износио само 7,40 долара по тони 2021. године, достигао је скоро 100 долара у марту одмах након почетка специјалне војне операције у Украјин

image