Економија

Како Саудијска Арабија храни зависност света од нафте

Саудијска Арабија, уз помоћ лобирања, финансирања истраживања и дипломатије, ради на томе да фосилна горива остану срж светске економије наредних деценија
Како Саудијска Арабија храни зависност света од нафтеwww.globallookpress.com © Hu Guan/XinHua

У саудијској пустињи лежи футуристички истраживачки центар са хитном мисијом: Учинити саудијску економију засновану на нафти зеленијом. И то брзо. Циљ је да се што пре изгради више соларних панела и прошири употреба електричних аутомобила како би краљевство на крају сагоревало далеко мање нафте.

Саудијска Арабија има, међутим, много другачију визију за остатак света. Главни разлог зашто жели да троши мање нафте код куће је да ослободи још више за продају у иностранству. То је само један аспект агресивне дугорочне стратегије краљевства да се свет држи "навученим" на нафту деценијама и остане највећи снабдевач истом, пише "Њујорк тајмс".

Недавно су саудијски представници на глобалном самиту Уједињених нација о клими у Египту радили на томе да се блокира позив свету да троши мање нафте. Према речима неименованих извора присутних на састанку, Саудијци су тражили да се у завршној изјави самита не помињу фосилна горива.

Њихови напори су уродили плодом, пише лист. Након приговора Саудијске Арабије и неколико других произвођача нафте, изјава није укључила позив нацијама да поступно укину фосилна горива.

План краљевства да задржи нафту у центру глобалне економије примењује се широм света у саудијским финансијским и дипломатским активностима, као и у областима истраживања, технологије, па чак и образовања. То је стратегија која је у супротности са научним консензусом да свет мора брзо да се удаљи од фосилних горива, укључујући нафту и гас, како би избегао најгоре последице глобалног загревања.

Ова подела налази се и у самом срцу саудијског краљевства. Нафтна компанија коју контролише влада, "Сауди Арамко", већ производи један од сваких 10 барела нафте у свету и жели свет у коме ће продавати још више. Ипак, климатске промене и растуће температуре већ прете животу у пустињском краљевству као мало где на свету.

"Арамко" је постао велики финансијер истраживања кључних енергетских питања, уложивши позамашна средства у скоро 500 студија у протеклих пет година, укључујући истраживања која имају за циљ одржавање конкурентности бензинских аутомобила или бацање сумње на електрична возила, показују подаци базе података "Кросриф" која прати академске публикације.

Саудијска компанија је сарађивала са Министарством енергетике Сједињених Држава на истраживачким пројектима високог профила, укључујући шестогодишње напоре да се развију ефикаснији бензин и мотори, као и студије о побољшаном вађењу нафте и другим методама за јачање производње нафте.

Саудијски "Арамко" такође води глобалну мрежу истраживачких центара, укључујући лабораторију у близини Детроита, где развија мобилни уређај за "хватање угљеника" - опрему дизајнирану да се прикачи на аутомобил који ради и тако задржи гасове стаклене баште пре него што побегну из издувне цеви. У ширем смислу, Саудијска Арабија је уложила 2,5 милијарди долара у америчке универзитете током протекле деценије, што је краљевство учинило једним од највећих донатора високог образовања у земљи.

Саудијска Арабија је од 2016. потрошила близу 140 милиона долара на лобисте и друге како би утицали на америчку политику и јавно мњење, што је чини једном од земаља које највише троше на лобирање у САД, према подацима Министарства правде које је прикупио Центар за политику одговора.

Велики део тога се фокусирао на јачање целокупног имиџа краљевства, посебно након убиства новинара Џамала Кашогија 2018. Али, пише "Њујорк тајмс" саудијски напори су се такође проширили на изградњу савеза у америчким државама "кукурузног појаса" које производе етанол - производ који такође угрожавају електрични аутомобили.

Иза затворених врата на глобалним преговорима о клими, Саудијци су радили на опструирању климатских акција и истраживања, посебно противећи се позивима за брзо укидање фосилних горива.

"Људи би желели да одустанемо од улагања у угљоводонике. Али такав потез би само изазвао хаос на нафтним тржиштима", рекао је извшрни директор "Сауди Арамка" Амин Насер на једном од састанака. Већа претња је "недостатак инвестиција у нафту и гас", рекао је он.

Саудијско Министарство енергетике наводи да очекује да ће угљоводоници као што су нафта, гас и угаљ "наставити да буду суштински део глобалног енергетског микса деценијама", али да је у исто време краљевина "направила значајна улагања у мерама за борбу против климатских промена".

"Далеко од тога да блокира напредак у преговорима о климатским променама, Саудијска Арабија је дуго играла главну улогу" у преговорима, као и у групама индустрије нафте и гаса које раде на смањењу емисија, поручили су из министарства.

Саудијска Арабија је саопштила да подржава Париски споразум о клими, који има за циљ да спречи глобалне температуре да порасту за 1,5 степени Целзијуса изнад прединдустријских нивоа, и намерава да произведе половину своје електричне енергије из обновљивих извора до 2030. Краљевство такође планира да засади 10 милијарди стабала у наредном периоду деценијама, и гради Неом, футуристички град без угљеника који има брзи јавни превоз, вертикалне фарме и скијалиште.

Саудијци држе до своје речи, пише лист. Инвестирали су у "Луцид", америчку компанију за електрична возила, а недавно су најавили оснивање своје компаније за електрична возила, "Сир". Улажу у водоник, чистију алтернативу за нафту и гас.

Ипак, зелена транзиција код куће је била спора. Саудијска Арабија и даље производи мање од један одсто своје електричне енергије из обновљивих извора и није јасно како планира да засади милијарде стабала у једном од најсушнијих региона на свету.

У међувремену, климатске претње је све теже игнорисати. Према садашњим стопама, људски опстанак у региону биће немогућ без сталног приступа климатизацији, рекли су истраживачи прошле године.

Међу истраживачима у Центру за студије и истраживање нафте краља Абдулаха, комплексу налик свемирској станици, који се напаја од 20.000 соларних панела, где се дискусија фокусира на соларне пројекте и пројекте ветра или технологије као што је хватање угљеника, непосреднији компромис је јасан.

"Ако наставимо да трошимо сопствену нафту“, рекла је Анвита Арора, која руководи транспортним тимом центра, "нећемо имати више уља за продају."

Због тога су Саудијци интензивирали сарадњу са званичницима у такозваном "кукурузном појасу" САД - Северном и Јужном Дакотом, Тексасом, Ајовом и Охајом - произвођачима етанола, како би развили своју индустрију електричних возила. У истраживачком центру у близини Детроита, ради се на иновативном уређају који би "исисавао" угљен-диоксид из издувних гасова.

Прототип, који је развила лабораторија "Арамко", задржава само део емисија. Али то је део напора да се аутомобили на бензин остану конкурентни. Саобраћај користи две трећине светске нафте, тако да би сваки прелазак са бензинских возила у великој мери појео потражњу за нафтом, а то је промена коју "Арамко" не жели. Због тога су се удружили са великим произвођачима аутомобила, као што је "Хјундаи" како би развили "ултра лин брн", гориво за хибридна гасно-електрична возила која би и даље користила нафту.

Истовремено, Саудијска Арабија и даље наставља са кампањом довођења у питање електричних возила. У јуну је Министарство енергетике објавило налазе своје шестогодишње иницијативе за истраживање чистијих бензинских мотора и горива, у којима се наводи да ће бензински аутомобили "деценијама доминирати у продаји нових возила".

Саудијска Арабија наставља да истражује нафту и гас. Пумпају нафту по изузетно ниској цени од око 7,50 долара по барелу, побеђујући скоро све главне ривале. У поређењу са начином вађења "црног злата" у Сједињеним Државама, саудијска производња је такође чистија од конкуренције.

Прошле године, Саудијска Арабија се придружила Сједињеним Државама, Канади, Норвешкој и Катару у плану за даље смањење емисија из бушотина. "Сауди Арамко" је прошле године рекао да ће достићи "нето нулу" до 2050. године, у суштини обећавајући да ће престати са додавањем гасова стаклене баште у атмосферу током процеса вађења и производње нафте. Међутим, то обећање искључује главни извор емисије нафте која загрева планету, оне произведене сагоревањем.

"Они то виде као предност. Мисле да ће ако купци почну да праве разлику између прљавих и чистијих буради, саудијска нафта изгледати много боље од нафте произведене у Пермском басену у Сједињеним Државама" или на другим местима, рекао је Бен Кејхил, виши сарадник у Центру за стратешке и међународне студије.

Саудијски званичници кажу да би брза транзиција на обновљиве изворе енергије и чистија електрична возила донела економски хаос, што је, како кажу, потврђено недавним превирањима на глобалном енергетском тржишту усред мањка понуде и раста цена.

"Усвајање нереалних политика за смањење емисија искључивањем главних извора енергије довешће у наредним годинама до инфлације без преседана и повећања цена енергије, раста незапослености и погоршања озбиљних социјалних и безбедносних проблема", рекао је у јулу престолонаследник Саудијске Арабије Мохамед бин Салман.

Стратегија Саудијске Арабије се примењује на глобалним преговорима о клими. Док су у марту тражили да се из документа са састанка УН о клими избрише референца на "климатске промене изазване људима" - што није усвојено, у Египту су понудили алтернативнију визију, ону која се ослања на хватање и складиштење угљеника великих размера. До 2027. године, краљевство ће изградити постројење у стању да складишти онолико угљен-диоксида колико би 2 милиона аутомобила на бензин емитовала за годину дана.

То би био напредак, јер хватање угљеника тек треба да се докаже у великим размерама. Ипак, то је био начин Саудијске Арабије да се припреми за загревање света, рекао је Адел ал-Џубеир, изасланик краљевства за климу. "У Саудијској Арабији, посвећени смо томе да будемо коракк испред."

image