Eвропска економија "прва жртва" америчких субвенција
Поједине велике индустријске групације морале су да обуставе или откажу планове за отварање нових локација у Европи, због превисоких трошкова енергената. Други су попустили пред примамљивом понудом из САД где цене спорије расту, а Закон о смањењу инфлације обећава огромне субвенције.
Ово је само једно од питања које ће се наћи на столу током разговора француског председника Емануела Макрона и председника САД Џоа Бајдена јер поменути закон брине не само француску владу, већ и друге европске лидере. Његов циљ је да подстакне отварање нових производних погона, заснованих на новим технологијама, за шта је предвиђено невероватних 370 милијарди долара.
"Један од најзначајнијих закона у историји", како га је назвао амерички председник Џозеф Бајден, усвојен је у августу ове године, али није прошло много пре него што су се видели његови ефекти. Једна од првих жртава је европска економија, наводи француска БФМ телевизија, јер велике компаније сада размишљају о атрактивнијим локацијама.
На ово су упозорили неки политичари, између осталих Бруно Ле Мер, француски министар финансија. Он је, гостујући на БФМ телевизији, навео пример стране компаније која жели да инвестира у Француској и отвори пет хиљада радних места и којој је влада спремна да понуди милијарду евра.
"Међутим, показало се да је Америка спремна да уложи четири пута више, дакле четири милијарде евра, како би привукла исту компанију и да финансира све предвиђене инвестиције, а 'у игри' је десет хиљада радних места, дакле укупно десет милијарди евра", рекао је Ле Мер.
"Ваневропско искушење"
Огласио се и европски комесар за унутрашње тржиште Тијери Бретон који је осудио америчке субвенције јер "нарушавају конкуренцију" и навео да неке компаније могу од америчких субвенција да остваре 50 до 70 одсто већу корист од онога што нуди Европа.
Европски комесар се не устручава ни да запрети решавањем спора пред Светском трговинском организацијом (СТО), или чак узвратним мерама.
За то време, све су бројније компаније које "подлежу ваневропским искушењима", наводи француска телевизија. "Нортхволт", шведски произвођач батерија за електрична возила, неће отворити нову фабрику у Немачкој, већ преко Атлантика. Због подстицаја које нуди "Бајденов план", "Сименс енержи" ће до 2030. изградити офшор ветроелектрану од 30 гигавата у САД. "Фолксваген" ће уложити 7 милијарди долара у производњу теренских возила у држави Тенеси, док ће 1,7 милијарди долара бити инвестирано у "Бе-Ем-Ве" фабрику у Спартанбургу у Јужној Каролини.
Заустављени пројекти
Закон о смањењу инфлације није једини фактор који Америци даје значајну компаративну предност у односу на Европу. Због растуће кризе последњих десет месеци, цена енергије је постала главни изазов који, у комбинацији са превеликим субвенцијама, "излаже француску и европску индустрију ризику од великог индустријског шока", упозорава Бруно Ле Мер.
Привредници се жале јер су цене енергената три до четири пута веће у Европи у односу на САД и Кину, која је такође врло популарна са енергетског аспекта. Немачки хемијски гигант "БАСФ", на пример, жели да уштеди милијарду евра у Европи и истовремено се спрема да уложи десет пута већу суму у изградњу великог комплекса на кинеском тлу.
Оне компаније које нису ризиковале са измештањем локација, решиле су да обуставе нове пројекте у Француској. Ово је случај са "Сафраном" који је требало да отвори нову фабрику у предграђу Лиона до 2024. године, али је на крају морао да одложи пројекат вредан 250 милиона евра.
"Енергија чини 40 одсто трошкова у производњи наших карбонских кочница", истакао је генерални директор компаније Оливије Андрије.
"Када погледам како су се мењале цене енергената између 2019. и 2023. године, оне су у том периоду мање више стабилне у Америци и Кини. У Француској ће цена бити пет пута већа, већ је удвостручена између 2019. и 2022. и биће увећана два и по пута између 2022. и 2023. године", прогнозирао је Оливије.
Он је додао да овакав раст цена енергије значи да је "Сафран" принуђен да суспендује одлуку о отварању четврте фабрике у наредне две године, док не види како ће се кретати цене у Француској и Европи. "У међувремену, јачамо капацитете на међународним локацијама", објашњава извршни директор компаније.