Наследници - антидинастија нашег доба

Сага о Логану Роју, остарелом медијском тајкуну, његовој неспособној деци и њиховој беспоштедној борби за контролу над породичном корпорацијом Вејстар Ројко могла би се укратко описати као нека врста савремене "Игре престола" на Волстриту

Прошле недеље емитована је завршна епизода серије "Наследници", чиме је стављена тачка на једну од најквалитетнијих и најутицајнијих телевизијских серија последње деценије. Ова мешавина драме и комедије, у продукцији ХБО кабловске телевизије, која је произашла из креативне симбиозе сценаристе Џесија Армстронга и режисера Марка Мајлода, освојила је публику врхунски написаним дијалозима, беспрекорном глумом и натуралистичком фотографијом и мизансценом, који гледаоцу стварају утисак да се неопажено шуња "мрачним коридорима моћи" и да присуствује најинтимнијим моментима живота једне изузетне богате, моћне, али и безнадежно дисфункционалне породице.

Сага о Логану Роју, остарелом медијском тајкуну, његовој неспособној деци и њиховој беспоштедној борби за контролу над породичном корпорацијом Вејстар Ројко могла би се укратко описати као нека врста савремене "Игре престола" на Волстриту, која потврђује све оне негативне закључке о свету супербогатих и деструктивној моћи новца које је генијални Скот Фицџералд још пре једног века извео у свом литерарном класику "Велики Гетсби".

Она је такође, делом, и студија о савременој Америци која незадрживо срља у пропаст због тога што су зле, способне и ментално јаке, какав је несумњиво патријарх породице Логан Рој, заменили покварени, неспособни и психолошки фрагилни, каква су његова размажена деца Конор, Кендал, Шивон и Роман. Ова смена генерација, спроведена у токсичној атмосфери разузданог непотизма, свеопштег полтронства и еродиране меритократије, симболично открива све паразитске одлике касне фазе шпекулативног капитализма, у коме инерција остваривања профита и раста вредности деоница често сакрива дубоке унутрашње проблеме и структурне слабости које, пре или касније, неизбежно доводе до пуцања економског и финансијског мехура. 

Серија, такође, одражава значајно промењени однос према богатству и класној свести, који све чешће провејава кроз главни ток уметности и забаве. Пре четрдесетак година, ТВ сапунице о свету индустријалаца и богаташа, какве су биле "Династија" и "Далас", стварале су слику гламурозног, секси и динамичног живота финансијске елите, живота који би сваки човек било где у свету требало да пожели. Оне су биле најбоља реклама за амерички сан и капиталистички економски модел који се, пред сам пад комунизма, извозио на Исток.

Треба се присетити како је Богдан Тирнанић у својим колумнама поспрдно писао о томе како су удружења жена из Македоније тражила да се у Југославији забрани емитовање "Династије", јер наводно негативно утиче на комунистички морал својим приказима раскоши и декаденције трулих капиталиста, док је недавно преминула хрватска списатељица Дубравка Угрешић открила у својој збирци есеја "Амерички фикционар" како својевремено никако није могла да убеди своју мајку да у америчкој емиграцији не ужива сваки дан у џакузију, једући кавијар са својим љубавником, као што то чини Џоан Колинс у Династији, јер једва има новца за станарину и храну.

Емитујући се годинама сваког понедељка увече на државној телевизији, Династија је публици у бившој Југославији била прекоокеански афродизијак и прозор у један заводљиви ТВ универзум у коме су лепи људи у далеком и снегом завејаном Колораду зарађивали огромне своте новца, скакали из кревета у кревет, пили најскупљи шампањац и носили блиставе тоалете и забављали се сочним интригама, скандалима и сплеткама.

За разлику од слатких илузија Династије, "Наследници" нас уводе у један суморни и туробни свет, насликан испраним и загаситим бојама, где су ликови углавном неуротични, депресивни и потпуно лишени било какве способности да уживају у својој привилегованој егзистенцији и статусним симболима. Они се возе лимузинама и хеликоптерима, проводе лета на луксузним јахтама и егзотичним дестинацијама, али чини се да им све то не представља никакав посебан ужитак. Иако су вероватно богатији и од Карингтонових, Колбијевих и Јуингових заједно, млађа генерација Ројевих време углавном проводи у јаловим међусобним размирицама и детињастим вербалним увредама, покушавајући на тај начин да "заслуже" љубав и поверење свог емотивно недоступног и манипулативног оца.

Заједничко за све јесте то да су потпуно неспособни у ономе чиме се баве и да сви имају прегршт костура у орману.

Најстарији син Конор се залуђује политиком и троши породични новац на безуспешне кампање за председника и на своју девојку-бившу проститутку Вилу, Кендал је лечени наркомански зависник који се самозаварава да је модерни технолошки гуру, Шивон је заробљена у браку без љубави и пуна либералног презира за своју конзервативну породицу, док је Роман лајави и импотентни презрели дечак коме је врхунац сексуалног узбуђења телефонско слање слика свог полног органа средовечној директорки компаније.

На крају прве сезоне серије, надрогирани Кендал изазива саобраћајну несрећу у којој гине један конобар, а његов отац, свемоћи Логан, сакрива Кендалово учешће у удесу, користећи то касније као средство притиска и контроле над властитим сином.

Исто тако, у жељи да придобије очево поштовање и љубав, Роман пожурује лансирање сателита компаније, игноришући потребне безбедносне процедуре, што доводи до експлозије ракете и смрти неколико људи. Ништа није боља није ни Шивон која, иако изиграва либерала и феминисткињу, у једној епизоди користи своје моћи убеђивања и лагања како би спречила једну од жртава сексуалног злостављања да поднесе тужбу против компаније.

Јавна је тајна да су инспирација за Ројеве били аустралијски медијски магнат Руперт Мардок и његова породица, па се, тумачећи серију у том квазибиографском кључу, може закључити доста тога о менталном здрављу и карактерним особинама оних један одсто који управљају планетом.

Велики француски писац Стендал у својој чувеној књизи "Црвено и црно" написао је да је роман једно велико огледало који писац проноси цестом и које час одражава небеско плаветнило, а час прљаве локве и каљуге. Оно што је у 19. веку био роман, то је данас телевизијска серија, она је главна постмодерна проповедачка форма која верно осликава све главне феномене и друштвене противречности нашег доба.

У том погледу, "Наследници" су парадигматични и сатирични групни портрет глобалне олигархије, која је за време пандемије најмање три пута увећала свој капитал док се остатак планете давио под ковид маскама и губио своје фирме, уштеђевине и послове.

Можда је чак и такав неласкав и циничан портрет, ако узмемо у обзир оно што данас знамо о Џефрију Епстину и Подеста и-мејловима, превише улепшан и чист. Можда ствари заправо стоје далеко горе него што је Џеси Армстронг био спреман да нам покаже.