Руски ФПВ дронови авионског типа: Које су предности "привета-82хл" и "молније-1"?

Према речима саговорника РТ-а, беспилотне ФПВ летелице авионског типа имају низ значајних предности у односу на мултикоптере

Оснивач Конструкторског бироа "Око" из Санкт Петербурга Андреј Иванов рекао је за РТ да ће ускоро доћи до покретања серијске производње дрона камиказе "привет-82хл" ("поздрав" на руском језику), а према његовим речима, овај модел ће моћи да подигне до 10-12 кг терета.

"Тренутно, компанија завршава припреме за серијску производњу великог ФПВ дрона са авионским типом погона - 'привет-82хл'. Мислим да ће то бити покренуто пре краја јесени. Главна карактеристика нове беспилотне летелице је могућност да носи до десет, а можда и до 12 кг корисног терета", рекао је Иванов.

Предсеријски прототип представљен је на међународном војно-техничком форуму "Армија-2024", а као и друге беспилотне ФПВ летелице из породице "привет", нови уређај ће моћи да лети на удаљености до 30 км, али да истовремено нанесе више штете непријатељу.

Подсетимо, данас је најсавременији производни модел "привет-82мк2", а у питању је верзија која може да носи бојеву главу тежине до 5,5 кг. Главна разлика овог ваздухоплова од сличних летелица огледа се у расклопивим крилима, електронској опреми руске производње и систему управљања "бакла-1", који је такође развио КБ "Око".

"Почетни сегмент лета 'привет-82мк2' је аутоматизован. Оператер може подесити одређене параметре, али скоро да не утиче на конторлу летелице. 'Привет' најпре дуго лети у нечујном режиму, без размене података са оператером. Овај начин употребе обезбеђује његову слабу уочљивост", рекао је оснивач предузећа из Санкт Петербурга.

Према речима Иванова, овај дрон је направљен од материјала који су лако доступни на цивилном тржишту, уз истовремено задржавање аеродинамичких карактеристика и чврстине. 

"По домету, 'привет-82мк2' се заправо такмичи са 'лансетом', иако је наш дрон неупоредиво јефтинији. Истовремено, већ смо суочени са потребом повећања долета. У складу са том потребом ћемо и модернизовати овај дрон", додаје Иванов.

Он је навео и да се ова летелица углавном испоручује борцима добровољачке јединице "Еспањола", те да се уз његову помоћ изводе удари по командним местима, местима привременог размештања Оружаних снага Украјине и радарској опреми на удаљености до 20 км или више.

"Константно добијамо повратне информације. Стога, могу да кажем да непријатељ трпи веома значајну штету због напада таквих ружних и јефтиних беспилотних летелица. Трудимо се да у потпуности искористимо потенцијал ФПВ дронова авионског типа. Као што реална борбена пракса показује, уз обезбеђивање релејног преноса ове врсте, дронови камиказе су у стању да успешно нападају блиску позадинунепријатеља", нагласио је Иванов. 

Јефтино и ефикасно

Како је у разговору за РТ рекао шеф Међународног центра за обуку беспилотне авијације Максим Кондратјев, "привет-82" је стекао заслужену славу као један од најефикаснијих ФПВ дронова авионског типа.

"Код развоја 'привета-82', КБ 'Око' је у потпуности применио два принципа - максималну могућу једноставност дизајна и ниску цену производње. Када погледате овај дрон, могли бисте помислити да је ово апсурдна рукотворина. Истовремено, његови дизајнери су бриљантно осмислили аеродинамички дизајн. Резултат је јефтина и изузетно ефикасна ФПВ камиказа. То је управо оно што ова врста технологије треба да буде", рекао је Кондратјев.

Поред дронова из породице "привет-82", у зони СВО користе се и други ФПВ дронови авионског типа. Међу њима је и камиказа "молнија-1", способна да носи терет тежине три до пет кг. Како је саопштило руско Министарство одбране, користе га припадници групе снага "Север" и маринци Пацифичке флоте групе снага "Иосток".

Дрон има једноставан дизајн и конструкцију од метала, шперплоче, дрвета и полимера. На пример, основа трупа је направљена од металних цеви, средишњи део је од шперплоче, а крило је дрвени оквир са омотачем од полимера. Лет се врши помоћу електромотора са вучним пропелером.

Бојева глава је уграђена у носни одељак, а "молнија-1" је прилагођена за употребу кумулативне и високоексплозивне распрскавајуће муниције.

"Беспилотна летелица 'молнија-1' је јуришна беспилотна летелица авионског типа са побољшаном батеријом која му омогућава да дејствује по непријатељу на удаљености до 30 км. Софтвер високотехнолошког дрона има елементе вештачке интелигенције, што помаже да се успешно превазиђу радио сметње", саопштило је у августу Министарство одбране Русије.

За заштиту од непријатељског електронског ратовања, дрон се може пребацити у режим аутопилота, а аутономија лета износи 30-35 минута.

Како напомиње руско Министарство одбране, упркос свом неупадљивом изгледу, "молнија-1" има низ значајних предности - способност да лети даље и носи снажније бојеве главе у поређењу са конвенционалним ФПВ дроновима.

У медијима се ова летелица често назива млађим братом "лансета", и то не због спољашњег изгледа, већ због ударног потенцијала. Према доступним подацима, у зони СВО, ова летелица је успешно погађала артиљеријско оруђе, оклопна возила и аутомобиле украјинске војске.

Оптимална шема

Како је у разговору за РТ рекао генерални директор Конструкторског бироа "Авиановациа" Сергеј Товкач, ФПВ дронови авионског типа се не испоручују масовно у зону СВО. Према речима стручњака, у борбеним дејствима углавном се користе "привет-82", "молнија-1" и неки мањи модели.

"Проблем засићења фронта ФПВ авионима је висока цена производње. У почетку су многи покушавали да користе 3Д штампање и раде са савременим материјалима, али су на крају завршили са скупим, крхким и претешким беспилотним летелицама. Само један приступ је функционисао – када су коришћени најјефтинији материјали, постигнута је велика брзина склапања и масовна производња", објаснио је Товкач.

Експерт је навео да су најпогоднији материјали за производњу авионских ФПВ дронова поликарбонат, дрво, шперплоча и метал.

Како Товкач предвиђа, у блиској будућности ће се број оваквих летелица камиказа у руским трупама сигурно повећати.

"Ситуација са снабдевањем ФПВ дронова авионског типа ће се побољшати. Прво, оптимална шема за њихову производњу је већ пронађена. Друго, сада су доступне безбедне комуникације на даљину. За подршку борбених летова ФПВ авиона више нису потребни репетитори", нагласио је он.

Према Товкачу, тренутно постоји "ренесанса у изради беспилотних летелица" због растуће потребе за повећањем домета уништавања циљева употребом ФПВ дронова.

"Количина мета за класичне ФПВ дронове мултикоптересе знатно смањила. То су углавном пешадија и возила. Лов на тенкове, оклопна возила и артиљерију сада захтева летење на удаљености од најмање 15-20 км. "Лансети" обављају такве задатке, али то је беспилотна летелица са аутономним навођењем и прилично је скупа за производњу", објаснио је он.

Према речима Максима Кондратјева, авионски ФПВ дронови могу делимично да замене "лансет" и еквиваленте са више ротора.

"Можда постоји перцепција да су ФПВ дронови само мултикоптери са труповима од 7,8,9 и 10 инча. Наравно, велика већина ФПВ дронова јесте таква. Користе се за гађање циљева на блиским удаљеностима. Али за нападе у позадини, када морате да пређете линију контакта, потребни су авионски ФПВ дронови", рекао је Кондратјев.

Према речима саговорника РТ-а, беспилотне ФПВ летелице авионског типа имају низ значајних предности у односу на мултикоптере. На пример, они могу да лете већи део пута у радио тишини, што смањује њихову видљивост и олакшава рад оператера.

"ФПВ летелице авионског типа нису нужно тако управљиви као дронови са више ротора. Али они и даље имају више позитивних квалитета. Конкретно, оператер је ослобођен потребе да стално интервенише у управљању како би стабилизовао дрон. Уз то, проток ваздуха који струји испод крила обезбеђује пристојан долет и могућност спровођења такозваног слободног лова. Све ово заједно омогућава да се ФПВ веома ефикасно користи на удаљеностима од преко 15-20 км", закључио је Кондратјев.