
Консензус као правило: Како БРИКС штити интересе свих чланица

БРИКС је ушао у другу фазу проширења, за шта постоје реалне могућности, укључујући и кроз успостављање категорије држава-партнера удружења, изјавио је заменик министра спољних послова Руске Федерације и представник Русије у БРИКС-у Сергеј Рјабков у интервјуу објављеном на сајту ПИР-центар.

"Сада смо, по свој прилици, ушли у другу етапу проширења. Не бих се упуштао у спекулације о томе када, ко и у ком својству ће ићи ка даљем приближавању БРИКС-у. Могућности за то постоје, између осталог и кроз стварање категорије држава-партнера. Земаља које су у последње време добиле тај статус у БРИКС-у није мало", истакао је он.
Рјабков је нагласио да је укључивање земаља које су се придружиле организацији после 1. јануара 2024. године у архитектуру БРИКС-а, као и обезбеђивање глатког тока тог процеса, било један од приоритета руског председавања удружењем прошле године.
"Сви учесници БРИКС-а признају да смо се са тим задатком прилично ефикасно изборили", навео је заменик шефа Министарство спољних послова Русије.
Он је такође указао на значај тога што је Индонезија ове године приступила БРИКС-у као пуноправна чланица.
"Без оклевања је започела сарадњу у свим правцима и у целини даје вредан и ефикасан допринос", додао је Рјабков.
Према његовим речима, интеграција нових чланица је већ успешно завршена, судећи по резултатима које оне показују.
"То како БРИКС функционише у проширеном саставу мислим да је свима јасно и видљиво. Ту не може бити примедби. Практични резултати огледају се у завршним документима. Довољно је погледати обимне декларације лидера усвојене у Казању 2024. и у Рио де Жанеиру 2025. године – јасно се види шта је урађено и шта ће се даље радити. То је, у суштини, програм деловања: не пука изјава о намерама, већ фактички путоказ за практичан рад. У БРИКС-у имамо чиме да се поносимо и куда даље да идемо", резимирао је Рјабков.
Задатак претварања БРИКС-а у пуноправну међународну организацију засад није на дневном реду.
Он је подсетио да се БРИКС од свог настанка значајно трансформисао и прошао кроз више етапа квалитативних промена.
"Почело је као неформална дијалошка платформа, а данас је то разгранат, сложен и вишекомпонентан механизам међудржавне сарадње у широком спектру области. Истовремено је избегнута претерана бирократизација и непожељна чврста везаност за организациону структуру. То, са своје стране, гарантује равноправан дијалог и довољно ефикасно формулисање колективних одговора на актуелне изазове без икаквих 'надградних инстанци'", додао је он.
Рјабков је истакао да у оквиру удружења функционише прилично развијен механизам финансијске и трговинско-економске сарадње.
"Сарадња се одвија кроз ресорна министарства и пословне заједнице држава. Овај модел у овој фази доказује своју ефикасност и тешко да захтева корекције. Како кажу колеге са енглеског говорног подручја: don’t fix what works – не поправљај оно што ради. Тим принципом се и руководимо", нагласио је он.
Он је скренуо пажњу да се све одлуке у БРИКС-у доносе искључиво консензусом.
"Трудимо се да партнере активно укључимо у различите министарске и експертске механизме сарадње. Схватамо да њихово учешће користи самом БРИКС-у и повећава његов потенцијал. У сваком случају, све одлуке у БРИКС-у доносе се само консензусом – и то је једна од кључних гаранција заштите и обезбеђивања националних интереса сваке државе. Није нам потребна институционализација ради институционализације. Потребно нам је повећање практичне користи од партнерства у оквиру БРИКС-а. На то ћемо бити усредсређени", закључио је Рјабков.






