"Њујорк тајмс": Руска економија јача од санкција, избегла озбиљније последице
Упркос санкцијама западних земаља, руска економија је показала отпорност, што потврђује и ММФ који Русији ове године предвиђа економски раст од 0,3, а следеће 2,1 одсто.
Заједнички план Сједињених Америчких Држава и Европске уније да ограниче цену руске нафте на 60 долара по барелу, ипак неће значајно смањити њене приходе од извоза енергената, пише "Њујорк тајмс".
Лист указује да је Русија избегла озбиљније економске последице тако што је појачала сарадњу са другим пријатељским државама.
Примера ради, Јерменија је десетоструко повећала увоз мобилних телефона, а истовремено и извоз истих у Русију. Исто се догодило и са машинама за прање веша, компјутерским чиповима и другим производима.
Поред Јерменије, обим трговине повећан је са Кином, Турском, Казахстаном, Киргистаном и Белорусијом а управо те државе омогућиле су да се на руском тржишту нађу производи које је Запад хтео да ускрати грађанима Русије.
Без обзира на извештаје о високим ценама робе и нижем квалитету исте, трговинска размена Русије са другим државама вратила се на ниво пре фебруара 2022. године када је почела украјинска криза.
Недавно истраживање показало је да је већина компанија остала у Русији, те да је само око девет одсто фирми са седиштем у земљама ЕУ и Г7 напустило руско тржиште.
Истовремено, компаније за праћење поморских токова забележиле су пораст активности бродова који навероватније учествују у руском заобилажењу санкција.
"Изненађујуће отпорна економија"
Поједине компаније, попут "H&M", ИБМ, "Фолксваген" и "Маерска", обуставиле су рад у Русији након почетка војне операције, наводећи "моралне и логистичке разлоге" за такву одлуку.
Међутим, руска економија се показала као изненађујуће отпорна због чега је ефикасност западних санкција доведена у питање, наводи "Њујорк тајмс" и указује да је Централна банка Руске Федерације да одржи вредност рубље и стабилно финансијско тржиште.
Уместо да се увоз у Русију врши преко луке у Санкт Петербургу, телефони, машине за прање веша и делови за аутомобиле увозе се камионима и возовима преко Белорусијe, Кине и Казахстана.
Руска компанија за транспорт "Фреско" повећала је број бродова и изградила нове луке како би се појачала трговинска размена Русије и Турске.
Бивши заменик руског министра финансија Сергеј Алексашенко рекао је да ће ова година бити тешка за руску економију, али да је она далеко од катастрофе или колапса.
Поједини сектори су у проблему, попут фабрика аутомобила које су затворене јер нису успеле да обезбеде делове из Немачке, Француске, Јапана и Јужне Кореје.
"Не можемо рећи да је руска економија у расулу, да је уништена, да Путину недостају средства да настави свој рат", рекао је Алексашенко.
"Не, то није истина", додао је.
Иако је Москва престала да објављује податке о трговинској размени након почетка украјинске кризе, аналитичари и економисти процењују да је вредност глобалног извоза у Русију у новембру била само 15 одсто мања на месечном нивоу у односу на период пре почетка војне операције, а претпоставља се да се обим руског увоза у потпуности опоравио у децембру.