Русија има довољно танкера за отпремање већег дела своје нафте ван домета нове границе цена Групе седам најбогатијих земаља (Г7), рекли су за Ројтерс извори из индустрије и један амерички званичник, истакавши тако ограничења најамбициознијег плана до сада за сузбијање ратних прихода Москве.
Група седам земаља сложила се прошлог месеца да ограничи продају руске нафте п ниској цени до 5. децембра, али су се онда суочиле са запрепашћењем главних играча у глобалној нафтној индустрији који се плаше да би тај потез могао да парализује трговину широм света.
Вишемесечни разговори између Сједињених Држава и осигуравајућих, трговачких и бродских фирми ублажили су забринутост због њихове изложености санкцијама, али све стране сада схватају да Русија може у великој мери да заобиђе план сопственим бродовима и услугама.
Прогнозе о отпорности руске трговине нафтом и детаљи разговора између Вашингтона и глобалне индустрије нафте и услуга нису раније објављени.
Процене да ће 80 до 90 одсто руске нафте наставити да тече ван механизма ограничења уопште нису неразумне, рекао је агенцији Ројтерс неименовани званичник америчког Министарства финансија.
У таквом сценарију, само између један и два милиона барела дневно руског извоза сирове нафте и рафинисаних производа могло би да буде затворено, рекао је званичник, који је одбио да буде именован због осетљивости ситуације.
Русија је у септембру извозила више од седам милиона барела дневно.
То би могло да изазове финансијске и техничке потешкоће по Русију, али би такође лишило свет једног до два процента глобалне понуде баш у тренутку када инфлација расте и рецесија прети.
Индија и Кина су последњих месеци повећале куповину руске нафте уз велике попусте, али ниједна није подржала ограничење.
САД су, наводи Ројтерс, свесне да горња граница цена даје моћ Кини и Индији да купују руску нафту по нижим ценама, што ће користити њиховим економијама.
Индустријски и политички ветерани још раније су увидели ограничења плана за који се у почетку чинило да ће читаву руску трговину имати на нишану, али чији би обим сада могао бити знатно смањен.
"У теорији постоји довољно велика флота у сенци да настави токове руске сирове нафте након 5. децембра“, рекао је за Ројтерс Андреа Оливи, глобални шеф одељења деривата у гиганту за трговину робом "Трафигура".
"Многи од ових пловила у сенци ће моћи да се самоосигурају или ће моћи да буду осигурани код руског поморског осигуравајућег друштва", додао је он.
Русија је скоро у потпуности заобишла забрану тако што је ангажовала кинеске, индијске и сопствене бродове - чија је просечна старост скоро две деценије. Због тога би, оцењују у банци "Џеј-Пи Морган", руски извоз у децембру могао да буде смањен за само 600.000 барела дневно у поређењу са септембром.
"Трговци нафтом који тргују руском нафтом више нису у Швајцарској, Женеви или Лондону. Они више долазе са Блиског истока“, рекао је шеф економског сектора и истраживања нове генерације у швајцарском фонду "Јулијусу Беру", Норберт Рукер.
"Ако погледате азијске купце нафте, бродова, осигурања – чини се да се ово све више ради из Азије", додао је он.
План о ограничењу цена Г7 договорен у септембру, САД су продале играчима у индустрији као сигурносни вентил за потпуне забране ЕУ на руске испоруке ратификоване у јуну.
Поморске осигуравајуће куће које поштују законе ЕУ, осигуравају 95% светске трговине нафтом бродовима, што значи да је потез ЕУ могао да заустави већину руског извоза.
То би се можда "обило о главу" земљама које су увеле санкције тако што би цене енергије порасле усред ионако дубоке кризе трошкова живота док се назире потенцијална глобална рецесија.
Због тога је Г7 понудио "заобилазно" решење за ограничење цена, али оно, како се чини, има сопствена ограничење.