"Адмирал Јесен" је један од најсавременијих руских "стелт" бродова класе "Адмирал Григорович" опремљених крстарећим ракетама "калибар". Та фрегата је четврти ракетоносац Црнoморске флоте и знатно ће допринети ефикасности поморских снага у Специјалној војној операцији, имајући у виду чињеницу да је њеним ангажовањем потенцијална плотунска ватра "калибара" из акваторија Црног мора повећана са 16 на 24 пројектила.
"Адмирал Јесен", познат и по ознаци "пројекат 11356Р", добио је назив по једном од најспособнијих адмирала Руске царске морнарице и учеснику Руско-јапанског и Првог светског рата, Николају Отовичу фон Јесену.
Брод је конструисан у калињинградском бродоградилишту "Јантар" и његов труп поринут је 8. јула 2011. године, да би након четири године уследила и прва пловидба. Након бројних испитивања самог пловила, система, односно подсистема и испуњавања техничко-тактичких захтева "Адмирал Јесен" са регистарском ознаком трупа 751 (касније промењена у 490), уведен је у оперативну употребу 7. јуна 2016. године у оквиру Балтичке флоте.
Његово стационирање на Балтичком мору није дуго потрајало, јер је убрзо одлучено да нова фрегата буде пребачена у Севастопољ, па је, упркос проблемима са елисним вратилима, 28. априла 2017. године започета дуга пловидба до Црног Мора. Недељу дана касније "Адмирал Јесен" се придружио Сталној оперативној групи ратне морнарице Руске Федерације у Средоземном мору, у склопу које је извршавао борбене задатке у Сиријском грађанском рату. Два месеца касније, односно 5. јула фрегата је упловила у севастопољску луку и званично ступила у службу Црноморске флоте, чији је и данас део.
Због чега је "Адмирал Јесен" један од најнапреднијих руских бродова?
Као што је већ поменуто "Адмирал Јесен" припада класи "Адмирал Григорович", а специфична особина ових бродова је стелт дизајн трупа и надградње, који подразумева мали радарски, акустични и инфрацрвени одраз.
Конструктори из "Северног пројектно-конструкторског бироа" су приликом дизајнирања надградње водили рачуна о њеном уклапању са палубом по ширини и смањивању броја избочина. Видљивост на радарско-осматрачким средствима додатно је умањена наношењем специјалних премаза за упијање радарских таласа.
Дугачак је 124,8 метара, највећа ширина му је 15,2, а газ трупа од 4,2 до 7,5 метара, што му омогућава обављање задатака, попут пружања ватрене подршке у случају амфибијске операције, у релативно плиткој води.
Депласман фрегате креће се између 3.620 тона са стандардном опремом и наоружањем, и 4.035 тона у случају додатног терета. Аутономија брода је 30 дана, а максимални домет 4.850 наутичких миља, односно око 9.000 километара.
Погон брода заснива се на принципу ЦОГАГ (Combined Gas and Gas, COGAG) и састоји из два аутономна пара поморских гасних турбина, при чему један пар има снагу од 6.300 киловата, а други 16.000 киловата. Први сет чине две ДС-71 турбине и користи се за крстарење мањом брзином, од око 14 чворова, док је други, ког чине две турбине ДТ-59, за развијање већих брзина, до 30 чворова. Поред наведеног, фрегата поседује и четири допунска дизел генератора, а сваки од њих има снагу од око 800 киловата.
Једна од главних карактеристика "Адмирала Јесена" је богат арсенал противбродског и противподморничког наоружања који обухвата: прамчани топ "А-190 арсенал" у калибру 100мм опремљен високо-експлозивним и противавионским пројектилима и системом управљања ватром врсте "пума"; два лансера за торпеда у калибру 533мм и лансер противподморничких ракета РБУ-600 у калибру 213мм.
Ипак, великој ватреној моћи овог брода највише доприноси његова ракетна компонента која се састоји од два система за вертикално лансирање. Први део чини осам (два реда по четири) цевастих лансера наоружаних крстарећим ракетама из породице "калибар", док је други састављен од 24 (два реда по 12) цевастих лансера намењених за дејство система ПВО средњег домета "штиљ-1". Додатна заштита од претњи из ваздуха обезбеђена је уградњом два противваздухопловна топа кратког домета АК-630М у калибру 30х156мм, са системом управљања ватром врсте "вимпел" и осам система ПВО кратког домета "игла-с".
Фрегата такође поседује систем ПК-10 "смељи" са четири лансера мамаца, као и средство за противелектронске мере ТК-25-5. Уз широк спектар наоружања и система одбране, "Адмирал Јесен" опремљен је и са више врста радарско-осматрачких система попут: радара за осматрање ваздушног простора "фрегат-М2М", вишенаменског радара за претрагу, отркивање, класификацију и праћење циљева у ваздуху и на воденој површини "позитив-М1.2" и навигационог радара за откривање циљева на воденој површини "МР-212/201-1 вајгач-У".
Све наведене компоненте интегрисане су у систем за командовање и размену података "сигма". Брод има капацитете за стационирање и поправку једног вишенаменског морнаричког хеликоптера као што је Ка-27, у виду хангара и палубе за полетање која се налази изнад крме.
Та летелица служи за обављање поморских патрола и евентуалне ударе по непријатељским подморницама и бродовима, чак и изван визуелног домета матичног пловила.
Борбено искуство "Адмирала Јесена"
На основу описаних техничко-тактичких карактеристика може се закључити да је "Адмирал Есен" намењен за извршавање ракетних удара по циљевима на копну, обављање поморских патрола, заштиту ваздушног простора, пружање ватрене подршке главној флоти и противподморничко ратовање.
Томе у прилог сведочи његово борбено искуство у склопу Сталне оперативне групе ратне морнарице Руске Федерације у Средоземном мору током 2017, 2018. и 2019. године када је више пута учествовао у пружању подршке руским снагама на тлу Сирије и ударима по положајима Исламске државе.
Почетак Специјалне војне операције "Адмирал Јесен" дочекао је усидрен у Севастопољу и од тада је више пута ракетирао положаје украјинске војске, складишта муниције и наоружања и кључне објекте војне индустрије.
У међувремену су се појавиле информације о томе да је 3. априла 2022. године фрегата оштећена дејством противбродске ракете Р-360 "нептун". Међутим, украјинска страна уз изнете тврдње није доставила никакав доказ о наводном дејству по руском броду.
Са друге стране, 12. априла 2022. године Министарство одбране Руске Федерације објавило је снимак обарања турске беспилотне летелице „бајрактар ТБ2“, уз помоћ система ПВО "штиљ-1" позиционираног на палуби "Адмирала Јесена". Догађај се одиграо на непознатој локацији у водама Црног мора и на снимку се јасно види да је брод у пловном стању без икаквих оштећења, што недвосмислено оповргава претходно изнете тврдње украјинске војске.
О даљем ангажовању "невидљиве" фрегате није било поузданих информација, све до горепоменутог поновног ступања у борбено дежурство. Због тога у наредном периоду можемо очекивати повећан број ракетних удара "калибрима" из акваторија Црног мора, који ће додатно отежати даље напредовање већ успорене украјинске контраофанзиве.