Русија је по први пут дозволила танкерима без посебног ојачања да плове Северним морским путем у Азију, што изазива забринутост због могућег изливања нафте на Арктику, пише "Фајненшел тајмс".
Два танкера су у августу добила дозволу да плове дуж северне обале Русије, упркос томе што то нису танкери који су опремљени да издрже арктичке услове. Ови бродови су отпловили за Кину почетком септембра.
"Лед је непредвидљив, ове руте је веома тешко одржавати", изјавио је Чарли Кроник из британског "Гринписа", додајући да коришћење танкера са неојачаним трупом повећава вероватноћу несреће.
Москва у последње време форсира Северни морски пут, који омогућава краћи пут до Кине. Климатске промене омогућиле су коришћење северне руте током летњих месеци, која је много краћа од уобичајене пловидбе преко Суецког канала.
Уобичајено путовање, од северне руске луке Приморск, преко Суецког канала до Кине, траје око 45 дана. Коришћење северне руте скраћује транспорт за 10-ак дана. Русија би само на гориву могла да уштеди око пола милиона долара по путовању, изјавио је Виктор Катона, водећи аналитичар за трговину сировом нафтом у компанији "Кплер".
Током 2022. године, само је један танкер, "Василиј Динков", превозио руску сирову нафту северном рутом у Кину. Међутим, 2023. године 10 танкера се запутило се ка Кини, показују подаци "Кплера".
"Росатом", агенција која регулише пловидбу Северним морским путем, дозволила је бродовима који немају ојачан труп да плове овом рутом током лета и јесени, од јула до средине новембра, самостално или у пратњи ледоломца.
"Росатом" је саопштио да "побољшани услови пловидбе у летњим и јесењим месецима омогућавају да бродови, који не припадају `леденој класи`, превозе нафту безбедно", додајући да су сви подвргнути ригорозним инспекцијама. У саопштењу се додаје да је екологија "одувек била и да остаје главни приоритет `Росатома`".
Стручњаци за бродарство сматрају да танкери могу да плове Северним морским путем током септембра и октобра.
Међутим, Сигурд Енге, виши саветник за поморство и арктичка питања из еколошког удружења "Белона", тврди је да је ризик "екстреман": "Кретање леда је прилично непредвидљиво."