"Блумберг": У сусрет новим санкцијама ЕУ, извоз руске нафте на рекордном нивоу

Русија дневно извози 3,6 милиона барела нафте, што је навише од почетка јуна

Поморске испоруке руске сирове нафте су прошле недеље достигле највиши ниво у последњих пет месеци, пише "Блумберг", будући да се бродови који напуштају балтичке и арктичке луке боре да стигну до најважнијих дестинације пре него што ступе на снагу најновије санкције Европске уније Русији.

Русија дневно извози 3,6 милиона барела нафте, што је навише од почетка јуна, наводи "Блумберг".

Велика Британија и ЕУ су забраниле својим компанијама да пружају осигурање и друге услуге бродовима који превозе руску нафту, осим ако се сировине не купе по цени испод границе коју Г-7 и Аустралија још нису договориле.

Забрана осигурања бродова, као и ембарго ЕУ, ступају на снагу 5. децембра.

Како пише "Блумберг", највећи раст извоза забележен је Мурманску – пут одатле до Азије је дужи него из лука на Балтичком или Црном мору. Такав скок се, објашњавају аналитичари "Блумберга", може објаснити жељом да се испоруке сировина заврше пре него што нова ограничења ступе на снагу.

Танкери су све обазривији када треба да наведу коначне дестинације. Тако је, на пример, дошло до значајног повећања броја бродова који наводе Порт Саид или Суецки канал као своје одредиште, а нагло се смањио број танкера који наводе да иду у Индију. Вероватно ће се многи од њих упутити ка индијским лукама чим прођу кроз канал, а поједини ће отићи у државе као што су УАЕ или Шри Ланка, пише "Блумберг".

Бродови који се тренутно утоварују у Приморску или Уст-Луги вероватно неће стићи до терминала за истовар у Кини или Индији пре него што забрана ЕУ ступи на снагу. Пошиљка нафте из луке Мурманск, која је северним морским путем кренула за Кину, прошла је током викенда кроз Берингов мореуз.

Пошиљке из руских лука стижу до кинеских увозних терминала за само неколико дана, а пут од Црног мора до Турске је исто тако кратак. Испоруке у Индију, међутим, са свих руских извозних терминала трају неколико недеља, што их доводи у већи ризик да буду санкционисани пре него што стигну на одредиште, наводи "Блумберг".

Поморски извоз руске нафте у европске земље је у последњих 28 дана до 4. новембра порастао на шестонедељни максимум од 762.000 барела дневно, а како пише "Блумберг", све нове испоруке у земље северне Европе послате у складишта нафте у Ротердаму.

Извоз руске нафте у Медитеран је такође благо порастао у четири недеље до 4. новембра.

Испоруке у регион, укључујући и Турску, порасле су на максимум у претходне три недеље.

Комбиновани извозни токови у Бугарску и Румунију били су на нивоу од 167.000 барела дневно.

Скоро цео обим извоза који се шаље примаоцима у Црном мору завршава у Бугарској, будући да је земља постигла делимично изузеће од забране ЕУ на увоз руске нафте морским путем, истиче "Блумберг".

Испоруке из лука на Далеком истоку скочиле су на највиши ниво од априла. Свих осам пошиљки ЕСПО сирове нафте се шаље у Кину. Два танкера наводе луку Јосу (Јужна Кореја) као своје одредиште, иако је вероватно да ће се на путу до луке вршити претовар "с једне на другу страну", напомиње "Блумберг".

Пошиљке руске нафте азијским купцима, као и бродовима без назначеног крајњег одредишта, који обично одлазе или у Индију или Кину, порасле су у седмици до 4. новембра. У Азију се извозило 1,94 милиона барела дневно и још 127.000 барела дневно на танкерима са непознатим крајњим одредиштем.