"Гибка-С" је нови самоходни систем противваздухопловне одбране (веома) малог домета, који је развио "Конструкторски биро машинства" (КБМ) са седиштем у граду Коломни.
Комплекс је јавности први пут представљен за време војно-техничког форума "Армија 2017", након чега су спроведена тестирања, прво прелиминарна, а потом и државна.
Крајем децембра 2019. година, обављена су готово сва исписивања након чега је "гибка-С" добила позитивну оцену и дозволу за увођење у оперативну употребу, а први примерци испоручени су Оружаним снагама Руске Федерације током 2022. године. Средином августа 2023. појавиле су се информације о тестирању и евалуацији овог система ПВО у реалним борбеним условима, тј. зони Специјалне војне операције.
Комплекс "гибка-С" намењен је за противваздухопловну одбрану комбинованих јединица, током борбених операција и маршева, командних положаја, мањих војно-индустријских и инфраструктурних објеката, од ваздушних циљева на малим висинама и раздаљинама, у дневним и ноћним условима.
Састоји се од модификованог оклопљеног вишенаменског теренског возила „тигар-м“, наоружаног системом ПВО са четири лансирне цеви, а свака батерија коју углавном чини шест борбених, опремљена је и командно-извиђачким возилом.
Мобилна компонента
Поменути "тигар-М" (познат и под ознаком АМН-233114), представља унапређену верзију вишенаменског возила 4х4 "тигар" (ГАЗ-2330), први пут приказану јавности 2010. године и развијену са циљем повећања оперативних способности свог претходника. Оклоп пружа заштиту од ватре из пешадијског наоружања, гелера артиљеријске муниције и дејства имрповизованих експлозивних направа; прозори су израђени од балистичког стакла; у унутрашњости возила уграђени су тзв. "spall liner-и", намењени за заштиту посаде и опреме од крхотина, гелера и рикошета, у случају да дође до пробоја спољашњег оклопа; а сам мотор опремљен је ојачаном хаубом ради заштите од директне ватре.
Захваљујући побољшаном дизел мотору ЈаМЗ 5347-10 са турбопуњачем и механизмом хлађења, јачине 215 кс, возило може развити максималну брзину између 125 и 140 км/х на путу и задржава висок ниво мобилности на суровом терену.
Оперативни домет од 1.000 км и могућност савладавања различитих препрека, укључујући и водене, у великој мери доприносе борбеним способностима "гибке-С" и дозвољавају распоређивање овог система ПВО чак и на готово непроходним локацијама.
Модификована верзија која служи као платформа за "гибку-С" (са ознаком АБШ-233116) дизајнирана је тако да може носити системе ПВО, укључујући додатну ракетну муницију, систем управљања ватром, оптоелектронске уређаје за нишањење и навођење, као и четири члана посаде – возача, два оператера наоружања и командира возила.
Идентична платформа користи се и за командно-извиђачко возило на нивоу батерије, а главна разлика огледа се u броју чланова посаде, опремe унутар возила и наравно одсуству лансера ракета ПВО. Наиме, посаду чине три члана и то: возач, командир батерије и радио-везиста задужен за комуникацију са другим возилима у оквиру батерије и вишим командним центрима.
Возило је опремљено малогабаритним вишенаменским радаром 1Л122-2Е "гармон" и комуникационом уређајима, који служе за откривање, односно праћење ваздушних циљева и обавештавање посада на возилима опремљеним средствима ПВО. Домет радара по даљини износи око 40 км и може откривати циљеве који лете на висинама до 10 километара.
Због савремене опреме, командир батерије има опцију да „додели“ циљеве посадама других возила у оквиру батерије или да сам преузме контролу над њиховим лансерима и изврши дејство по мети. Домет за даљинско управљање средствима ПВО и међусобну комуникацију између возила је 17 км када је батерија стационирана, односно осам километара када је у покрету.
Које ракете користи "гибка-С"?
Купола са лансером на борбеним возилима се може кретати у распону од 360 степени по азимуту, односно од -5 до -80 степени по елевацији, а битна карактеристика комплекса је способност лансирања ракете док је платформа у покрету и креће се брзинама до 30 км/х. Тиме је у значајној мери повећана шанса за избегавање потенцијалног непријатељског противудара из ваздуха употребом лутајуће муниције или ракета ваздух-земља, односно са земље дејством артиљеријског оруђа.
Систем има четири лансирне цеви наоружане ракетама, а поред њих у возилу се налази још четири ракете спремне за допуну. Реч је о муницији првенствено намењеној за лаке преносне ракетне системе (ЛПРС) ПВО "игла", "игла-С" и "верба", због чега се "гибка-С" класификује као комплекс (веома) малог домета, односно VSHORAD (Very Short Range Air Defence System) за пресретање авиона, хеликоптера, крстарећих ракета и беспосадних ваздухоплова на малим виснама и раздаљинама.
"Гибка-С" може користити три врсте ракета:
ЛПРС "игла", са инфрацрвеном главом (ИЦ) за самонавођење која ради у средње-таласном опсегу, опремљена уређајима за заштиту од опто-електронског ометања. Укупна тежина ракете је 10,6 кг, док високо-експлозивна бојева глава тежи око 1,3 килограма. Брзина кретања је 570 м/с и може дејстовати по ваздушним циљевима на удаљености између 500 и 5.000 м, када се лете на висинама између десет и 3.500 метара и крећу се брзином од 360 м/с у доласку, тј. 320 м/с у одласку.
ЛПРС "игла-С", тешка 11,7 кг, опремљена високо-експлозивном бојевом главом од 2,5 кг са напреднијим упаљачем за правовремено активирање, што јој омогућава уништавање циља не само при директном поготку, већ и уколико прође на раздаљини од 1,5 метра у односу на њега. Ракета може дејствовати по ваздушним циљевима који се крећу брзином од 400 м/с у доласку, тј. 320 м/с у одласку, уз повећан максимални домет по даљини од 6.000 метара. Остале каратеристике су готово идентичне као код претходно описане.
ЛПРС "верба" и најнапреднија ракета у арсеналу "гибке-С". Укупна тежина је између 11 и 12 кг, док сама високо-експлозивна бојева глава тежи око 1,5 килограма. Ракетом се може дејствовати по ваздушним циљевима који се крећу брзином до 400 м/с у доласку, односно 320 м/с у одласку и то на дометима од 500 до 6.500 м по даљини и од 10 до 4.500 м по висини. Главна предност "вербине" ракете у односу на претходно описане је вишеспектрална глава за самонавођење која ради у три опсега: ултраљубичастом, ИЦ кратко-таласном и ИЦ средње-таласном. Захваљујући напреднијем систему навођења и "осетљивијим" сензорима, ова ракета има веће шансе за разликовање правог циља од ИЦ мамаца и других противмера, као и његово касније "закључавање".
Тестирање у реалним борбеним условима
Као што је већ поменуто, самоходни систем ПВО "гибка-С" је од средине августа у фази тестирања у реалним борбеним условима, конкретно у зони СВО. На овај начин утврдиће се стварне способности комплекса у различитим непредвидивим сценаријима и условима, знатно тежим од оних контролисаних, готово "лабораторијских".
Још једна предност употребе система у ратним условима је и откривање одређених недостатака везаних за издржљивост и функционалност. Од великог значаја у овом процесу је и искуство, тачније повратне информације које конструктори добијају од посада, поготово оператера наоружања, што ће свакако допринети уколико се буде приступило редизајнирању одређених компоненти или читавог система.
Наравно, овде постоји и важан економски сегмент, будући да је неопходне модификације боље и јефтиније применити пре, него после покретања серијске производње. Додатно, на основу резултата из СВО, пружиће увид у то како се "гибка-С" уклапа са већ постојећим системима и тактикама руске војске.
На крају, да би било које средство остварило позитивне ефекте на бојном пољу, од изузетне важности је ниво поверења који војници имају према њему. Чињеница да је систем који војник користи већ прошао тестирање у реалним борбеним условима, на основу ког је унапређен и модификован, итекако може утицати на његов морал, а осим тога омогућава поређење са способностима непријатељских система сличне намене.