Русија

Ново возило из породице "армата": Оклопни танкер базиран на Т-15

Захваљујући свеобухватној заштити, која се састоји из више елемената, танкер ће бити отпоран на различите врсте напада
Ново возило из породице "армата": Оклопни танкер базиран на Т-15© Vitaly V. Kuzmin CC BY-SA 4.0

Средином октобра појавиле су се информације да конструктори са руске "Војне академије за логистику – Генерала Армије Хрулева" раде на новом возилу у оквиру породице "армата". Реч је о оклопном танкеру, заснованом на платформи, односно борбеном возилу пешадије (БВП) Т-15 из поменуте породице, чија је примарна намена транспорт и допуна горива другим оклопним возилима на првој линији фронта, чак и у најтежим условима као што су бомбардовање, артиљреријски удари и напади лутајућом муницијом.

Да је овакав концепт неопходан у условима савременог ратовања показала су искуства из СВО, будући да су камиони и друга транспортна, тј. помоћна возила постајала лаке мете за вођене пројектиле и даљински управљане ваздухоплове свих врста.

Стога се као једно од могућих решења за допремање горива борбеним возилима на линији фронта из база далеко у позадини, наметнуо развој оклопног танкера, на већ постојећој платформи.

Дизајн и унутрашњи распоред компоненти

Да је као основа послужила модуларна платформа БВП Т-15, може се закључити на основу објављених скица танкера, односно његовог спољашњег изгледа који је готово идентичан изгледу поменутог возила. Главна разлика наравно огледа се у недостатку куполе, тј. даљински управљане борбене станице (ДУБС) "бумеранг-БМ".

Са друге стране, ентеријер је, подарзумева се, потпуно измењен, па се тако унутар задњег дела оклопљеног трупа, уместо одељка за оперативце налази огроман резервоар за допуну горива, заједно са другом неопходном опремом као што су: пумпа, филтери, мерачи, црево, цевовод, вентили ваздуха и грло за пуњење на врху резервоара.

Као и код осталих платформи из породице "армата" посада је са системима управљања, смештена у изолованој посебно оклопљеној капсули, одвојеној од остатка возила додатно ојачаном преградом. Тиме је обезбеђена сигурност чланова посаде у случају поготка, оштећења и експлозије горива.

Иако за сада не постоји довољно информација, делује да ће танкер, као и Т-15 и Т-14 имати трочлану посаду, тачније возача, командира и оператера задуженог за допуну горива.

Мотор такође има засебни одељак, издвојен од поменуте опреме специјално оклопљеном робусном преградом, што повећава отпорност и шансе за преживљавање возила, које може наставити кретање чак и након неколико погодака и пробијања спољашњег оклопа.

Имајући у виду да је танкер заснован на Т-15, сасвим је извесно да ће користити исти напредни вишегоривни дизел мотор 12Н360, јачине 1.500 кс, у комбинацији са аутоматским мењачем.

Стога се може претпоставити да ће танкер бити способан за остваривање максималне брзине од 65 до 70 км/х на путу, а оперативни домет би могао остати исти (550 км) или чак бити повећан, у складу са његовом примарном наменом. На основу скице, видљив је један отвор на крову изнад капсуле посаде и задња врата иза резервоара и механизама за допуну горива.

Оклоп и системи заштите

Кључна предност новог танкера лежи у изузетно отпорном вишеслојном основном оклопу, израђеном од челика са керамичким уметцима, који служе за ублажавање удара и повећање нивоа заштите. Наиме, када непријатељска ракета пробије први слој, керамички материјали се распадају на мале комаде и тиме истовремено апсорбују енергију пројектила, стварајући кретање унутар оклопа.

Поред вишеслојног основног оклопа, претпоставља се да ће танкер као и Т-15 бити опремљен системом активне заштите "афганит", који обухвата "soft-kill" и "hard-kill" механизме, укомбиноване са радарским и оптоелектронским сензорима.

Укратко, "soft-kill" механизми се ослањају на "сакривање" возила употребом димних граната или уређаја за заслепљивање и ометање средстава за навођење непријатељских пројектила, док "hard-kill" механизми подразумевају физичко пресретање и уништење претњи уз помоћ сопствених пројектила веома малих димензија. Ови пројектили, као и код Т-15, смештени су у пет цевастих контејнера са леве и десне стране танкера.

Осим система активне заштите, могућа је и уградња динамичке заштите, односно експлозивно-реактивног оклопа (ЕРО) врсте "малахит", а под танкера ојачан је додатном плочом ради сузбијања разорних ефеката узрокованих минско-експлозивним средствима.

Такође, попут осталих возила из породице "армата" може се очекивати и монтирање напредних радарских ометача, који ће служити за превремену активацију даљински управљаних противтенковских мина. Свеобухватну заштиту употпуњује и комплет АБХО (атомско-биолошко-хемијска одбрана).

Уколико дође до реализације овог пројекта, односно производње оклопних танкера нема сумње да ће у будућности линије снабдевања руске војске бити знатно отпорније и сигурније од готово свих напада како из ваздуха, тако и са копна. Важно је нагласити да се ново возило и даље налази у фази дизајнирања, као и да је добар део података о њему изведен на основу техничко-тактичких карактеристика платформе на којој је заснован, тј. борбеног возила пешадије Т-15.

image