Руски "аурус" или "порше панамера": Који је то ауто бољи од "москвича"?
Руски произвођач луксузних аутомобила "Аурус" прелази у следећу фазу развоја и освајање других тржишта. Отварају погоне у Уједињеним Арапским Емиратима и тако почињу борбу за најимућније и најзахтевније купце на свету. У регији богатој нафтом, иначе, прода се скоро трећина луксузних возила.
Продужена верзија лимузине "сенат", дуга 6,62 м први пут је приказана јавности 2018. године на председничкој инаугурацији и одмах је привукла пажњу. Неколико дана касније, министар индустрије и трговине Денис Мантуров је, возећи стандардни модел, лично демонстрирао колико је управљање безнапорно, упркос дужини аутомобила од 5,63 м и маси од 2.700 кг.
Возило је пројектовао Државни научни центар Руске федерације НАМИ. На челу тима конструктора налазио се Вадим Переверзев и, укључујући и електронске системе, све је дело руских стручњака.
Пројекат је започет 2012. године и за само пет година успели су да створе аутомобил са свим савременим решењима. Мотор је направљен по важећим захтевима, има осам цилиндара, два турбо-пуњача и директно убризгавање под притиском од 250 бара, док "Мерцедес" још користи систем под притиском од 200 бара. Познато је да је већи притисак убризгавања узрок бржег дотока горива, бржих реакција и бољег сагоревања, јер се бензин распрши у ситније капи и остварује бољи контакт са кисеоником.
У процесу настајања НАМИ је користио саветодавне услуге "Порше инжењеринга". Међутим, мотор уграђен у "Аурусова" возила нема ништа заједничко са осмоцилиндрашем познатим из "панамере", као што то тврде пре свега западни, али и поједини српски медији.
"Аурусов" мотор има растојање између средишта два суседна цилиндра од 98 милиметара, "Поршеов" од 91 мм. И то доказује да имају различите основе. Додатно, "Аурусов" мотор има максимални притисак на чело кпипа већи од "Поршеовог" осмоцилиндраша за 4,28% и од БМВ-овог осмоцилиндраша за чак 17,4%. Приликом сагоревања бензина у цилиндру настаје притисак на чело клипа и, даље, обртни момент на коленастом вратилу.
Радна запремина руског мотора је 4.379 центиметара кубних, а развија 598 кс на 5500 обртаја у минуту и 880 нм у области од 2200 до 4750 о/минуту, или има већи максимални обртни момент за 130 нм од БМВ-овог осмоцилиндраша са практично истом радном запремином. Минхенска компанија је деценијама била поносна на своје снажне моторе, али сада их је "Аурус" надмашио.
Енглески спортски коментатори и холивудски филмови свакодневно негирају врлине Руса и Словена уопште, прелазећи границу апсурда, оспоравањем постојања било каквог стваралаштва најбројнијег европског народа. Некадашњи Совjетски хемијски завод је 1925. године направио, за авионе, бензински мотор са директним убризгавањем и компресором за сабијање ваздуха, а иста техничка решења користе и дан-данас произвођачи аутомобила.
Србин Огњеслав Ладислав Костовић је у царској Русији, вероватно пре Николаса Аугуста Ота, пројектовао и направио први мотор са унутрашњим сагоревањем, који је развијао 80 кс, док је "Дајмлеров" имао 1,5 кс. Савременици Николе Тесле, Руси Михаил Добровољски, Павел Јаблочков, Александар Попов и Владимир Зворикин дали су допринос развоју људског рода и планетарних комуникација.
Поврх свега, НАСА је купила руске ракетне моторе у вредности од 12 милијарди евра. Ако неко производи ракетне моторе који развијају збирно 35 милиона коњских снага, онда им није тешко да направе и аутомобилски мотор од 600 кс.
Мада сви прво питају за мотор и коњске снаге, мењачи нису ништа мање важни. На свету постоји тек пет добрих аутоматских мењача, а осмостепене мењаче немачке компаније "Зедеф" користе "Ролс-Ројс", "Масерати", "Бентли", БМВ и "Ауди", између осталих.
У "Аурусу" је оригинални мењач и дело је руске компаније КАТЕ и то нико и не помишља да оспори. Мењач има девет степени преноса, четири сета планетарних зупчаника и по три спојнице и кочнице. Уместо уобичајеног хидрауличног конвертора обртног момента, примењена је отпорнија и трајнија озубљена спојница.
Рад мењача контролише рачунар, а хидраулични систем спаја, раздваја и блокира делова преносног механизма. Промена степена преноса траје две десетинке, а при брзини возила од 120 км/ч, у деветом степену преноса, мотор ради на врло ниских 2250 обртаја у минуту, што значи мања напрезања, дужи радни век, нижи ниво буке и мању потрошњу горива. Пре 2022. године вођени су преговори да "Јагуар" и "Ленд ровер" уграђују руске аутоматске мењаче уместо немачких. Иначе, "Рејнџ ровер" је службени аутомобил краља Чарлса Трећег.
Електромотор који развија 62 кс и 400 нм спојен је са мењачем и доприноси снижавању потрошње за литар и краткотрајном добијању 660 кс и 1000 нм.
Путни комфор одређује природу и намену возила. Огибљење је урађено по највишим нормативима, напред је четворострука веза, позади је петоструко везана интегрална осовина.
Исти концепт огибљења имају и "ферари 812", "ролс-ројс фантом/гоуст", "бентли гт", БМВ 7 и "мерцедес С класе". Ваздушне опруге и варијабилни клиренс су примењени на теренцу "аурус командант" и постаће део серијске опреме и за лимузину "сенат". Тако је достигнут највиши ниво удобности. Клиренс (најмања висина од тла) износи 20 цм, а код западаних лимузина је око 14 цм. Погон је на 4 точка.
Унутрашњост је луксузна, украшена дрветом и обложена кожом, обрађеном у Рјазању. Ручни рад и брига о сваком детаљу приметни су и на командним дугмадима. Клима-аутоматик са четири зоне деловања, електрични системи подешавања, премијум аудио систем и четири екрана су део основног пакета опреме. "Аурус сенат" кошта 37 милиона рубаља, или око 400.000 евра. На цену утиче и квалитет, јер је предвиђени радни век делова два пута дужи него код немачких аутомобила.
Руководиоци "Ауруса" планирају продају 5.000 возила годишње, и већ наредне године почеће ширење понуде новим моделима, заснованим на истој платформи. Сви "ролс-ројсови", као и БМВ-ови модели серија 5,7,8, икс5/6/7 имају 70% заједничких компоненти, а на исти начин се понашају и остали произвођачи. НАМИ и "Аурус" су направили одличну основу и могу и да надмаше очекивања вишеструко.