Спорт

Како је Ђоковић отерао Италијане у банкрот? Много је побеђивао, остало им 5.000 евра на рачуну!

Новак Ђоковић није само најбољи тенисер свих времена, него и човек око којег се већ дуго времена спонзори уткрују
Како је Ђоковић отерао Италијане у банкрот? Много је побеђивао, остало им 5.000 евра на рачуну!Getty © Julian Finney

Дуго је важила она изрека да би Ђоковић много више новца од спонзорских уговора зарадио да није Србин, али када је почео да доминира "белим спортом", ни највеће компаније нису могле да остану имуне.

Већ пуних седам година Новак је заштитно лице француског гиганта "Лакост", јапанског произвођача спортске опреме "Асикс", као и швајцарског бренда луксузних сатова "Ибло" (Hublot).

Према подацима "Форбса", у периоду од августа 2023. до августа 2024. године, инкасирао је више од 37 милиона долара, што га чини другим најплаћенијим тенисером на свету.

Ђоковић је пробој почео носећи опрему "Адидаса", а онда је, након освајања првог гренд слема, током 2009. године, потписао десетогодишњи уговор са италијанским брендом "Серђо Такини".

Међутим, већ након непуне три сезоне, сарадња је прекинута и прешао је у "Јуникло".

Чинило се у почетку да су Италијани уболи премију – Србин је са њиховим грбом на грудима одиграо нестварну 2011. годину, у којој је освојио 10 титула, од тога три на гренд слемовима.

Започео је сезону са 42 узастопне победа и све је деловало савршено, али Новак је толико побеђивао, да је то постало контрапродуктивно за његовог спонзора. "Серђо Такини" није био у стању да издржи Новаков успех, писао је "Си-Ен-Би-Си" тада.

"Да постанете велики бренд морате да имате среће да потпишете звезду. Они су то и урадили, али то је лакши део. Сада не могу да га плаћају јер не знају како да 'наплате' његов успех", писало је у извештају америчког медија.

У њиховој опреми, Ђоковић је освојио четири гренд слем турнира, победио у 84,7 одсто мечева и дошао до првог места на АТП ранг-листи.

Рецепт за успех ? Ипак не, пошто је "Такини" направио такав уговор да је играчу нудио мању гарантовану суму, али веће бонусе у случају резултата. На толику су звезду наишли да су морали да отпусте малтене све друге "манекене".

"Узели смо Ђоковића, он није неко ко мало кошта. Нисмо чак могли да задржимо ни Флавију", открио је својевремено један од менаџера компаније, мислећи на Италијанку Флавију Пенету, која је 2015. године освојила Ју-Ес опен.

Кружила је тада шала да је Пенета говорила да је спонзор банкротирао због Ђоковића, што није било далеко од истине. Константно је побеђивао, да се компанија нашла у незавидној ситуацији са плаћањем константних бонуса.

О томе су дискутовали амерички тенисери Сем Квери, Џон Изнер, Џек Сок и Стив Џонсон, у Кверијевом подкасту "Ништа посебно" (Nothing Major Podcast).

"Сећам се да је 2011. године Новак Ђоковић био у четвртој или петој години уговора са произвођачем тениске опреме (био је ипак у трећој). Кружиле су гласине да ће банкротирати због Новака, зато што је освајао сваки турнир на којем је играо", рекао је Квери, на шта се надовезао Џек Сок:

"Због њега су банкротирали, зар не?"

Квери је то потврдио и наставио:

"Да, побеђивао је на сваком мастерсу, сваком гренд слему, само је активирао клаузулу по клаузулу, а они нису били попут неких већих брендова – као што је, на пример, 'Најки' – да могу то да испрате. Морали су да раскину уговор како не би банкротирали, што се на крају ипак догодило."

Изнер је потом преузео реч.

"Била је легендарна 2012. година (мислио је Изнер ипак на споменуту 2011.), сећам се да је имао 42 победе без пораза. Било је апсурдно, није имао пораз до Рима, а носио је њихову опрему. Они су били у фазону: 'Хајде изгуби више'."

Сок је причу завршио следећом изјавом:

"Једном су му рекли: 'На рачуну имамо још 5.000 евра, не можемо да ти дамо више од тога'", када су сви почели грохотом да се смеју.

Американци јесу поприлично карикирали комплетну причу, мислећи на ту фамозну сезону у којој је Србин оборио рекорд и по броју узастопних победа (42), али је исход био тачан.

Ђоковићева опрема није имала добру продају у Сједињеним Америчким Државама, које су главно тржиште за такву врсту робе. Највећи проблем била је дистрибуција и чињеница да је "Серђо Такини" предност давао европском тржишту.

Било је ту и дизајнерских несугласица, па је на крају, десетогодишњи уговор прерано раскинут, а италијанска компанија је десетак година касније продата јужнокорејској групи "F&F".

image