Србија и Балкан

"Политико": Шолц планира да се састане с Вучићем због литијума

Необично је међутим да Шолц оде на овакво путовање у тако кратком року, пише бриселски сајт
"Политико": Шолц планира да се састане с Вучићем због литијумаGetty © Michael Kappeler/dpa

После година проведених, како пише бриселски "Политико", у дипломатској изолацији, председник Србије Александар Вучић поново је у жижи политичке пажње захваљујући "прождрљивом апетиту Европске уније", а посебно Немачке, за сировинама потребним за прављење електричних возила.

"Политико" пише како немачки канцелар Олаф Шолц планира да у петак отпутује у Београд у изненадну посету да би присуствовао потписивању споразума о сарадњи ЕУ и Србије о извозу минерала, укључујући и литијум, који је кључан за зелену транзицију ЕУ.

Како додаје бриселски сајт, портпарол немачке владе је потврдио ову информацију.

Вучић је, пише "Политико", претходно у великој мери био изолован међу европским лидерима због сарадње са Русијом и Кином, као и због питања Косова и Метохије, а Запад га је оптуживао и за наводну изборну крађу.

Ипак, Немачка као највећи произвођач аутомобила у ЕУ има огроман интерес да обезбеди литијум, посебно у Европи, како би смањила своју зависност од Кине.

Необично је међутим да Шолц оде на овакво путовање у тако кратком року, пише "Политико" и додаје да је његов кабинет одбио да то прокоментарише.

Очекује се да ће у церемонији потписивања учествовати потпредседник Европске комисије за енергетику Марош Шефчович, наводи сајт позивајући се на два извора.

Председница Европске комисије Урсула фон дер Лајен је размишљала да ли да се придружи путовању, али је њено учешће неизвесно с обзиром на то да тек треба да буде изгласана на функцију у Европском парламенту у четвртак, чиме би јој отпочео други мандат.

Шефчович је у мају рекао да би литијумски споразум могао да буде завршен у кратком временском периоду.

Рудник "Јадар" у близини Лознице у западној Србији садржи неке од највећих европских резерви литијума. Вучић је недавно за "Фајненшел тајмс" рекао да ће рудник, за који очекује да буде отворен 2028. године производити 58.000 тона литијума годишње.

То би одговара рачуници од 17 одсто производње електричних возила у Европи или 1,1 милион аутомобила.

image