У новом закону о безбедности саобраћаја ће се наћи мера привременог или трајног одузимања возила возачима који направе тежи саобраћајни прекршај.
Помоћник директорка Агенције за безбедност саобраћаја Србије Мирко Коковић изјавио је за Танјуг да возило може да буде одузето трајно или привремено, па чак и ако је позајмљено.
"То ће остати у новом закону. Привремено одузимање може да траје две године. И ту се плаћа лежарина. Битно је да смо ушли у сам тај процес, јер то је нешто што постоји у Европи и једноставно постоји трајно одузимање. Тако да верујемо да ћемо ми преписати тај модел. То ћемо ускладити са европском праксом јер та мера има јако велики утицај", рекао је Коковић.
Према његовим речима, та мера делује превентивно на возаче који су склони вожњи, не само под дејством алкохола, већ и под дејством психоактивних супстанци.
Коковић је истакао и да је једна од новина која ће имати велики утицај превентивно на понашање возача, па и путника у саобраћају, увођење црне кутије, што ће произвођачи нових аутомобила морати да уграђују.
"Од 7. јула сва нова возила, путничка М1 категорије и лака теретна возила, односно возила до 3,5 тоне носивости, мораће да поседују црну кутију. Шта је црна кутија? Нешто слично као у авиону, где су искупљени сви подаци колико си возио колико дуго и то брзо. Бележи неколико секунди пре, за време, и након, при том не снима се звук, значи бележи се брзина, положај папучице гаса итд", рекао је он.
Ипак, наглашава, из године у годину се смањује број возача који возе под дејством алкохола, пре свега јер сада лакше могу да изгубе не само возачку дозволу, већ и возило.
Током претходних месеци одузето 188 возила
Припадници Министарства унутрашњих послова, Управе саобраћајне полиције, привремено су одузели 188 возила од учинилаца тежих прекршаја током првих пет месеци примене ове мере, каже за РТ Балкан начелник Управе саобраћајне полиције, пуковник полиције Славиша Лакићевић.
"Највећи број возила одузет је на територији ПУ за град Београд – укупно 23 и ПУ у Шапцу – укупно 21, док је двоцифрен број возила одузет и на територији полицијских управа у Новом Пазару (13), Суботици (12), Ваљеву, Панчеву и Смедереву (по 11)", истиче.
Он каже да је највећи број возила, око 36 одсто, одузет од учинилаца прекршаја који су млађи од 30 година, а додаје и да су сви учиниоци били мушкарци.
"Поред 161 путничког возила, припадници саобраћајне полиције привремено су одузели и 11 бицикала, 10 мотоцикала, три тешка теретна возила, два трактора и једно запрежно возило", каже Лакићевић, додајући да је од двојице учинилаца прекршаја возило одузето по три пута, а од десеторице по два пута.
Највише одузетих возила је, према речима нашег саговорника, марке "фолксваген" (18) и "фиат" (17), а 44 одузета возила су возила високе класе (13 "ауди", 11 "фолксваген пасат", 10 "Бе-ем-ве", 9 "мерцедеса", 1 "фолксваген туарег"…)
Он подсећа да се мера одузимања возила примењује према учиниоцима тежих прекршаја који су у претходне две године најмање два пута правноснажно осуђивани за теже прекршаје из области безбедности саобраћаја.
"Када се утврди да су испуњени услови за привремено одузимање возила, позива се специјално возило ЈКП 'Паркинг сервиса', и возило се депонује на место где ће бити обезбеђено од стране полиције до окончања поступка пред судом за учињени прекршај", објашњава Лакићевић.
Како изгледа процедура привременог одузимања возила
Процедура је веома кратка и јасна – полицајац детаљни сними возило одмах након одузимања, како би касније постојала гаранција да није било додатних оштећења и да се возило враћа у истом стању у ком је одузето.
Против возача се подноси захтев за покретање прекршајног поступка и од тог тренутка оно је у надлежности суда, који одлучује да ли ће, када и под којим условима ауто бити враћен.
Раније је у изјави за РТ Балкан Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја рекао да је оно што је забрињавајуће је то да се у просеку одузимају два возила дневно.
"Трајно одузимање возила није још увек обавезно, али је на вољи судије да изрекне ту меру", објаснио је.
Он је рекао да у савременом законодавству не постоји ниједна мера, која може у потпуности да спречи некога да понови дело, већ да постоје само мере које ће да смање извесност понављања.
Како је рекао, мера одузимања возила је боља, него да се одузима возачка дозвола, јер особе могу да седну за волан и без дозволе.