РТ Балкан истражује: Када нам уопште стижу "рафали"?
Током посете француског председника Емануела Макрона, Србија и Француска су размениле низ потписаних билатералних докумената, укључујући и уговор о набавци 12 нових вишенаменских борбених авиона "рафал". Овај уговор, са стране Београда потписао је министар одбране Братислав Гашић, док је у име Париза то учинио извршни директор компаније "Дасо" Ерик Трапије.
Као што је већ познато, вредност уговора је око 2,7 милијарди евра, а поред 12 авиона - девет једноседа и три двоседа - за сада није познато да ли је њиме обухваћено наоружање и друга опрема. О самим летелицама и њиховој потенцијалној употреби је већ доста тога речено, а вреди подсетити да је Србија одлучила да набави "рафале" у верзији Ф4, те да ће поред Француске и УАЕ постати трећи корисник ове верзије.
Оно о чему се мање причало је датум испоруке ових авиона, као и то да ли ће први "рафали" стићи у Србију пре него што српским "миговима" истекне ресурс, односно век употребе. Подсећања ради, на седам МиГ-29 Војске Србије животни век истиче 2027. године, што значи да ћемо тада остати без половине ваздухопловне флоте ловачких авиона.
Што се тиче осталих, очекује се да ће 2028. ресурс истећи на једном, 2029. на четири, а 2030. и 2031. на по једном "мигу". У зависности од техничког стања авиона, могла би се појавити опција да се на појединим примерцима, које су донирале Русија и Белорусија, животни век продужи за још пет или мање година, па би у најбољем случају они били у оперативном стању до средине следеће деценије.
Први "рафал" у Србији 2028?
Како је непосредно након потписивања и размене уговора о набавци изјавио председник Србије Александар Вучић, последњи преговори о закључивању уговора су вођени интензивно, а главни проблем није била цена већ "одређене гаранције".
Постоји велика вероватноћа да су се "одређене гаранције" тицале рока испоруке француских летелица, будући да се пре потписивања у јавности и стручним круговима спекулисало да ће "рафали" Србији бити испоручени тек током следеће деценије.
Са друге стране, извршни директор компаније "Дасо", је непосредно пре потписивања и размене уговора изјавио да ће први авион бити испоручен за четири године, односно 2028, док ће сви у Србију стићи до 2030. године. Трапије је потом, по повратку у Француску, дао ексклузивни интервју за радио Европа 1, у ком је главна тема била испорука "рафала" Србији.
Једно од питања било је везано и за то да ли ће "Дасо", са тренутним бројем наручених "рафала" и са обзиром на нову наруџбину из Србије, бити у стању да испоручи авионе клијентима у договореним роковима. Трапије је одговорио да се за потребе повећања производње планира запошљавање већег броја радника, те да је 12 авиона намењених Србији било предвиђено и да се уклопило у план и програм производње.
Уколико се ове тврдње испоставе као тачне, то ће бити одлична вест за нашу земљу, будући да у том случају нећемо имати (велики) недостатак борбених авиона када први "мигови" буду послати у пензију.
Шта кажу подаци и бројке о стопи производње и извоза?
Амбициозне тврдње Трапијеа, нажалост, немају неко озбиљно утемељење у чињеничном стању. Наиме, према званичним подацима "Дасоа", дугорочни циљ компаније је да постигне стопу производње од три "рафала" месечно, односно око 36 на годишњем нивоу.
Такође, у саопштењу са почетка године, наводи се да је циљ да се у 2024. произведе укупно 25 авиона, што ће рећи да се достигне стопа од два авиона месечно.
Међутим, извештају објављеном крајем јула, у ком су изнесени подаци о производњи у првој половини године, наводи се да је "Дасо" произвео свега шест авиона, као и да су све летелице испоручене Ваздухопловним и свемирским снагама Француске, док за стране купце није било испорука.
Иако је ово скок у односу на првих шест месеци 2023, када је "Дасо" испоручио четири "рафала" - два Француској и два за извоз - тренутна стопа производње која износи један авион месечно, говори да ће морати да дође до драстичних промена како би Србија на време добила купљене летелице.
У поменутом извештају са краја јула је наведено да "Дасо" има 223 наручена "рафала" и то: 64 намењених Француској и 159 за извоз - 80 за УАЕ, 42 за Индонезију, 31 за Египат и шест за Грчку. Дакле са авионима намењеним Србији укупан број расте на 235.
То значи да француска компанија, ако задржи тренутну стопу производње, неће моћи да испоручи све наручене авионе ни у наредних десет или више година. Чак и да се постигне стопа од два авиона месечно, то значи да би Србија комплетирање испоруке могла да очекује тек средином следеће деценије, будући је наша држава последња уговорила набавку ових авиона.
Вреди нагласити, да постоје индиције да би број поручених летелица могао још да се повећа будући да постоје спекулације о томе да Саудијска Арабија планира куповину 54 "рафала", Грчка намерава да набави додатни број авиона (процене сежу од 10 до 24 примерка), а очекује се и да ће Индија потписати уговор за куповину још 26 летелица - 22 палубна "рафала м" и четири двоседа "рафал б".
У полугодишњем извештају се помињу и могући будући корисници, а Трапије је током поменутог интервјуа, на питање водитеља, одбио да открије о којој се тачно држави ради. Ипак, он је изразио уверење да ће се до краја 2024. потписати још један уговор о извозу "рафала".
Уколико се све ово испостави као тачно, број наручених авиона "Дасоа" порашће на више од 300, што би додатно могло да умањи вероватноћу да ће француска компанија испоштовати уговорене рокове, нарочито са Србијом, која је поручила релативно мали број авиона.
Где је запело?
Када је крајем јула објављен извештај о производњи и извозу, из "Дасоа" су се огласили и саопштили да је настојање да се подигне стопа производње "рафала" и даље под утицајем "поремећаја у ланцу снабдевања у ваздухопловној индустрији".
Трапије је тада навео да ће до краја године бити произведено 20, а не 25 како је раније речено, те да ће њих 14 бити намењено Француској, док је за дугорочни циљ, односно за подизање стопе на три авиона месечно рекао да је "сада то још теже" и да је то "више питање за следећу него за ову годину".
"Радимо све што можемо да испоручимо производе нашим муштеријама на време, али је ситуација тешка и остаће таква. То није само проблем код 'Дасоа', ако сте видели саопштења 'Ербаса' и потешкоће у ланцима снабдевања у свим областима ваздухопловства", изјавио је тада Трапије.
Он је додао и да компанија није надокнадила "мало одлагање" у испоруци "рафала" од прошле године, али да истовремено "није баш много заостала".
Према његовим речима, главне потешкоће огледају се у структурним деловима као и у "читавом низу залиха и мањих предмета опреме", а "Дасо" обезбеђује помоћ свим мањим и средњим подизвођачима и снабдевачима. Ипак, како је признао сам Трапије ова помоћ није довела до спречавања даљих одлагања, наводећи да је испорука авиона тренутно највећи проблем.
Имајући у виду резултате које је "Дасо" остварио у првој половини 2024, информације о додатним поруџбинама које би могле уследити до краја године и изјаве извршног директора компаније од пре нешто више од месец дана, мало је вероватно да ће се тврдња Трапијеа о испоруци авиона Србији обистинити, бар када је у питању комплетирање испоруке.
Прецизније речено, Париз можда и успе да испоручи један авион 2028. године, али на основу тренутних информација, делује да ћемо на преосталих 11 морати да сачекамо бар до средине следеће деценије.