Србија и Балкан

Превозници у Србији забринути због транспорта и мањка возача: Опет касни нови систем уласка у ЕУ?

Белгијa и Францускa неће моћи да уведу напредне системе које захтева ЕЕС, а Грчкa и Италијa које се боре са великим бројем илегалних прелаза миграната, траже додатну помоћ за увођење система
Превозници у Србији забринути због транспорта и мањка возача: Опет касни нови систем уласка у ЕУ?© Jaap Arriens/NurPhoto via Getty Images

Уочи покретања система за улазак и излазак из Европске уније, најављеном за 10. новембар, појавиле су се информације да би могао да поново буде одложен, због неколико земаља које нису спремне за ове промене.

Пошто је реч о систему који ће прикупљати биометријске податке оних који прелазе границе, укључујући отиске прстију и препознавање лица, одједном је постављено питање како ће ове процедуре и могућа кашњења утицати на посетиоце, мигранте и имиграциону политику.  

Како преноси "Гардијан", реч је о најмање три земље, пре свега Белгији и Француској, које неће моћи да уведу напредне системе које захтева ЕЕС.

Већина чланица није имала примедбе и сложила се са тиме да ће се на овај начин побољшати безбедност, смањити илегални боравак људи и убрзати граничне провере.

Систем се примењује на путнике који нису из ЕУ, као што су туристи или мигранти, као и грађани земаља којима су потребне визе, а њихови подаци ће се чувати око пет година за будућа путовања у региону.

Главна замерка појединих европских земаља је и то да ће увођење ЕЕС-а довести до дужег чекања на границама, посебно јер ће неки преласци сигурно захтевати детаљне провере.

"Иако систем има за циљ да убрза граничне прелазе у будућности, у периоду прилагођавања могло би бити дужих редова на аеродромима и копненим границама",  преноси "Гардијан".

То се односи посебно на популарне дестинације као што су Француска или Италија.

Када је реч о дугорочним посетиоцима попут оних који долазе да раде или студирају, ЕЕС предвиђа детаљније контроле.

Земље попут Грчке и Италије, преко чијих граница прелази много миграната, траже додатну помоћ од других чланица да успоставе неопходну технологију и инфраструктуру за ЕЕС.

За Мађарску и Холандију, које желе већу контролу над сопственим системима азила, ова одлагања могу утицати на будуће преговоре о имиграцијама унутар ЕУ.

Најављено кашњење у покретању система уласка и изласка (ЕЕС) покренуло је питања о томе да ли је ЕУ спремна да се бави прикупљањем биометријских података великих размера на својим границама, преносе европски медији.

У Србији забринути за професионалне возаче

Пословно удружење превозника терета Србије "Међународни транспорт" саопштило је јуче да ће увођење електронске контроле преласка границе Шенгена путем ЕЕС система погодити и транспортну привреду трећих земаља међу којима и Србије, што ће створити проблем у превозу терета и ланцима снабдевања, изазвати недостатак транспортних капацитета, а одразиће се и на повећање цена производа, због чега превозници траже помоћ за изузимање професионалних возача из тог система.

"Уколико не дође до хитне промене и изузећа професионалних возача из ограниченог дана боравка на територијама наведених земаља, превозници наше и земаља које погађа ова одлука, одлучни су да своја права на рад траже блокадом теретног саобраћаја ка земљама ЕУ", саопштило је то удружење.

Додаје се да се увођењем електронске контроле дозвољеног броја дана боравка, ЕЕС ће представљати јединствену контролу у свим наведеним земљама који ће заменити мануелно бројање печата у пасошима возача, много брже и ефикасније ће елиминисати возаче са теретних возила због прекорачења дана боравка и довести до забране уласка на територије тих земаља за готово све возаче".

Подсећају и да се привреда ЕУ у великој мери ослања на своје производне погоне који се налазе у трећим земљама као што су Србија, Турска, Северна Македонија, Албанија, Црна Гора, а робу, репроматеријале, делове за аутомобилску индустрију, превозе теретна возила и возачи превозника из тих земаља.

"Недостатак професионалних возача у друмском транспорту већ увелико постоји, увођењем овог ЕЕС система исти ће још више кулминирати, те у периоду од четири до шест месеци готово да неће бити возача који ће моћи да превози робу и тиме ће стати и друмски транспорт робе", упозорили су из удружења.

Систем ЕЕС је у ствари први корак ка увођењу другог Европског система путних информација и ауторизације (ЕТИАС), који ће подразумевати да путници из земаља које имају безвизни режим са ЕУ морају преко интернета да аплицирају за дозволу за улазак која ће их коштати седам евра.

Средином следеће године, када почиње његова примена, држављани више од 60 земаља, међу којима је и Србија, мораће да прођу ову процедуру.

image