Рат Мираша и Бориса: Како је у тзв. ЦПЦ букнуо сукоб око костију Антонија и шта се у ствари десило

Док је Мираш Дедеић у недељу ујутру вапио да су кости Антонија Абрамовића украдене, оне биле изложене у цркви Светог Ивана Црнојевића на Цетињу, где је Борис Бојовић служио литургију иако му је Мираш раније  забранио да чинодејствује због лажних моштију из Румуније

Мираш Дедеић, односно самозвани митрополит Михаило, вођа једне од посвађаних фракција унутар тзв. Црногорске православне цркве, опет се огласио, овог пута да извести како је вођа друге фракције које једна другу не признају, тзв. митрополит Борис, "приведен од стране надлежних" у Црној Гори "због скрнављења гробнице и крађе посмртних остатака" оснивача тзв. ЦПЦ, самозваног митрополита Антонија!

Претходно, прекјуче ујутру, Мираш је црногорску јавност обавестио, завапио како је гробница на Новом гробљу на Цетињу, у којој  је био сахрањен Антоније (Абрамовић) оскрнављена, како су посмртни остаци "оснивача ЦПЦ" украдени, оптужујући за ту работу директно Бојана Бојовића, односно, како је наведено "рашчињеног епископа ЦПЦ Бориса".

На другој страни, док се Мираш бавио саопштењима, друга страна, која себе такође назива "ЦПЦ", односно тзв. митрополит црногорски и архиепископ цетињски Борис, у недељу ујутру, "дан уочи празника Светога Антонија Цетињскога служио је у храму Светог Ивана Црнојевића Праведног на Цетињу архијерејску литургију поводом светог чина обретења моштију светог Антонија".

Неки црногорски медији истог дана јавили су како су "мошти Светог Антонија изложене у храму Ивана Црнојевића на Цетињу".

Била је то и прилика да се подсети како је на Лучиндан 1993, "пред хиљадама окупљених грађана на Тргу краља Николе на Цетињу, Антоније Абрамовић акламацијом подржан за духовног поглавара, предстојатеља православних Црногораца". Па још како је "митрополит Антоније преминуо у Клиничком центру Црне Горе 18. новембра 1996. године", те како је 3. септембра прошле године, на Дворском тргу на Цетињу, на "општецрногорском збору", пошто је  Борис постављен за митрополита уместо Мираша, Антоније канонизован, односно проглашен за свеца.

Иначе, још априла прошле године неки црногорски медији пренели су информацију да ће "посмртни остаци првог поглавара обновљене, аутокефалне Црногорске православне цркве, митрополита Антонија (Абрамовића) ускоро бити пренесени у гробницу која се гради уз цркву Ивана Црнојевића на Цетињу".

Речено је и да је ЦПЦ у редовној процедури "доставила захтев Комуналном предузећу Цетиње које газдује гробљима и да је у марту те године добијено одобрење за парцелу за градњу гробнице и споменика митрополиту Антонију".

Тада је, поред осталог, саопштено и да је "свештенство ЦПЦ освештало гробницу", а да ће јавност "благовремено бити обавештена када ће бити организован пренос посмртних остатака блаженопочившег митрополита Антонија".

Да ли је и када јавност благовремено обавештена о "преносу посмртних остатака Антонија" не зна се. Као што се не зна ни када су тачно пренете са гробља у цркву. Тек, у суботу 16. новембра, вече уочи Мирашевог саопштења да су кости украдене, из Борисовог крила ЦПЦ саопштено је да су "са благословом Светога Синода Црногорске православне цркве обретене мошти Светога Антонија Митрополита". Тада је најављено и да ће сутрадан, „у недељу у 10 сати у храму Светог Ивана Црнојевића Праведног, а поводом светог чина обретења, архијерејску литургију служити митрополит Борис са свештенством“.

"Термин обретење који Борисова струја користи, према црквеним речницима требало би да значи да су 'пронађене' кости Антонија Абрамовића. А, како су пронађене кад се зна да су биле у гробници на Новом градском гробљу на Цетињу? Није јасно ни када је било, Бог да ми прости, то 'обретење', вероватно током ноћи, као и зашто ноћу ако није било дању? Ако је било ноћу, или дању, где је био стражар на гробљу, да ли је управа гробља била обавештена, посебно што је гробница у којој је сахрањен Антоније близу зграде Управе гробља...

Чудо и да нема реакције председника општине Цетиње на сва ова дешавања", каже наш извор са Цетиња добро упознат са догађајима претходних дана.

Иначе, сукоб око земних остатака самозваног митрополита Антонија, најмање је трећи у овој години између посвађаних фракција тзв. ЦПЦ. На Бадњи дан, за време ложења бадњака на Цетињу је умало дошло до физичког обрачуна припадника две струје, а теже последице спречила је полиција.

Који месец касније, уочи Васкрса 2024. из Мирашеве фракције најављено је да ће "служити литургију" у цркви Светог Петра Цетињског у Котору у "9 ура", а због "тренутне узурпације цркве Ивана Црнојевића на Цетињу од стране рашчињеног викарног епископа и његове дружине". У саопштењу Мирашеве струје, пошто је раније покренут спор око цркве Ивана Црнојевића на Цетињу, наведено је да ће по "окончању судског поступка та црква бити поново освештана".

"У Цркви Светог Ивана на Цетињу се врше службе без благодати, као и неканонски обреди везани за доношење лажних моштију из Румуније, добијених од осуђиваних превараната, чиме се доводе у заблуду Црногорци", навела је Мирашева струја.

Истом мером, тих дана Мирашу је одговорено из Борисовог дела самозване цркве.

Иначе, октобра прошле године, решењем Основног суда на Цетињу одбијен је предлог тзв. митрополита Михаила, тј. Мираша Дедеића, за одређивање привремене мере којом је тражено да се забрани "члану ЦПЦ (новопостављеном митрополиту) Борису Бојовићу обављање верске службе у објектима ЦПЦ", а посебно у објекту који Мираш назива "црквом Ивана Црнојевића" на Цетињу. Према поменутом судском решењу, горе такође поменути Борис нема обавезу да кључеве тог верског објекта преда, односно врати представнику предлагача Мирашу Дедићу.

Криза на Цетињу између посвађаних митрополита тих дана достигла је драматичне размере, које су, ових дана још више продубљене.

Тек подсећања ради, ништа мање драматично било је и у пролеће прошле када је, бог ће знати која служба, објавила снимак једночасовног телефонског разговора двојице функционера ЦПЦ, односно двојица самозваних митрополита, Михаила и Бориса и у коме је отворено више тема, од Борисове простате, ножева, финансија, нечије гу..це, итд. Дан после "општецрногорског збора" на Цетињу, када је Борис устоличен, Мираш пензионисан а Антоније канонизован, пензионисани Михаило је Борису – забранио да чинодејствује.