До пада надстрешнице 1. новембра на Железничкој станици у Новом Саду, када је погинуло 15 људи, дошло је због пропуста струке и неадекватног одржавања, а све што се догодило нема везе са употребном дозволом, рекао је бивши министар грађевинарства Горан Весић у својој одбрани пред судом, преноси "Форбс Србија".
Он је саслушан пред новосадским вишим јавним тужиоцем Слободаном Јосимовићем 22. новембра прошле године.
У исказу у који је "Форбс Србија" имао увид, Весић је рекао да се не сматра одговорним због тога нити је могао да утиче на то, као и да "станица није пуштена у рад јер је он дошао на отварање".
Он је негирао да је вестибил (главни хол) станице пуштен у рад на основу његовог налога. Нити је било којим актом или чином учествовао у доношењу одлуке да се вестибил пусти у рад. Тврдио је и да то није било у надлежности министарства односно министра и да ниједним прописом није предвиђено да министар о томе доноси одлуку.
Из исказа се може видети да је поменуо да је марта 2022. у рад пуштен први део станице односно перони и колосеци и део станице који су путници користили до пуштања у рад вестибила. И тада је организована свечаност.
"Тада није било употребне дозволе, нити друге документације која се помиње у наредби о спровођењу истраге у вези са пуштањем у рад вестибила Крила Б, такође није било ни пријаве радова у том моменту, те самим тим није било никакве разлике ситуације из 2022. и 2024. године у погледу документације", стоји у исказу.
За примопредају сазнао тек после пада надстрешнице
У исказу се види и да је описиван поступак интерног пријема и примопредаје крила Б у јуну и јулу 2024. године (са кинеског конзорцијума као извођача радова на "Инфраструктуру железнице Србије" као инвеститора). Весић је рекао да је за допис, у којем је наведено да ће након интерног пријема путницима бити омогућено коришћење вестибила Б, сазнао тек после пада надстрешнице.
Он је описујући детаљније процес интерног пријема рекао да се у међусобној комуникацији око примопредаје нигде не помиње његово министарство, а да је са дописима била упозната његова помоћница Анита Димоски, јер је увек била стављана као прималац мејлова пошто је била представник министарства као финансијера радова.
Весић је навео да је примопредаја извршена 4. јула 2024. а да је вестибил почео са радом 5. јула "према одлуци 'Инфраструктуре железнице' и 'Србијавоза'.
У исказу се наводи да он не би ни дошао на отварање да му није предочено од стране његовог помоћника за железнички саобраћај Аните Димоски, да је завршен интерни пријем вестибила Додаје се и да га она није обавестила да постоји било какав проблем везан за реконструкцију Железничке станице у Новом Саду.
Додао је и да није присуствовао свим састанцима у вези са реконструкцијом станице већ да је био на само два састанка када је требало да имаоце јавних овлашћења односно предузећа "убрза да брже решавају захтеве из оквира њихове надлежности".
Инспекцију обавестили након што је надстрешница пала
Негирао је да надлежност министарства над пројектима инфраструктуре произилази из Закона о министарствима већ да се надлежност дефинише уговором, као што је то у конкретном случају био уговор из 2017. И да он у конкретном случају није могао да примењује овлашћења из тог закона, јер их, како тврди, није ни имао.
Весић је потврдио да није обавестио Републичку грађевинску инспекцију "о томе да се радови и даље изводе на реконструкцији и да постоје недостаци који угрожавају безбедност", те да као министар "нема обавезу нити сазнања да су на станици постојали било какви недостаци". Тврдио је да није стручно лице те да и ако су постојали потенцијални недостаци, да о томе инспекцију треба да обавести инвеститор.
"А што је и учињено након догађаја од 01.11.2024. године, када је инвеститор обавестио грађевинску инспекцију да је Железничка станица у Новом Саду нестабилна те је забрањено њено коришћење", стоји у исказу.
Не зна за употребну дозволу
Весић је рекао и да као министар нема увид које грађевинске и употребне дозволе су издате нити се тиме бавио у случају станице.
Весићев исказ открива и да је захтев за употребну дозволу за станицу у Новом Саду требало да буде поднет баш 1. новембра.
Он је рекао да му је након несрећног догађаја Анита Димоски показала мејл који је стигао 1. новембра у 01.00 ујутро. Мејл је послала компанија која је радила технички пријем зграде железничке станице. У том мејлу је, тврди Весић, писало да је урађено позитивно решење и да ће током 1. новембра овај извештај бити прослеђен свима када га буду потписала лица која су за то овлашћена. "Али се потписивање није догодило због пада надстрешнице", стоји у исказу.
"Са тим техничким пријемом инвеститор је требало да поднесе захтев за употребну дозволу. И да би иста била издата да није дошло до незгоде, јер је најважнији документ за употребну дозволу, технички пријем", рекао је Весић према исказу.
С тим у вези, навео је да под претпоставком да је Сектор за грађевинске дозволе издао употребну дозволу, "ова несрећа би се свакако догодила, јер технички пријем није утврдио било какав недостатак".
Он је напоменуо и да Републичка ревизиона комисија и компанија "Цестра", која је радила контролу пројекта за грађевинску дозволу, "нису ни на који начин скренули пажњу пројектанту да пројектом треба обухватити и конструкцију док је посао ревизионе комисије да указује на недостатке у пројектовању".
"Форбс" наводи да је оптужница у коју су имали увид прелиминарног карактера, будући да се налази у фази преиспитивања од стране надлежног суда и да окривљени у поступку имају право да поднесу одговор на оптужницу, након чега је Суд, између осталог, овлашћен да потврди или одбије оптужницу у складу са одредбама Законика о кривичном поступку и да текст који су објавили на порталу "не прејудицира даљи ток поступка ни његов исход".