
"Дан увече": Како је пропала америчка мека моћ

Мекдоналдс, кондоми за Хамас, холивудски филмови, колачићи који се деле на протестима, све што стиже из Америке је "нека врста оружја", питање је само да ли ће се препознати.
Мека моћ Сједињених Америчких Држава последњих година у озбиљној је кризи. Према индексу меке моћи, САД су у 2025. години задржале прво место са највише меке моћи, али се она у односу на конкуренте смањује.

Кина, чија је мека моћ потцењивана због перцепције кинеске културе која је затворена и неприступачна, наставља да расте и сада се налази на другом месту испред земаља попут Велике Британије, Јапана, Француске, Немачке.
Америчка популарност у свету, а са њом и мека моћ, опала је током ратова које су водиле у Вијетнаму и Ираку. Нема сумње да се додатни пад популарности може повезати са подршком коју је САД дала Израелу током рата у Гази, где је страдало много Палестинаца. Амерички углед посебно је пао у муслиманским земљама.
Ни реторика Доналда Трампа о куповини Гренланда и анексији Канаде, не наилази на благонаклоне реакције у свету.
Америка се не суочава само са падом популарности њене спољне политике, већ и популарне културе. Холивуд се годинама налази на мети критике због популаризације "воук идеологије" и претеране политичке коректности. Биоскопи су све празнији, а некада ударна песница америчке меке моћи све више губи утицај.
Филозоф Никола Танасић каже да не треба мешати меку моћ са пропагандом.
"Пропаганда је тврда моћ, то је врста присиле, да одређени људи заступају одређене ставове у својој јавној политици, културној политици", рекао је Танасић у емисији "Дан увече" на РТ Балкан.
Додао је да је чиста пропаганда када УСАИД улаже у Мекдоналдс програме или кондоме за Хамас.
"Нестала Америка из осамдесетих и даље еманира своју меку моћ. Та мека моћ која је срушила Совјетски савез, сада руши америчку глобалистичку империју, која носи исту заставу коју је носила пре 40 година, али је постала друга држава", истакао је он.
Како каже, нова Америка не производи ту снагу старе Америке, али стара Америка своју културу и даље еманира.
"Мека моћ не може на силу. Пропаганда је када вама свака телевизијска станица емитује програм који је плаћен из УСАИД, када се емитују филмови који су плаћени, концерти који су плаћени. То је све на силу", појаснио је он.
Америчку меку моћ илустровао је на примеру бомбардовања 1999. године, заправо период од 1991. до 1999. када су Срби били дежурни кривци за све, највећи противници САД, на удару комплетне медијске машинерије.
"Истовремено ми смо вероватно били најамериканизованији народ на Балкану, по моди, облачењу, жаргону омладине. Све што нам се наметало као пропаганда ми смо одбацивали. Силни филмови који приказују Србе као негативце, нису променили мишљење Срба. Међутим, променили су они филмови које смо уносили као пиратерију, који глорификују америчку војску, њихову заставу", рекао је он.
Тиосав Пурић, новинар РТ Балкан каже да је свака велика цивилизација пред сутон своје тврде моћи имала велике набоје културне пропаганде, али да је то сада у Америци ометено због "воука".
Очекује да ће се Џеф Безос, који је власник Амазона и продуцира америчке филмове, а који је близак са председником САД Доналдом Трампом, ослободити "воук стега" и почети да продуцира холивудске филмове на које смо навикли.
"У Србији се деценија уназад говори 'можете да читате Чехова, Достојевског у вашој кући, али ми ћемо ићи у НАТО јер је то будућност'. У српском народу је све супротно, српски народ све време хоће Холивуд и руске ракете на својој територији које ће им гарантовати безбедност. То је драма која се дуго у нама одвија", рекао је Пурић.