
Српска роба стиже на КиМ, али отежано: Привредна комора објавила колико је смањен извоз

Привремена приштинска власт је у октобру прошле године делимично укинула забрану увоза српске робе и увоз је дозвољен само преко једног прелаза, Мердара. Према подацима Центра за регионалну сарадњу Привредне коморе Србије, укупан извоз робе у јужну покрајину од октобра 2024. до почетка фебруара 2025. године у поређењу са истим периодом 2022-2023. године, пре увођења забране, мањи је за 30,2 одсто.

"Укупан извоз српске робе остварен од октобра 2024. до почетка фебруара 2025. године износи 104 милиона евра, што је у поређењу са истим периодом 2022-2023. године, пре увођења забране, мање за 45 милиона евра, односно мање за 30,2 одсто, када је износио 149 милиона евра", наводе из Центра за регионалну сарадњу Привредне коморе Србије.
Ако се упореде месеци пре увођења забране и након укидања, извоз је мањи у просеку за 11,25 милиона евра месечно.
"Kада гледамо појединачно у октобру 2022. године извезено је робе у вредности од 42,9 милиона евра, док је у октобру 2024. године тај извоз био мањи и вредео је 27,9 милиона евра. У новембру 2022. извоз је износио 39,3 милиона евра, док је 2024. године вредео 26,8 милионе евра, у децембру је разлика била мања, те је извоз у 2022. вредео 35,8 милиона евра, док је у 2024. износио 26,6 милиона евра. У јануару 2023. године вредност извезене робе на тржиште тзв. Kосова износила је 31 милион евра, док је 2025. године извоз вредео 22,6 милиона евра", кажу из ПKС за "Косово онлајн".
Због успореног рада и повремених обустава рада тзв. косовске царине на прелазу Мердаре, који има статус Зелених коридора, из ПKС кажу да се пошиљке обрађују у знатно мањем обиму него иначе, док истовремено нема наговештаја да ће други прелази бити отворени за прелаз робе.
"Број камиона који дневно пролазе кроз Мердаре креће се од 90 до 120, што ствара значајне гужве и неколико километара у реду, односно више од 150 камиона. Поређења ради, косовска царина је у редовним условима на прелазу Мердаре прегледала око 250 камиона дневно, док је капацитет овог прелаза, након унапређења инфраструктуре које финансира Европска унија, повећан на чак 400 камиона. Ова загушења додатно отежавају превозницима из Србије, тзв. Kосова и региона, који се суочавају са дугим кашњењима до четири дана. Чекање у редовима и лоши услови демотивишу превознике да прихвате превоз робе на тзв. Kосово, јер би у редовним условима могли више да путују на друга тржишта", наводе из ПKС.
Они подсећају да је од 8. јула 2023, када је одлука о забрани ублажена за сировине, полупроизводе, минерална ђубрива и храну за животиње, машине и опрему, ова роба могла да прође на свим прелазима, а да је сада ситуација тежа, с обзиром на то да сва роба утоварена у Србији, чак и транзит, мора да иде Мердаре, што се правда безбедносним претњама. Напомињу и да капацитети за већи проток и контролу промета преко прелаза Мердаре постоје и да до увођења ембарга није постојала ова врста проблема.
Мера забране увоза српске робе донета је 14. јуна 2023. године. Њу је влада лажне државе Косова 7. октобра 2024. године укинула само за прелаз Мерадре на ком је појачана контрола, док су остали прелази остали затворени за српску робу до, како је речено, набавке скенера.