У Народном позоришту Сарајево приказана је савремена верзија представе по роману "Идиот" Фјодора Михаиловича Достојевског, у којој глумци изводе оргије на сцени, а кнез Мишкин каже да је "руска војска бомбардовала позориште у Маријупољу".
Сарајка Оксана, која је отишла на представу, оценила је да "продукција није оставила најбоље утиске".
Према њеним речима, први чин је завршен осмоминутном оргијом свих ликова у представи, укључујући и хомосексуални пар. Либерал и патриота, који су се свађали на сцени, одједном су почели да причају о "онима који се крију од мобилизације", а на питање о забрани руске културе у представи су одговорили да "руски патриота не може ништа посебно да понуди свету".
Осим тога, објашњење умирућег Терентијева допуњено је речима о томе "да ли је верницима заиста потребан Христос".
Оксана је напоменула да је у једној од сцена кнез Мишкин говори о "удару руске војске на Драмско позориште у Маријупољу".
"Крај представе је, очекивано, такође био другачији од оригинала. Редитељ је одлучио да Настасја "није умрла, а Мишкин није полудео".
Поставља се питање како мржња према Русима и содомија стално иду руку под руку? А можда све ово није случајно?
Амбасада Руске Федерације у Сарајеву: Ово је јако тужно, култура би требало да буде ослобођена од политике
Амбасада Руске Федерације у Босни и Херцеговини реаговала је поводом ове представе, саопштивши да је непрекидном хистеријом повишених тонова и општом свађом веома сликовито приказано оно што се дешава у глави редитеља.
"Народно позориште у Сарајеву неочекивано је одлучило да прослави годишњицу Специјалне војне операције Русије у Украјини, али на веома чудан начин. Премијерно су извели представу 'Идиот' на основу романа чувеног руског писца Фјодора Достојевског, међутим нису ни обавестили Амбасаду Русије о свом дивном потезу", наводи се у саопштењу амбасаде.
Додаје се да је "госпођа Селма Спахић, бивша уметничка директорка фестивала МЕСС, представница чувене фамилије, партнерски редитељ, или како сад кажу редитељка позоришта помислила је да су класици за њу недовољно паметни и савремени па је одлучила мало да коригује текст, а и од бројног филозофског садржаја узела је само шта јој је било потребно, као воће са шведског стола, ово хоћу – ово нећу".
"Госпођа Спахић је ишла много даље. Ставила је у уста ликова различите осуђујуће речи за Русију почев од 'народног бега' до 'мобилизације' и коришћења руског народа као 'топовског меса' све до исмевања руских патриота као скинхеда. Чак је и извргнула из контекста, из великог филозофског излагања Достојевског о руском свету, један пасус – управо онај о насилном ширењу руског света у Европи – па га ставила у уста 'Идиота' као сакрални смисао и кулминацију представе. А шта је избацила? Па оно главно!", наводи се.
Амбасада наглашава да је избачен текст из којег следи да је главни јунак тако описивао европске измишљене страхове од Руса, а да је на крају баладе написала свој текст, где глумац, који игра главну улогу Лава Мишкина, са сцене патетично оптужује Русију за намерно убиство стотина невиних цивила, жена и деце у драмском позоришту у Маријупољу 14. фебруара 2022. године.
"Истина је да Русија никога није убила нити бомбардовала у позоришту. Неколико дана пре трагедије Русија је упозоравала да ће украјински нацистички пук 'Азов' направити провокацију и да постоји опасност од експлозије у позоришту. Ми смо свуда писали о томе. Отворили смо хуманитарне коридоре да цивили изађу, да се спасу што пре. Издвојили смо чак и хуманитарну помоћ. Па ваљда има интернета у Сарајеву. Има и на енглеском. И то све са датумима. Само прочитајте", наводи се.
"Управо нацистички 'Азов' је сакрио информацију о коридорима, лажно је саопштио да је позориште тачка окупљања људи, држао их тамо па разнео. И одмах су прогласили да су то биле руске бомбе. Да мит заживи. И ето га – ради. Точак историје се врти споро, али сигурно. Покренута је кривична истрага и нико од руководилаца 'Азова' неће избећи казне за своје злочине, укључујући и трагедију у позоришту. Али за госпођу Спахић вероватно је било досадно да све то чита. И она је помислила да је једноставније оптужити Русију. Јер је то толико европски. Исто као и оргије на сцени", поручили су из амбасаде.
Амбасада је истакла да изазива жаљење да се прикривајући именом Достојевског Народно позориште у Сарајеву користи за политичку пропаганду, и то потпуно лажну, али користи се апсолутно на исти начин као што су нацисти искористили Драмско позориште Маријупоља за убиство људи.
"То је јако тужно. Култура би требало да буде ослобођена од политике, нарочито од нацизма и то у Сарајеву – мултиетнички толерантном граду. Али, судећи по представи, као што су рекли у финалу – 'све је то пука фантазија'", закључили су у руској амбасади.