Од септембра прошле године, односно од почетка рока који су привремене институције у Приштини одредиле Србима да своја возила са ПР, КМ, ПЗ, ГЛ, УР, ПЕ и ДА или ЂA таблицама пререгиструју на РКС таблице, до фебруара ове године, укупно су пререгистрована 92 аутомобила, пренео је портал Коссев податке косовског МУП-а.
Према овим подацима, у две општине на северу Косова и Метохије, Северној Митровици и Лепосавићу укупно је пререгистровано 46 аутомобила, а још 46 у Јужној Митровици, Призрену, Драгашу, Гњилану, Вучитрну, Приштини, Новом Брду, Обилићу, Каменици, Косову Пољу, Грачаници и Витини, преноси овај портал. Од 92 пререгистована возила, 36 је РКС таблице добило у јануару.
Пререгистровано мање од једног процента возила
Иако је од почетка ове године косовске полиција почела да примењује меру којом се возилима којима је регистрација продужена после 10. децембра прошле године на Јарињу и Брњаку не дозвољава улазак на КиМ, и таква возила се на путевима севера покрајине не сматрају регистрованим, на основу објављених података видљивио је да процес пререгистрације није посебно убрзан. Од око 9.000 возила са КМ таблицама, колико их, како се процењује има на северу, пререгистровано је мање од једног процента.
"Јасно је да због ових одлука косовске полиције људи имају огромне проблеме. Није им омогућено да легално користе возила којима је регистрације продужена после 10. децембра 2022. године, не могу са њима из централне Србије да уђу на Косово. Ипак, на северу КиМ, људи једноставно не желе РКС таблице и очекују од наших преговарача да проблем који је сада настао што пре реше током преговора у Бриселу, односно, да се та уредба Приштине укине", каже саговорник РТ Балкан, један од Срба са севера КиМ.
"Сваки пут, од јануара, када су у Бриселу преговори, надамо се да ће се разговарати и о том проблему и да ће он бити решен. Из дана у дан број возила чије коришћење по одлуци косовске полиције није легално све је већи. Планом ЕУ који је сада актуелан тај проблем је само гурнут под тепих, и остављено Приштини да сама одлучује о питањима животно важним за нас", додао је он.
И на путевима унутар четири општине на северу КиМ, веома је мало возила којима је регистрација продужена после 10. децембра. Људи таква возила једноставно користе на свој ризик.
"Колико знам, од примене те мере није било кажњавања, није било одузимања возила, али, људима се изричу упозорења да таква возила – 'нису регистрована' и да се не могу користити. Сад су људи у великом проблему, РКС таблице не желе, возила им требају, а не могу да их користе", каже један од наших саговорника са севера КиМ.
Одлука о пререгистрацији возила на Косову на РКС таблице донета је 29. јуна прошле године и била је увод у нову кризу и заоштравање, посебно на северу КиМ. Подигнуте су и барикаде на путевима, примена одлуке је неколико пута одлагана, у међувремену су Срби на северу у знак протеста због те одлуке напустили косовске институције. У Северној Митровици, другим градовима и местима на северу појавили су се и леци, поруке „нема предаје – КМ остаје“.
На Јарињу и Брњаку задржани санитети
Тек 23. новембра прошле године, у јеку велике кризе, одлуке Приштине да Србе са КМ и другим таблицама кажњава са по 150 евра, у Бриселу је договорено, како је тада најављено, да Београд престане да издаје нове регистарске таблице за градове на Косову, а Приштина да, како је тада објаснио високи представник ЕУ Жозеп Борељ, "обустави радње у вези са пререгистрацијом".
Почетком ове године, косовска полиција почела је на административним прелазима Јариње и Брњак примену мере којом се власницима возила са КМ таблицама којима је регистрација продужена после 10. децембра прошле године или чак и раније не дозвољава улазак из централне Србије на Косово и Метохију.
На Јарињу и Брњаку, првих дана примене одлуке, било је више случајева да су возачи аутомобила који су регистрацију продужили после овог датума враћени са прелаза, односно није им дозвољено да из централне Србије уђу на Косово и Метохију. У неколико наврата задржана су и санитетска возила којима је регистрација продужена 26. новембра или касније, уз образложење полиције да "возила нису регистрована".
Истовремено, на путевима од Северне Митровице преко Лепосавића према Јарињу и од Митровице преко Зубиног Потока према Брњаку од почетка године све је мање возила са КМ таблицама посебно оних којима је регистрација продужена после 10. децембра или чак 23. новембра прошле године.
"Народ је после договора у Бриселу од 23. новембра био уверен да ће своја возила моћи несметано да региструју, да продуже регистрацију, испоставило се, да то није баш тако. Људи који су у међувремену продужили регистрацију према новој уредби Владе Србије од 7. децембра 2022, сад не могу да из централне Србије уђу на Косово, коришћење таквих возила и на путевима на северу велики је ризик. Већина њих је паркирала возила и чекају да виде шта ће бити", објаснио је средином јануара један од наших саговорника из Северне Митровице.
Различита тумачења Бриселског договора
Од јануара и почетка примене нове одлуке косовске полиције, Београд и Приштина дају различита тумачења онога што је у Бриселу 23. новембра договорено.
Директор Kанцеларије за KиМ Петар Петковић у јануару је, а поводом догађаја на Јарињу и Брњаку - заустављања возила којима је регистрација продужена после 10. децембра односно 23. новембра - оценио да је реч о "бруталном кршењу и гажењу споразума о регистарским ознакама који су Београд и Приштина постигли у Бриселу 23. новембра прошле године".
Петковић је додао да "премијер Аљбин Kурти поново покушава да изазове нову кризу и тензије на северу Kосова."
Реаговао је тада Џељаљ Свечља, министар унутрашњих послова тзв. Косова који је оптужио Београд да је "прекршио договор о регистарским таблицама из новембра месеца". Свечља је поред тога потврдио да возилима регистрованим после 10. децембра неће бити дозвољено да уђу на територију Косова.
Споразумом од 23. новембра, како је тада саопштено, Србија је одустала од даљег издавања регистарских таблица са ознаком КМ, а Косово је, како је тада рекао главни косовски преговарач Бесник Бисљими, "одустало од свих репресивних корака, као што су опомене или новчане казне збор регистарских таблица".
Петар Петковић, главни преговарач Србије појаснио је тада да "КМ таблице издате до тада настављају да важе", односно да ће "власницима бити дозвољено да продуже регистрацију својих возила".
"Реч је о таблицама које су законске, које легално издаје Република Србија и које ће Срби на северу Косова моћи да користе. Оне ће и даље бити у употреби као и до сада. То значи да ће сви власници аутомобила који поседују КМ таблице моћи нормално да региструју своја возила и продуже важење КМ таблица", објашњено је у новмебру из српског преговарачког тима.
Косовски министар унутрашњих послова Џељаљ Свечља у јануару је, међутим, дао другачије тумачење постигнутог споразума.
"На основу споразума између Републике Косово и Србије у Бриселу у новембру 2022. године , Србија је пристала да обустави производњу нелегалних регистарских таблица и продужавање регистрације постојећих. Србија је, на основу случајева приказаних на нашим граничним прелазима у потпуности прекршила овај споразум", изјавио је Свечља.
Уредбом Владе Србије промењена процедура
На северу Косова је, иначе, после 7. децембра, односно две недеље после договора у Бриселу, промењена процедура продужења регистрације за возила са КМ таблицама. Наиме, 7. децембра Влада Србије усвојила је уредбу о посебним условима важења регистарских таблица са српским ознакама градова на Косову.
Према тој уредби, важење старих таблица продужаваће се до трајног решења у склопу дијалога, али се неће издавати нове регистрационе налепнице, односно, таква возила у саобраћају ће моћи да учествују уз доказ о техничкој исправности и обавезном осигурању.
У поменутој уредби таксативно је наведено да се "период важења регистрационих налепница за возила са регистарским ознакама из члана 2. уредбе (КМ, ПР, итд.) продужава до постизања трајног решења по овом питању у оквиру дијалога Београда и Приштине".
Даље је наведено да се возилима из члана 2. уредбе "неће издавати нове регистрационе налепнице до постизана трајног решења по овом питању у оквиру дијалога Београда и Приштине".
Наведено је и да МУП Србије "неће издвати нове регистарске таблице са регистарским ознакама из члана 2. уредбе такође до постизања трајног решења". На крају је наведено да возила из члана 2. могу учествовати у саобраћају "уз доказе о техничкој исправности и обавезном осигурању".
Косовска полиција, међутим, од почетка јануара, возила са КМ таблицама са старим регистрационим налепницама сматра нерегистрованим.